Vijf zelfstandige winkeliers hebben de shortlist bereikt van de ING Retail Jaarprijs 2012 in de categorie Vakjuryprijs Beste Zelfstandige Winkel. De uiteindelijke winnaar wordt tijdens een gala in november in het zonnetje gezet. De Zaak peilde de stemming bij de vijf kandidaten.

ING Retail Jaarprijs 2012

Vijf zelfstandige winkeliers hebben de tweede ronde bereikt van de ING Retail Jaarprijs 2012 in de categorie Vakjuryprijs Beste Zelfstandige Winkel. De shortlist ziet er als volgt uit:

Shortlist Beste Zelfstandige Winkel

•    Blaauw Woonidee (Jubbega)
•    Stijlmodehuis Blijdesteijn (Tiel)
•    Maggy’s mode (Bunschoten)
•    Roma Lingerie (Soest)
•    Mooi ben jij! (Doetinchem en Doesburg)

Hiervan gaan er nog twee afvallen. De komende twee maanden krijgen de kandidaten een ‘mysteryshopper’ over de vloer, die ook klanten in zijn onderzoek zal betrekken. De vakjury beoordeelt op het gevoerde strategische beleid en de vernieuwingswaarde van de winkel.

De winkel met de beste uitstraling, service, personeel en beleving gaat met de eer strijken en wordt in het zonnetje gezet tijdens het ING Retail Jaarprijs Gala op 14 november aanstaande.

Reacties

De Zaak peilde de stemming bij de vijf kandidaten.

Blaauw Woonidee

Andries Keuning van Blaauw Woonidee in Jubbega greep twee jaar geleden op 0,2 punt naast de prijs. Dit jaar doet hij vol goede moed weer mee: “We hebben de trend die we toen al hadden ingezet, nog verder doorontwikkeld. We onderscheiden ons van onze branchegenoten door veel meer klant- dan productgericht te werken. We geven stijl- en kleuradvies, ook op locatie in bedrijven en bij de mensen thuis. We bestaan dit jaar 115 jaar, de vijfde generatie is nu aan het roer en het winnen van de ING Retail Jaarprijs zou de kroon op het werk zijn.”

Stijlmodehuis Blijdesteijn

Franklin van Blijdesteijn van Modehuis Blijdesteijn in Tiel is trots dat zijn winkel (‘De mooiste van Nederland’) is doorgedrongen tot de shortlist. “Ik ga de andere genomineerden nog wel eens googlen, maar ik denk dat we echt kans maken om te winnen. We doen dit spelletje al 179 jaar. Het zit in onze genen. We zijn echte winkeldieren.”

Maggy’s mode

Maggy Hopman van Maggy’s mode in Bunschoten is onderweg naar Berlijn voor inkoop, maar toch neemt ze de moeite om De Zaak te woord te staan. “Ik doe mee omdat ik graag een boodschap wil uitstralen naar de generatie onder ons. Die durven niet meer de retail in te gaan, omdat ze alleen maar sombere geluiden horen. Ik ben vijftien jaar geleden begonnen en ik plus nog steeds, ondanks de recessie. Als je het maar met passie doet en onderscheidend bent, kun je zeker succesvol zijn met een winkel.”

Roma Lingerie

Ook bij Esther Kok van Roma Lingerie in Soest zijn de verwachtingen hoog gespannen. “Ik ben opgegeven door een klant. Een groter compliment kun je natuurlijk niet krijgen. ‘Jij hebt de allermooiste winkel, jij verdient die prijs’, aldus de klant. Daar ben ik supertrots op. Ik ben niet zenuwachtig voor de komst van die mysteryshopper, nee. Elke dag krijgen de klanten bij ons aandacht en dezelfde service.”

Mooi ben jij!

“Wij maken winkelen fun”, vertelt eigenaresse Sabine Hogenkamp van Mooi ben jij! met vestigingen in Doetinchem en Doesburg. “Onze winkel in Doetinchem is gevestigd op een  prachtige historische locatie. Onze collectie is uniek, door de combinatie van mode en accessoires. Midden in de winkel staat een kookeiland. Er is altijd koffie, en in het weekend zijn er tapas. We nodigen de chef uit van een naburig restaurant om voor ons te koken. We organiseren events, waarbij we ook de parfumerie en de kapper betrekken.”

Nieuw personeel werven?
Talent is schaarser dan ooit, het aanbod in vacatures verschuift en werving en selectie vindt steeds vaker op afstand plaats. Lees deze 5 redenen waarom werkgevers waardevolle kandidaten verliezen tijdens het recruitmentproces én tips hoe je dit kunt voorkomen.
Starten met crypto’s?
Wil je ook starten met het kopen, verkopen en bewaren van cryptovaluta? Maak nu gratis een account aan bij het grootste handelsplatform van Nederland: Bitvavo, en handel de eerste €1000 zónder transactiekosten. Al meer dan 1 miljoen tevreden gebruikers.
Lees ook…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…