Vrijwel niemand komt er onderuit: het schrijven van een webtekst. Vrijwel iedere ondernemer heeft een website nodig en op die website moet content staan. Bij voorkeur moet die content ook nog eens SEO geoptimaliseerd zijn. Dat is waar vaak de creativiteit eruit gaat bij mensen. Veel aspirant schrijvers hebben al snel het idee dat ze het keurslijf in geduwd worden van een SEO-tekst, dat er geen ruimte meer is om echt iets uit te leggen en dat er alleen voor Google geschreven moet worden in plaats van voor de klant. Dit is pertinent onjuist en geforceerd ‘schrijven voor Google’ haalt vrijwel altijd de hele ziel uit een tekst.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Wanneer je kijkt op de site van een online marketing bureau zie je vaak dat zij juist heel aansprekende teksten neerzetten die, ondanks moordende concurrentie, hoog scoren in de zoekresultaten. Het kan dus anders blijkbaar. Wat is nou het geheim achter een SEO tekst die bezoekers daadwerkelijk over de streep trekt? Wij geven je 6 tips.

1. Houd geen monoloog, maar een gesprek

Deze tip komt een beetje terug op het ‘schrijven voor Google’. Om je een ander perspectief te geven: jij praat tegen je klant en Google staat erbij en luistert mee. Stel je dus voor dat iemand je webtekst leest en praat direct tegen diegene. Hoe? Stel je voor dat ze de hele tijd knikken, korte vragen stellen (zoals “hoe?”) of gewoon moeilijk kijken wanneer je iets lastigs uitlegt. Jij bent de expert in je vakgebied. Jij weet hoe je klant in elkaar steekt. Wanneer jij denkt dat iets helder is voor de klant, dan is dat waarschijnlijk ook zo.

2. Geef antwoord op vragen

Een FAQ ken je, maar in principe kun je een hele SEO-tekst als het ware als een FAQ maken. Het enige wat je hoeft te doen is vragen bedenken en daar antwoord op geven. Stel je wil een tekst van 3 kantjes schrijven, dan weet je dat je ongeveer 1500 woorden nodig hebt. Een standaard alinea is ongeveer 100 tot 150 woorden dus je weet dat je 10 tot 15 alinea’s nodig hebt waaronder een inleiding en een slot met call-to-action. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is de rest van de vragen bedenken en beantwoorden.

3. Begin bij de tussenkoppen

Het bedenken van vragen voor een tussenkop is goed, maar het is eigenlijk altijd wel aan te raden om eerst de grote lijnen uit te zetten van je webtekst. Zeker als het een tekst langer dan 1000 woorden is. Zo weet je over welke onderwerpen je het gaat hebben in je tekst en weet je ook wat je al wel in je tekst kunt zetten en wat je beter nog even achter de hand kunt houden voor een volgende alinea. Daarbij zorg je er, met de lengte van een standaard alinea in het achterhoofd, voor dat je niet in de herhaling valt. De truc is om een onderwerp voor een alinea te verzinnen waar je zeker wel 100 woorden over kwijt kunt.

4. Verwerk zoekwoorden op de juiste plekken

Een ander voordeel van beginnen bij de tussenkoppen is dat je in principe al voor een groot deel klaar bent met het SEO deel. Dat zit zo. Een zoekmachine leest niet van boven naar beneden, maar van belangrijk naar minder belangrijk. Hij begint dus altijd bij de titel, meta-omschrijving, H1-kop, H2-koppen, lagere koppen en dan de tekst. Het is dus vooral van belang dat je in de belangrijkste delen een zoekwoord verwerkt. Overal minstens 1 keer. en bij H2-koppen in ieder geval de helft is een mooie vuistregel. Daarnaast wordt vaak aanbevolen om het zoekwoord altijd in de eerste zin van de alinea te verwerken, maar zeker bij langere webteksten gebeurt dat lang niet altijd.

5. Kijk af bij je concurrenten

Mensen kunnen beweren wat ze willen, maar niemand snapt precies hoe het Google algoritme werkt. Wat voor een geweldig resultaatgericht SEO bureau je ook in de arm neemt. Niemand weet precies hoe het Google algoritme in elkaar steekt. Niemand weet dus hoe de perfecte webtekst eruit ziet en de perfecte webtekst verschilt ook eens per zoekwoord. Daarom kun je beter kijken naar de beste voorbeelden in je markt. Zoek eens via ctrl+F hoeveel zoekwoorden je concurrenten in hun tekst verwerken. Houd ook rekening met uit hoeveel woorden de tekst beslaat. Kijken bij de concurrenten is natuurlijk ook een goede manier om inspiratie op te doen voor onderwerpen voor jouw webtekst. Pas wel op dat je niet letterlijk gaat kopiëren. Dat is niet alleen plagiaat, maar Google heeft dit door en dat is funest voor je SEO.

6. Schrijf in de eerste plaats een mooie tekst

Uiteindelijk is de truc vooral om gewoon een goede tekst te schrijven. Ga er goed voor zitten en laat je creativiteit de vrije loop. Wanneer je een alinea indeling hebt en zoekwoorden in de koppen hebt verwerkt dan komen de rest van de zoekwoorden vanzelf wel tijdens het invullen van de alinea leert de ervaring. Probeer dus in de eerste plaats vooral een leuke tekst neer te zetten.

Veel schrijfplezier!

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
De coronapandemie heeft grote invloed gehad op hoe en waar we werken. Waar het precorona de gewoonste zaak van de wereld was dat iedereen de volledige…
De complexiteit van het navigeren in een wereld die economische en sociale veranderingen ondergaat, inclusief oorlogen en conflicten, neemt toe….
Dat je als ondernemer zelf je pensioen moet opbouwen is bekend. En dat dit pensioen best wel onzeker kan zijn, is dat eveneens. De beleggingen kunnen…
Iedere ondernemer heeft een droom om zijn of haar bedrijf te laten groeien en uit te bouwen. Het vergroten van de omzet en het aantal klanten is een…
Dagelijks wordt er ontzettend veel afval…
Afschrijvingstermijnen voor witgoedapparaten variëren en zijn afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het type apparaat, de kwaliteit, het…