Het overkomt ongetwijfeld meer ondernemers: een klant geeft een opdracht, u gaat ermee aan de slag en als u al een eind op weg bent, wordt de order teruggetrokken. Hoe kunt u hier het beste mee omgaan en wie draait er op voor de al gemaakte kosten?

Deze kwestie werd onlangs aan onze adviseurs voorgelegd:

“Ik heb van een klant opdracht gekregen om een maatwerkproduct voor hem te maken. Hier zijn mondeling afspraken over gemaakt en ik heb ook een getekende orderbevestiging.

Afgesproken was dat de klant een aanbetaling zou doen omdat wij materiaal moesten inkopen. Vanwege het goede vertrouwen zijn wij alvast begonnen met het ontwerp en de productie.

Helaas bleeft de aanbetaling uit. Daarop zijn wij gestopt met het verder uitvoeren van de opdracht. Inmiddels heeft de klant de opdracht geannuleerd, maar wij hebben wel al € 10.000,- kosten gemaakt. Ik heb een schadeclaim van € 1.500,- bij de klant ingediend, en hem de mogelijkheid geboden dit geld terug te krijgen als hij binnen drie jaar alsnog een dergelijk product  bij ons afneemt.

Pak ik dit op deze manier goed aan? Heb ik recht op deze € 1.500,-?”

Advies van Martijn Croon, bedrijfsadviseur bij De Zaak en Adviesbureau Croon & Magendans

“U bent eigenlijk veel te aardig voor deze klant, want hij pleegt contractbreuk. Als er een getekende overeenkomst is waarin de klant opdracht geeft tot levering, dan heeft hij een afnameplicht.

Als de klant gedurende het project alsnog de bestelling annuleert, zal deze klant toch echt de gemaakte kosten moeten vergoeden. Tenzij in de algemene voorwaarden of de overeenkomst is vastgelegd dat u pas op een bepaald moment met de opdracht had kunnen beginnen, bijvoorbeeld nadat de aanbetaling was gedaan. Als u voor dat moment met de opdracht zou zijn begonnen, hoeft de klant niet voor de kosten op te draaien.

En waarom slechts € 1.500,- claimen? Ga gewoon voor het volledige schadebedrag, dus tienduizend euro. Onderhandelen kan altijd nog. Stel de klant in gebreke voor de € 10.000,- waarbij u zich beroept op de getekende overeenkomst en start dan vervolgens via een advocaat of een gerechtsdeurwaarder een incassoprocedure.”

Onbeperkt advies voor leden van De Zaak

Als lid van hét kennisnetwerk voor ondernemers kunt u vijf dagen per week terecht bij De Zaak Advies. Aarzel niet om de telefoon te pakken als u met vragen zit: 023 – 553 55 10.

Meer informatie over De Zaak Advies »

Lees ook…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Een goed opgebouwde database met e-mailadressen is een van de succesfactoren van geslaagde e-mailmarketing. Voor adressen hoef je niet direct bij een…
Wil je zeker weten dat je e-mailings in de inbox van de ontvanger komen? Zorg er dan voor dat ze niet als spam worden gezien. Dat blijkt in de praktijk…
Een belangrijk moment in het verkoopproces: een potentiële klant vraagt een offerte aan. Wat heb je nodig om op een professionele manier een…