Wat hebben klanten eigenlijk aan u?
Probeert u klanten met e-mail of per post te verleiden? Dat werkt alleen als duidelijk wordt gemaakt waarom ze juist bij u zouden moeten kopen. Met deze zeven tips vergroot u de kans dat ze snel toehappen.

Benoem het voordeel

Het enige waar (potentiële) klanten naar op zoek zijn, is voordeel. Dat kan variëren van een korting (‘U betaalt 25% minder!’) tot een echt productvoordeel (‘Koffiezetten was nog nooit zo eenvoudig’).

Gebruik plaatjes

Een plaatje zegt meer dan een praatje. Ga slim om met afbeeldingen. Gebruik foto’s die het productvoordeel tonen. Bijvoorbeeld een ‘voor en na’-situatie. Laat mensen zien die het product gebruiken. Ons oog wordt automatisch getrokken naar afbeeldingen waarop personen staan.

Zet toverwoorden in

In ons hoofd zit een reeks van simpele woorden die een belletje laten rinkelen en een reactie oproepen als we ze lezen. ‘Gratis’ is een bekend voorbeeld. Dat woord roept nieuwsgierigheid op. ‘Garantie’ neemt onzekerheid weg. Het sterkste toverwoord is nog steeds ‘nieuw’.

Sterretjes, vierkantjes en schaartjes

Direct marketing kent een aantal symbolen die – net als verkeersborden – voor de lezer direct herkenbaar zijn. Zo geeft een ster met een bedrag aan dat het hier om een aanbieding gaat. Een vierkant voorzien van een kartelrand maakt duidelijk dat het een waardezegel is die moet worden bewaard. Het simpele schaartje bij een bon zet aan tot knippen.

Vet en kort

Plaats kopregels boven een stukje tekst en zorg ervoor dat deze vetgedrukt zijn. Ons hoofd is zo geprogrammeerd dat we koppen eerder lezen dan wat eronder staat. Benoem in een kopregel dus altijd het voordeel voor de ontvanger. En: hoe korter de kopregel, hoe krachtiger.

Denk aan de wet van de getallen

Een mens kan gemiddeld zeven onderwerpen onthouden. Het heeft dus geen zin om tien redenen te noemen om zaken met u te doen.

Voer de tijdsdruk op

Het kan goed zijn om de tijdsdruk een beetje op te voeren. Koppel uw aanbod aan een einddatum. ‘Deze aanbieding is geldig tot 31 mei’. Voorkom dat de tijd tussen ontvangst van de boodschap en de einddatum te groot is. Voor consumenten is twee weekenden het maximum, bedrijven geeft u maximaal vijftien werkdagen de tijd.

De Zaak Magazine is terug
Ter ere van ons 30 jarig jubileum brengen we het vertrouwde De Zaak Magazine weer tot leven, mits 2000 ondernemers zich aanmelden. Doe jij ook mee?
Pensioen Scan 2022
Bouw jij al op een slimme manier je pensioen op? Check nu in 2 minuten welke van de 8 pensioenopties voor jou een zorgeloze oude dag oplevert, met maximaal rendement én inzet van al je belastingvoordeel.
Lees ook…
De barcode die nu op productverpakkingen staat, biedt beperkte mogelijkheden om informatie te verstrekken. Nadert het tijdperk van de barcode zijn…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…