Wilt u zeker weten dat uw e-mailings in de inbox van de ontvanger komen? Zorg er dan voor dat ze niet als spam worden gezien. Dat blijkt in de praktijk vaak moeilijker dan gedacht. Daarom: 6 (plus 1) tips om te voorkomen dat uw mailings het spam-label krijgen.

1. Vermijd spamgevoelige woorden en leestekens

Vermijd zowel in de onderwerpregel als in het e-mailbericht woorden en kreten als ‘gratis’ en ‘speciaal aanbod’. Beperk ook het aantal hoofdletters en uitroeptekens. Gebruikt u speciale marketingsoftware om e-mailings te versturen? Daarmee kunt u – via een spamcheck – controleren of uw berichten makkelijk door het spamfilter komen.

2. Zorg voor balans tussen tekst en afbeeldingen

Te veel afbeeldingen in een mailing levert ‘strafpunten’ op. Zorg daarom voor een goede balans tussen plaatjes en tekst. Een richtlijn: gebruik voor elke afbeelding tenminste één paragraaf aan tekst.

3. Stuur de tekstversie van uw e-mail mee

Vergeet nooit de tekstversie van uw e-mail mee te sturen. Sommige e-mailprogramma’s ondersteunen nog geen html en in dat geval wordt gekeken naar de tekstversie. Als die wordt toegevoegd, is dat voor spamfilters ook een indicatie dat u geen spammer bent. Let op! Schrijf hyperlinks volledig uit. Die werken namelijk niet in een tekstversie.

4. Houd uw database up-to-date

Cruciaal is het onderhoud van uw database. Zorg dat uw verzendlijst altijd up-to-date is: verwerk afmeldingen meteen en volg bouncers direct op. Let ook op zogeheten spamtraps. Dat zijn speciale e-mailadressen waarmee wordt gecontroleerd of u berichten blijft sturen, ook als die niet worden geopend of een foutmelding (bounce) opleveren.

5. Let op verzendfrequentie

Te veel e-mails versturen leidt tot frustratie bij de ontvanger en uiteindelijk tot de spamfolder. In de Code e-mail staat dat u iemand die zich aanmeldt voor uw e-mailings, zo goed mogelijk moet informeren. Waar meldt hij zich precies voor aan? Wat voor informatie verstuurt u? Geef hierbij ook aan hoe vaak iemand een mailing kan verwachten.

6. Last but not least: houd u aan de regels

U bent aan het spammen als u e-mail verstuurt met een commercieel doel, zonder dat u daar van tevoren expliciet toestemming voor heeft gekregen. De uitzondering: bestaande klanten mag u zonder toestemming vooraf e-mailen, al gelden daarvoor wel bepaalde voorwaarden.

Zet in uw e-mail een duidelijk zichtbare afmeld-link, waardoor mensen zich makkelijk kunnen uitschrijven.

Extra tip: leer van afmeldingen
Zorg dat iemand die zich afmeldt, kan aangeven waarom hij dat doet. Zo kunt u zicht krijgen op ‘missers’ in uw berichten.

Lees ook:
Hier moet u rekening mee houden als u reclame maakt met e-mail »
“Moet ik voor elke zakelijke e-mail toestemming hebben?” »

Met dank aan Michael Linthorst van Copernica Marketing Software uit Amsterdam.

Tip: Werknemers door laten werken na hun pensioen
Met deze krappe arbeidsmarkt wil je jouw ervaren werknemer misschien door laten werken na zijn pensioen. Dan kan via de de populaire Doorwerkregeling. Dit en meer op Ideale later.
Indeed
Nieuw personeel werven?
Talent is schaarser dan ooit, het aanbod in vacatures verschuift en werving en selectie vindt steeds vaker op afstand plaats. Lees deze 5 redenen waarom werkgevers waardevolle kandidaten verliezen tijdens het recruitmentproces én tips hoe je dit kunt voorkomen.
Lees ook…
Wil je als zzp’er of starter echt succes hebben en in één jaar je inkomen verdubbelen? Besteed je tijd en energie dan aan de juiste zaken en zorg dat…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…