Categorieën

Voor het succes van je onderneming, winkel of bedrijf moet je kunnen rekenen op je klanten. Het opbouwen van een loyaal klantenbestand is daarbij essentieel. Een van de manieren waarop je dat kunt doen, is door de uitgifte van een klantenkaart. Daarbij heb je de keuze uit verschillende soorten kaarten. Dat maakt het mogelijk om een loyaliteitsprogramma op te zetten dat het best past bij je onderneming of klantenkring. Voor het laten maken van klanten-, cadeau-, spaar- en andere loyaliteitskaarten kan je terecht bij DCP. Wij kunnen elk type klantenkaart voor je ontwikkelen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Klantenbinding is van alle tijden

Klantenkaarten spelen een grote rol bij het binden van klanten aan een bedrijf. In het verleden was het niet ongebruikelijk voor winkels of merken om koopzegels en spaarkaarten uit te geven. Tegenwoordig wordt meestal geen papier meer gebruikt, maar kiezen ondernemers ervoor om plastic passen te laten drukken.

Het achterliggende doel is echter onveranderd, en dat is klantenbinding en klantretentie. Klantretentie houdt in dat klanten je trouw blijven en ook in de toekomst aankopen bij je blijven doen. Zo ben je verzekerd van een bepaalde vaste omzet. Maar behalve klantretentie hebben klantkaarten nog veel meer voordelen.

Voordelen van een klantenkaart voor jouw bedrijf

Klantenkaarten zijn niet alleen aantrekkelijk voor de consument, maar ook voor de ondernemer zelf. Ze voorzien je van enorm veel informatie over klanten en hun aankoopbedrag. Wanneer een klant iets koopt en daarbij een persoonsgebonden klantkaart gebruikt, komt deze informatie namelijk in het aan de pas verbonden datasysteem terecht. Hierdoor kun je klanten gericht benaderen met bijvoorbeeld productaanbiedingen. Het resultaat is dat zij zich meer gewaardeerd voelen. Vaak uit zich dat in een grotere loyaliteit naar je bedrijf toe.

Klantpassen vormen daarnaast een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit of brand identity. Merkidentiteit heeft te maken met de herkenbaarheid van een bedrijf, product of winkel. Onder meer logo, verpakking en huisstijl maken er deel van uit. Maar je merkidentiteit wordt tevens bepaald door andere factoren die de band met je klanten vergroten en de aankoopdrempel verlagen. Het gaat in principe om alles wat jou onderscheidt van je concurrenten. Een klantenkaart hoort daar ook bij.

Klantenkaarten in meerdere soorten

Als je een loyaliteitskaart voor klanten wilt laten maken, heb je de keuze uit diverse soorten passen. Welke klantkaart het beste is voor jou, ligt aan de aard van je onderneming of doelgroep. DCP ontwerpt, ontwikkelt en produceert allerlei gepersonaliseerde klantenpassen, waaronder spaarkaarten, lidmaatschapskaarten en cadeaukaarten.

Spaarkaarten

Een spaarkaart is een uitstekende manier om klanten voor langere tijd aan je te binden. Als de spaarkaart actief wordt gebruikt, wil een klant deze immers ook optimaal benutten. Bijvoorbeeld door een bepaald aantal punten erop te verzamelen. Elke keer dat een klant iets bij je koopt en de spaarkaart scant, wordt hij of zij beloond en komt het uiteindelijke doel een stukje dichterbij. Daarmee is dit type klantenkaart ideaal voor het opbouwen van een loyale klantenkring.

Lidmaatschapskaarten

Een gepersonaliseerde lidmaatschapskaart is een klantenpas met een meer exclusief karakter. Ze geven een vereniging, sportschool, evenementenlocatie of organisatie een professionele uitstraling en zorgen ervoor dat leden zich verbonden voelen en kunnen identificeren. Verder maken lidmaatschapskaarten het mogelijk om de bezitters ervan speciale voordelen te bieden. Denk bijvoorbeeld aan korting op bepaalde producten of op de toegangsprijs.

Cadeaukaarten

Cadeaukaarten zijn ideaal om nieuwe klanten te trekken. De ontvanger krijgt de kaart bijvoorbeeld voor zijn of haar verjaardag en moet naar jouw winkel of bedrijf toe komen om de kaart te verzilveren. Op cadeaukaarten staat een vast bedrag, dat bij uitgifte wordt betaald. Je hebt als ondernemer dus niets te verliezen. Bovendien komt het soms voor dat een ontvanger vergeet om de kaart te laten verzilveren. In dat geval draagt de cadeaukaart weliswaar niet bij aan klantenbinding, maar levert deze voor de onderneming wel directe winst op.

Klantenkaarten met geavanceerde technologie

Een klantenkaart kan door DCP van verschillende technologieën worden voorzien. De belangrijkste daarvan zijn RFID en NFC.

RFID

RFID staat voor Radio Frequency Identification. Deze technologie maakt het mogelijk om de klantenpas op afstand te lezen of te scannen. De afstand waarop de kaart kan worden gelezen, is afhankelijk van de frequentie van de RFID-tags en kan tot wel 12 meter bedragen. Doordat RFID-codes via een chip en antenne in de pas zitten, zijn ze niet gevoelig voor vuil en vervagen ze niet, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een streepjescode. Ook zijn RFID-tags vrijwel niet te vervalsen.

NFC

NFC is een afkorting van Near Field Communication. Een klantenkaart met NFC-technologie heeft een bereik van maximaal 10 cm. Doordat smartcards met een NFC-chip alleen op korte afstand werken, zijn ze over het algemeen veiliger dan RFID-passen. Een ander voordeel is dat NFC-technologie goedkoper is. NFC wordt onder andere gebruikt bij contactloos betalen. Het is ook de meest voor de hand liggende technologie voor te scannen klantenkaarten.

Systeem met klantenpassen opzetten

DCP maakt niet alleen passen, maar verkoopt ook cardprinters, printaccessoires en blanco pasjes. Wil je een loyaliteitsprogramma met klantkaarten uitrollen? Dan kun je dat met behulp van een cardprinter in principe zelf doen. Bij het ontwikkelen van een kaart komen de volgende zaken kijken:

  • Klantenpas ontwerpen
  • Passen printen
  • Digitaal klantenbestand maken
  • Klantenbestand koppelen aan een scanner


Om het je gemakkelijker te maken, biedt DCP diverse
starterspakketten aan. Deze bestaan uit een cardprinter, blanco klantenkaarten en de benodigde software. Er zijn pakketten met cardprinters voor barcodes en RFID.

Klantenkaart laten maken door DCP

Natuurlijk is het ook mogelijk om je klantenkaarten door DCP te laten maken. Wij ontwerpen de loyaliteitskaart voor je, printen het gewenste aantal en implementeren de gewenste technologie. En wanneer je over een databestand met adressen beschikt, sturen we de kaarten ook nog naar je klanten op. Zo nemen we je het hele proces uit handen. Gewoon goed geregeld! Vraag een offerte aan of neem contact op.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Wespennesten kunnen een ernstige bedreiging vormen voor de veiligheid en het welzijn van mensen en huisdieren. Wespen zijn bekend om hun agressieve…
Regelmatig spreken we ondernemers die stellig beweren dat een arbodienst niet verplicht is. Dat hebben ze gelezen op een of andere website of gehoord…
Elektrisch rijden moet de toekomst worden van onze mobiliteit. Na talloze rapporten over de CO2-uitstoot en schaarste aan fossiele brandstoffen, zou…
Zwitserland staat wereldwijd bekend als een belangrijk zakenland. Dit heeft met name te maken met de grote bankensector in dit land. Ook veel…
Ben jij en je team veel op de weg? Je weet dan hoeveel tijd je kwijt bent aan administratie. Denk aan al die uren, gemiddeld 33 per maand, die je…
Het opnemen van overwaarde uit je huis kan een slimme manier zijn om je financiën een boost te geven. Of je nu droomt van een grote renovatie, je huis…