Categorieën

De voordelen van effectief time management zijn eindeloos, de positieve effecten van het beheren van tijd zullen je helpen je dagelijkse taken onder controle te houden en meer gedaan te krijgen binnen je functie. Door goed tijd management kun je zoveel meer bereiken met minder moeite. Wanneer je leert controle te krijgen over je dagelijkse taken door ze te organiseren en te prioriteren, vergroot je je concentratievermogen, neem je betere beslissingen en krijg je uiteindelijk controle over je belangrijkste prioriteiten. Hieronder lees je meer over de belangrijkste voordelen van goed time management op de werkvloer!

Inhoudsopgave

Minder uitstelgedrag

Heb je ooit tegen jezelf gezegd: “Ik doe het later wel”? We hebben allemaal. Door je tijd succesvoller te beheren, verminder je aanzienlijk je drang om belangrijke projecten uit te stellen en uit te stellen. De betekenis van time management is tenslotte gewoon het proces van organiseren en plannen hoe je je tijd kunt verdelen tussen specifieke activiteiten. Door goed time management toe te passen kun je als medewerker slimmer werken in plaats van harder. Supervisors, teamleiders en managers met sterke tijdmanagementvaardigheden kunnen bijvoorbeeld onmiddellijk uitstelgedrag in hun werkleven elimineren door ervoor te zorgen dat hun team bekend is met de taken die zijn gepland en wanneer deze moeten worden voltooid. 

Minder stress

Zelfs de meest succesvolle medewerkers voelen stress om belangrijke deadlines te halen, dus je bent niet de enige. Mensen leiden een druk leven en de balans tussen werk en privéleven kan snel instabiel worden. Door je tijd effectief te beheren, kun je je hoge stressniveau direct verminderen. Je ervaart dan de volgende dingen:

  • minder strakke deadlines
  • minder haasten
  • hogere kwaliteit van het werk

Minder teamconflicten

Hoe vaak ervaar je conflicten met je team op het werk doordat je je opgejaagd en gestrest voelt? Een belangrijk voordeel van time management op de werkvloer is dat je veel minder ruzie en verhitte discussies zult ervaren. Omdat je beter georganiseerd bent, zul je minder gestrest zijn en daardoor je boodschap met meer duidelijkheid en respect communiceren. Voorkom problemen met anderen door je dag van tevoren te plannen en voor te bereiden. Probeer een eenvoudige takenlijst met realistische einddatums te gebruiken. Beoordeel je werk aan het einde van de week zodat je je time management nog beter kunt maken.

Betere productiviteit

Als je een inspirerende video op YouTube bekijkt of posts op Instagram leest, hoor en zie je constant de quote “geen vrije dagen”. Dit is echter niet echt waar. Er is een punt van afnemende productiviteit als je te lang doorgaat! De kracht van rust kan niet worden onderschat, omdat het zoveel gezondheidsvoordelen met zich meebrengt als je de moed hebt om naar je lichaam en geest te luisteren. Heb je ooit extra tijd aan een taak besteed, maar geen significante vooruitgang geboekt? Een voorbeeld van ineffectieve productiviteit is als het omhakken van een hoge boom met een bijl met een bot blad. Zinloos! Een groot voordeel van tijdmanagement is dat je weet wanneer je moet stoppen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Als je veel met internationale zakelijke documenten werkt, kan het belangrijk zijn om een professioneel vertaalbureau in te schakelen. Dit is een…
Een goede sfeer begint bij jezelf natuurlijk. De omgeving speelt wel een rol, om een sfeervolle ruimte in te richten moeten alle elementen op elkaar…
Wil jij jouw bedrijf eens goed onder de aandacht brengen? Online marketing is hier dan een goede tool voor. Het is bij online marketing wel belangrijk…