ADVERTORIAL
Steeds meer ondernemers kiezen voor het werken met portalen, wat goed aansluit op de multi-channel strategie waar veel bedrijven eerder al voor kozen. De tijd waarin verkopen uitsluitend plaatsvinden via een fysieke winkel is voorbij. Tegenwoordig ligt de focus op een combinatie van een fysieke winkel én een webwinkel. Daar kunnen nieuwe kanalen, zoals sociale media en bijvoorbeeld een nieuwsbrief, aan toe worden gevoegd. Maak jij binnen je organisatie al gebruik van verschillende portalen? 

Inhoudsopgave

Inzetten op B2B en D2C via portalen 

De vraag naar het gebruik van portalen komt voort uit de gedachte, dat je als bedrijf niet uitsluitend bezig wilt zijn met B2B commerce. Immers, met de combinatie van B2B en D2C bereik je een veel grotere klantenkring! Afhankelijk van het product kunnen ook particuliere consumenten de omzet van de organisatie fors laten groeien. De manier waarop zakelijke- en particuliere consumenten bediend worden verschilt. Het maakt dat je twee verschillende portalen zou willen hebben, waarvan de data op dezelfde plek verzameld wordt. Zo kun je beide klantgroepen bedienen, zonder meerdere websites op te moeten tuigen. 

Klantgroepen segmenteren en data centraliseren 

Via een cloud-based platform is het mogelijk om de verschillende klantgroepen te segmenteren. Dit kan op een relatief hoog niveau, door zakelijk en particulier van elkaar te scheiden, maar ook op lagere niveaus. Ieder segment krijgt hierbij een eigen portaal, waarvan de data op één centrale plek verzameld wordt. Dit maakt de oplossing onderhoudsvriendelijk en biedt nieuwe inzichten. Immers de combinatie van data uit de B2B én B2C-segmenten zal hele andere dingen laten zien, dan wanneer je deze data los van elkaar zou analyseren. Daarbij wordt de data centraal geanalyseerd, in plaats van dat data uit meerdere systemen moet worden gehaald. 

Portalen koppelen middels een API 

Het centraal analyseren van de data uit verschillende platforms wordt mogelijk door de toepassing van een centrale API. Deze API importeert de data uit de portalen naar de verschillende systemen uit de IT-infrastructuur van de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan het ERP- en CRM-systeem. Door de data centraal te bewaren is de kans op fouten aanzienlijk kleiner en wordt informatie uit data nog waardevoller voor de sturing van de organisatie. Portalen kunnen daarnaast worden aangesloten op een centraal CMS, waarvandaan bijvoorbeeld productinformatie kan worden ontsloten naar een B2B portal, een B2C webshop en een mobiele app. Informatie is hierdoor up-to-date op ieder van deze portalen. 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Indeed
Nieuw personeel werven?
Wat zijn veelgemaakte fouten bij het werven van nieuw personeel? Welke vragen wil je zeker stellen tijdens een gesprek? En hoe voorkom je ghostinggedrag van kandidaten? Ontdek Indeed Inspiration, het nieuwe kennisplatform met praktische tips om je te helpen bij jouw zoektocht naar toptalent.
Zakelijke autoverzekering
Uitgebreide dekking, een uitstekende service en extra exclusieve collectieve korting via De Zaak. Benieuwd hoeveel jij kan besparen?
Lees ook…
Onze werkplek is ons thuis weg van huis en onze collega’s onze tweede familie. Maar we doen niet altijd zoveel moeite om een prettige ruimte op het…
De gasprijzen zijn hoger dan ooit en verschillende regeringsleiders en CEO’s spreken zelfs van een Europese gascrisis. Niet alleen consumenten merken…
Verkoop je spullen in een fysieke winkel? Dan wil je het jouw klanten uiteraard zo makkelijk mogelijk maken. Dit doe je onder meer door ze…