Om een marketingcampagne, marktonderzoek of je acquisitie te doen slagen, dient de data die je inzet actueel en volledig te zijn. Veel marketing- en salesmanagers zijn onzeker over de betrouwbaarheid van de data die in de organisatie aanwezig is omdat zij niet weten hoe zij de kwaliteit precies kunnen bepalen. Goed om te weten dat zowel een kwaliteitscheck op een zakelijk adressenbestand alsook het updaten en verrijken ervan gemakkelijk online uit te voeren zijn. Doe de kwaliteitscheck kosteloos en bepaal aan de hand van de resultaten of alle gegevens die jij nodig hebt, in je databestand aanwezig en actueel zijn.

Inhoudsopgave

De kwaliteitscheck

Je adressenbestanden met gegevens van klanten en/of prospects zijn het waardevolste bezit van de organisatie. Zij bepalen immers je zakelijk succes. Daarom is de kwaliteit van je database een belangrijk issue, immers campagnes zijn rendabeler en efficiënter wanneer je deze richt op actieve bedrijven en gebruik maakt van de juiste contactgegevens. Daarom is het raadzaam om de kwaliteitscheck op je adressenbestand uit te voeren voordat je het gaat inzetten. 

Bij de online kwaliteitscheck dien je eerst het zakelijke adressenbestand in Excel formaat te uploaden. Om vervolgens de kwaliteitscheck op je bestand te kunnen doen, is matchen essentieel; de gegevens in je bestand worden gekoppeld aan die van een marktdekkende B2B database. De records in je bestand worden vergeleken met alle records in de externe database. Overeenkomstige records worden met elkaar in verbinding gebracht. Bij het online matchen via Mijndoelgroep.nl, kan naast de standaard bedrijvendatabase ook gebruik gemaakt worden van de unieke historische database. Dit betekent dat ook bedrijven die in jouw adressenbestand van naam zijn veranderd of zijn verhuisd, teruggevonden kunnen worden. Hierdoor kunnen meer records uit je database gelokaliseerd en gekoppeld worden; het kan leiden tot een verhoging van het matchingpercentage met wel 15%. 

Als het matchen gereed is, ontvang je een compleet overzicht met aantallen per categorie van de totale gegevens, de gematchte gegevens, de ontbrekende gegevens en de gevonden afwijkingen. Met dit overzicht heb je een betrouwbaar inzicht in de status van de kwaliteit van je adressenbestand en kun je beslissen of je het adressenbestand wilt updaten en/of verrijken.  

Updaten en verrijken van je adressenbestand

Hoe meer je weet van je klanten en prospects, hoe effectiever en gerichter je met hen kunt communiceren. Met extra kenmerken en gegevens van je klanten heb je immers een beter inzicht dat essentieel is om rendement te halen uit je sales- en marketingacties: je spreekt je doelgroep correct aan en je aanbod is op haar behoeften en interesses afgestemd.

Enkele feiten:

  • Gepersonaliseerde mailings scoren altijd beter.
  • Met extra informatie over klanten en prospects kun je optimaal anticiperen op wensen en behoeften. Dit levert je tevreden klanten en klantbinding.
  • Meer contactgegevens maken een multichannel benadering mogelijk. Communicatie via meerdere kanalen is effectiever en levert je meer klanten en meer omzet op.

Bij het updaten en verrijken van je adressenbestand, wordt altijd gestart met de matching. Nu kan elk gewenst kenmerk uit de externe database aan jouw bestand worden toegevoegd. Bij een update van je bestand worden kolommen toegevoegd met hierin de gewenste up-to-date gegevens van afwijkende cellen of de indicaties failliet en inactief. Ook foutief geschreven straatnamen en plaatsnamen worden herkend en correct aan het bestand toegevoegd. Bij een verrijking worden kolommen toegevoegd voor gewenste en ontbrekende gegevens. Denk bijvoorbeeld aan telefoonnummers, de naam van de directeur of het aantal medewerkers op de locatie. Zo zijn er nog veel meer specifieke kenmerken die bij een verrijking aan je bestand toegevoegd kunnen worden. 

Wil je meer weten over het updaten of verrijken van een adressenbestand? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

15% korting op een Acer Chromebook
De ChromeOS devices van Acer zijn de veiligste oplossing op werkgebied. Profiteer nu via De Zaak met de kortingscode DEZAAK15 van 15% korting op je nieuwe Acer Chromebook.
Tip: Werknemers door laten werken na hun pensioen
Met deze krappe arbeidsmarkt wil je jouw ervaren werknemer misschien door laten werken na zijn pensioen. Dan kan via de de populaire Doorwerkregeling. Dit en meer op Ideale later.
Lees ook…
In sommige situaties kan het vinden van de juiste bedrijfsdeur best lastig zijn. Als het pand een schuin dak, een kraanbaan of een afzuiginstallatie…
Je hebt een paar LED lampen gekocht en het prijskaartje is helaas niet super laag. Je wil dus zo lang mogelijk van je lampen genieten. Gelukkig hebben…
Ben je van plan om als zakelijke ondernemer aan de slag te gaan? Dan is het van belang om je ook op internet te begeven. Daar kopen de meeste mensen…