Voor het behouden van een goede bedrijfsvoering is het belangrijk dat je logistieke processen in je bedrijf op orde zijn. Efficiënte en effectieve logistieke processen kunnen ervoor zorgen dat je productiviteit verhoogd wordt, de kostenefficiëntie toeneemt en de tevredenheid van je klant groeit. Om dit te bereiken moet er veel aandacht besteed worden aan hoe jij materiaal beheert, bezorgingen plant en items verscheept. Hier volgen 7 tips om ervoor te zorgen dat jouw logistiek in perfecte staat is.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Zorg ervoor dat je genoeg opslagruimte hebt

In de eerste plaats is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat er genoeg ruimte is om opslag te verwerken. Dit geldt voor zowel de magazijnen als de vrachtwagens waarmee je ook producten verscheept. Als je te weinig ruimte hebt, kan dit leiden tot problemen zoals overbelading en verliezen. Oplossingen hiervoor kunnen zijn, het huren van extra opslagruimte of kijken naar betere manieren om de bestaande opslagruimte beter en efficiënter te gebruiken.

Maak gebruik van hulpmiddelen voor het laden en transporteren van producten

Ten tweede is het verstandig om gebruik te maken van hulpmiddelen om ervoor te zorgen dat je producten veilig en efficiënt worden vervoerd. Er bestaan namelijk verschillende hulpmiddelen zoals pallets, kratten en dozen waarmee je producten beter vervoert. Door voor het laad- en losproces gebruik te maken van machines, bespaar je tijd en raakt je lichaam niet overbelast. Daarbij zijn heftrucks de meest gekozen oplossing. Op het eerste gezicht kan dit een dure investering lijken, maar door te kiezen voor bijvoorbeeld gebruikte heftrucks bij Itolang, zal je de prijzen van dit soort aankopen erg kunnen drukken.

Benut software om bestellingen te traceren

Verder zou je ook software en andere technologieën kunnen gebruiken om het traceren van je bestellingen te verbeteren. Door de juiste software te gebruiken, kun je real-time informatie over locaties, status van bestellingen en verwachte aankomsttijden krijgen. Hierdoor heb je altijd een beter inzicht in waar je producten zich bevinden en hoe ver ze al van de route hebben afgelegd. Bovendien heb je ook de optie gebruik om deze informatie te delen met je klanten, zodat zij op de hoogte blijven van hun bestelling.

Outsource het transport

Als vierde kan het zeker geen slecht idee zijn om het transport van je goederen uit te besteden. Als je bedrijf de logistiek niet in eigen huis heeft, kan dit veel tijd en geld besparen. Door outsourcing krijg je bovendien ook toegang tot professionele mensen die gespecialiseerd zijn in logistiek. Deze mensen kunnen je dan helpen bij het verwerken van bestellingen, het beheren van voorraad en het verzenden van producten. Bovendien kun jij je als ondernemer volledig op de kerntaken van je bedrijf focussen doordat je geen logistieke verantwoordelijkheden meer hebt. Dit is bijvoorbeeld erg interessant wanneer je als dropshipping bedrijf snel wil groeien.

Update je magazijn regelmatig

Tevens kan het een goed idee zijn om je magazijn vaker te updaten. Door regelmatige updates kun je ervoor zorgen dat je voorraad en locaties geactualiseerd blijven. Bovendien worden hierdoor ook de kosten voor opslag laag gehouden, aangezien je zo weet waar je producten staan en hoeveel je nog hebt. Daarnaast kan dit ook de efficiëntie en productiviteit van je bedrijf verbeteren, omdat je nu altijd weet dat je producten op de optimale plek staan en waar je ze kunt vinden.

Kies voor een enterprise solution planning systeem

Ook is het aan te raden om te kiezen voor een Enterprise Resource Planning (ERP) systeem. Dit is een soort software waarmee je het verwerken, plannen en beheren van je logistieke processen eenvoudiger kan maken. Het ERP-systeem heeft allerlei handige consequenties zoals kostenbesparing, inzicht in voorraad en een verbeterde klantenservice. Bovendien gaat het ook veel sneller dan werken zonder dit soort software. Daardoor hoef je simpelweg ook minder mensen in te huren om de logistiek van je bedrijf op orde te houden.

Implementeer beschermmaatregelen voor breekbare producten

Tot slot is het ook belangrijk om maatregelen te implementeren voor breekbare producten. Als je producten van hoge kwaliteit aan je klanten wil leveren, is het de moeite waard om extra maatregelen te nemen. Dit kunnen dingen zoals het gebruik van speciale verpakkingen zijn, alsook het verplaatsen van breekbare producten met een speciale kar of heftruck. Hiermee voorkom je schade aan de producten en houd je tevreden klanten.

Al met al zijn deze zeven tips de perfecte manier om je logistiek in een bedrijf op orde te hebben en zo je onderneming naar een hoger niveau te tillen.


Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
AMSTERDAM, dinsdag 12 september 2023 – Bedrijven moeten steeds duurzamer zijn en transparanter rapporteren over hun CO2-uitstoot en de inspanningen die…
Als ondernemer weet je het maar al te goed. Er zijn een aantal kostenposten die iedere maand weer hoger uitvallen dan je eigenlijk had gehoopt. De huur…
Als je aan de slag wil met het opzetten van een website, is webhosting een van de eerste punten waar je aan moet denken. Het is zeg maar het digitale…
Als we de afgelopen jaren iets hebben geleerd, is het wel dat de wereld van evenementen voortdurend evolueert. En dit geldt zeker ook voor het…
In onze steeds meer gedigitaliseerde wereld is online privacy en veiligheid van cruciaal belang voor bedrijven. De toenemende hoeveelheid…
In de wereld van architectuur, bouw en infrastructuur is BIM een term die steeds vaker wordt gehoord. Maar wat betekent BIM precies en hoe kan het…