Laat je omzet groeien door te werken met portalen 

Steeds meer ondernemers kiezen voor het werken met portalen, wat goed aansluit op de multi-channel strategie waar veel bedrijven eerder al voor kozen. De tijd waarin verkopen uitsluitend plaatsvinden via een fysieke winkel is voorbij. Tegenwoordig ligt de focus op een combinatie van een fysieke winkel én een webwinkel. Daar kunnen nieuwe kanalen, zoals sociale media en bijvoorbeeld een nieuwsbrief, aan toe worden gevoegd. Maak jij binnen je organisatie al gebruik van verschillende portalen? 

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Inzetten op B2B en D2C via portalen 

De vraag naar het gebruik van portalen komt voort uit de gedachte, dat je als bedrijf niet uitsluitend bezig wilt zijn met B2B commerce. Immers, met de combinatie van B2B en D2C bereik je een veel grotere klantenkring! Afhankelijk van het product kunnen ook particuliere consumenten de omzet van de organisatie fors laten groeien. De manier waarop zakelijke- en particuliere consumenten bediend worden verschilt. Het maakt dat je twee verschillende portalen zou willen hebben, waarvan de data op dezelfde plek verzameld wordt. Zo kun je beide klantgroepen bedienen, zonder meerdere websites op te moeten tuigen. 

Klantgroepen segmenteren en data centraliseren 

Via een cloud-based platform is het mogelijk om de verschillende klantgroepen te segmenteren. Dit kan op een relatief hoog niveau, door zakelijk en particulier van elkaar te scheiden, maar ook op lagere niveaus. Ieder segment krijgt hierbij een eigen portaal, waarvan de data op één centrale plek verzameld wordt. Dit maakt de oplossing onderhoudsvriendelijk en biedt nieuwe inzichten. Immers de combinatie van data uit de B2B én B2C-segmenten zal hele andere dingen laten zien, dan wanneer je deze data los van elkaar zou analyseren. Daarbij wordt de data centraal geanalyseerd, in plaats van dat data uit meerdere systemen moet worden gehaald. 

Portalen koppelen middels een API 

Het centraal analyseren van de data uit verschillende platforms wordt mogelijk door de toepassing van een centrale API. Deze API importeert de data uit de portalen naar de verschillende systemen uit de IT-infrastructuur van de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan het ERP- en CRM-systeem. Door de data centraal te bewaren is de kans op fouten aanzienlijk kleiner en wordt informatie uit data nog waardevoller voor de sturing van de organisatie. Portalen kunnen daarnaast worden aangesloten op een centraal CMS, waarvandaan bijvoorbeeld productinformatie kan worden ontsloten naar een B2B portal, een B2C webshop en een mobiele app. Informatie is hierdoor up-to-date op ieder van deze portalen. 

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Je leest het goed: 99% van de bezoekers van jouw websites doet niets. Ze komen en gaan zonder ook maar één conversiedoel te voltooien, zoals…
De arbeidsmarkt is momenteel erg krap. Er is weinig werkloosheid. Er zijn zelfs meer vacatures dan dat er werklozen zijn. In sommige sectoren is het…
Verzendetiketten en labels bieden snelheid, efficiëntie en professionaliteit bij het verwerken van bestellingen en maken het mogelijk om een naadloze…
Het werken op een ladder is binnen sommige bedrijven een alledaagse activiteit, maar het kan gevaarlijk zijn als het niet op de juiste manier wordt…
Veel mensen willen af van hun baan en voor zichzelf beginnen door een bedrijf te beginnen, ook wel ondernemen genoemd. Maar hoe werkt dat allemaal?…
De hoge energietarieven uit de afgelopen winter maakten dat veel particulieren in Nederland heel bewust op zoek gingen naar een goedkopere…