Categorieën

Nederlandse ondernemingen zijn wettelijk verplicht hun handelsregisternummer van de Kamer van Koophandel ook duidelijk te vermelden op hun website en in hun e-mailberichten.

Voor BV’s en NV’s geldt naast de verplichte vermelding van het KvK-nummer ook dat de volledige naam van de vennootschap en de plaats waar deze is gevestigd (de zogenoemde statutaire zetel) op de website en in digitale correspondentie moet staan. In digitale reclame-uitingen hoeft het KvK-nummer niet te worden vermeld.

De verplichte vermelding van het KvK-nummer op bedrijfscorrespondentie geldt voor alle ondernemingen en rechtspersonen, met uitzondering van verenigingen en stichtingen zonder onderneming. Naast websites en e-mail moet het nummer ook op brieven, orders, facturen en offertes vermeld staan.

Boetes?

Ondernemers die nalaten het KvK-nummer te vermelden, lopen een theoretische kans op forse boetes. Het is echter zeer onduidelijk hoe hoog boetes kunnen oplopen en wie toeziet op naleving van de regels. De partijen die hiervoor verantwoordelijk zouden kunnen zijn, zoals de Opta, het ministerie van Economische Zaken en de Fiod, verwijzen allemaal naar elkaar. Eveneens onduidelijk is hoe ‘bont’ je het als ondernemer moet maken om een boete opgelegd te krijgen.

Sinds 1 januari 2007 is er wel een toezichthouder die eerlijke handel tussen consumenten en bedrijven wil bevorderen: de Consumentenautoriteit. Deze organisatie claimt vooral ondernemers die via internet verkopen strenger te gaan controleren. Hierbij wordt vooral gelet op de manier waarop met algemene voorwaarden wordt omgegaan.

Lees ook…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…
Veel ondernemers hebben een idee, schrijven zich in bij de KvK, gaan aan de slag met ondernemen, maar slaan een belangrijke stap over. Want, leuk dat…
Wil je zeker weten dat je e-mailings in de inbox van de ontvanger komen? Zorg er dan voor dat ze niet als spam worden gezien. Dat blijkt in de praktijk…