Meer dan 50% van het mkb besteedt geen aandacht aan SEO(zoekmachineoptimalisatie), terwijl 75% wel het belang ziet van een goede positie bij Google. Van de ondervraagden geeft 17% aan SEO uit te besteden aan een externe partij. Dat blijkt uit onderzoek door Argeweb.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een techniek die ondernemers in staat stelt de vindbaarheid van hun website te verbeteren. In de afgelopen jaren is het belang daarvan alleen maar toegenomen. Meer dan de helft van de respondenten die aan het onderzoek hebben deelgenomen onderkent dat een hoge positie in de zoekmachines bijdraagt aan het succes van hun bedrijf.

Een op de vier ondernemers heeft geen kennis of geld voor SEO

De redenen waarom er geen aandacht wordt besteed aan SEO zijn uiteenlopend. 29% van de respondenten geeft aan geen kennis te hebben van SEO en meer dan 26% geeft aan dat de inzet hiervan te veel geld kost. Daarnaast geeft het overige percentage aan dat hun bedrijf het niet nodig heeft.

‘20% klanten via Google’

Van alle respondenten geeft ruim 13% aan geen idee te hebben of hun klanten via de zoekmachine resultaten in aanraking zijn gekomen met hun bedrijf. Daartegenover staat een percentage van bijna 43% van bedrijven, die aangeven tot 10% van hun klanten via Google binnen te halen. Ruim 17% van de bedrijven haalt zelfs tot 20% van de klanten binnen via Google.

Verdriedubbeling klanten door focus op SEO

Wanneer men wel aandacht aan zoekmachineoptimalisatie besteedt (zowel intern als door een externe partij), verdriedubbelt het aantal klanten dat via Google met het bedrijf in aanraking komt. “Dit toont het nut en succes van SEO aan,” aldus Koen van Deudekom, directeur van Argeweb.

Vreemd genoeg echter is vier op de tien ondernemers van mening dat vindbaarheid in zoekmachines niet van belang is voor bedrijven die alleen lokaal actief zijn.

Slechts een uur per week SEO

Opmerkelijk is ook dat van de bedrijven die aandacht besteden aan SEO, meer dan de helft er slechts een uur per week aan besteed. 25% trekt er één tot vier uur per week voor uit.

Online kansen in de toekomst

Zoals blijkt uit de onderzoeksresultaten is het gebruik van SEO gunstig voor de naamsbekendheid van een bedrijf en is het MKB zich bewust van het belang van een goede positie. Meer dan 50% van de ondervraagde MKB’ers verwacht dan ook dat de online concurrentie de komende vijf jaar toeneemt.

Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 500 ondernemingen in het mkb door Argeweb, één van de grootste hostingproviders in Nederland. Argeweb biedt klanten een betaalbare en gebruiksvriendelijke SEO-tool aan: rankingCoach.

Gratis website scan

Heeft jouw doelgroep je website in beeld? Doe nu de scan en zie meteen de score »

15% korting op een Acer Chromebook
De ChromeOS devices van Acer zijn de veiligste oplossing op werkgebied. Profiteer nu via De Zaak met de kortingscode DEZAAK15 van 15% korting op je nieuwe Acer Chromebook.
Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Lees ook…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…
Veel ondernemers hebben een idee, schrijven zich in bij de KvK, gaan aan de slag met ondernemen, maar slaan een belangrijke stap over. Want, leuk dat…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…