91% van de Nederlandse ondernemers verwacht de komende twaalf maanden niet aan export te beginnen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van UPS. In het onderzoek zijn 8000 mkb'ers uit binnen- en buitenland bevraagd over hun ervaringen met export. De grootste zorgen van Nederlandse ondernemers zijn phishing, goederen die kwijt of beschadigd raken, gebrek aan informatie over exportprocedures, hoge kosten en ingewikkelde administratie.

Op dit moment exporteert slechts 11% van de Nederlandse ondernemers goederen naar het buitenland. Wellicht is dit een gemiste kans voor de overige mkb-bedrijven. 66% van exporterende ondernemers heeft zijn omzet in de afgelopen drie jaar namelijk zien stijgen. De middelgrote bedrijven nemen het grootste deel van de export voor hun rekening.

EU

Het gros van de Nederlandse ondernemers focust zich met name op verkoop in eigen land en landen binnen de EU. Ruim de helft van de verzendingen zijn binnenlands en iets minder dan de helft gaat naar andere EU-landen.

Optimisme


Toch zijn de Nederlandse bedrijven – vergeleken met collega’s in andere onderzochte landen – het minst bezorgd over de export. De groep bezorgde potentiële Nederlandse exporteurs blijft bij een kleine 20%. Over het algemeen geldt de formule: hoe kleiner het bedrijf, hoe groter de zorgen. In alle onderzochte markten zien microbedrijven meer obstakels dan kleine en middelgrote bedrijven.

In totaal namen ondernemers uit zeven landen uit de EU deel aan het onderzoek. De deelnemers komen uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Verenigd Koninkrijk en Polen.

Exportplannen, maar geen idee hoe u het aan moet pakken?
Download de infographic ‘Nederlandse export in beeld’ (+ tips + stappenplan)

Wilt u meer weten over export? Lees dan de nieuwste editie van De Zaak. U kunt de digitale editie kostenloos inzien via deze link.

Lees ook…
Het versturen van commerciële e-mail naar consumenten en bedrijven is aan nogal wat regels gebonden. Hieronder een beknopte uitleg over waar je…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Wil je zeker weten dat je e-mailings in de inbox van de ontvanger komen? Zorg er dan voor dat ze niet als spam worden gezien. Dat blijkt in de praktijk…
Een goed opgebouwde database met e-mailadressen is een van de succesfactoren van geslaagde e-mailmarketing. Voor adressen hoef je niet direct bij een…
Je e-mails bij klanten en relaties bezorgen, wordt steeds lastiger. Spamfilters houden veel berichten tegen, terwijl je het volste recht hebt om…
Een belangrijk moment in het verkoopproces: een potentiële klant vraagt een offerte aan. Wat heb je nodig om op een professionele manier een…