SEO, een afkorting van search engine optimization, is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor websitehouders. Het is de tegenhanger van SEA, wat staat voor search engine advertising. Met SEA scoor je voornamelijk op de korte termijn, terwijl je met SEO de focus op de langere termijn legt. Doel is om uiteindelijk organische bezoekers naar je website te trekken, door goede posities te bemachtigen op relevante zoektermen voor je website. Dit is op de lange termijn goedkoper, dan het voortdurend investeren in advertenties binnen de zoekmachine.

Voordelen van het uitbesteden van SEO 

SEO uitbesteden bij LEQUAL of een vergelijkbare marketing agency heeft verschillende voordelen. Allereerst is het belangrijk te beseffen dat SEO uit verschillende componenten bestaat. Denk aan het toevoegen van waardevolle content aan een website, het uitbouwen van een linkprofiel en het optimaliseren van technische factoren op de pagina’s van je website. De combinatie hiervan maakt dat het vaak lastig is om ieder van deze componenten op de juiste wijze aan te pakken. Voordat je voldoende kennis hebt opgedaan over de verschillende componenten, zullen concurrenten de belangrijkste posities al hebben overgenomen. Daar komt bij dat een marketing agency over het algemeen een groot netwerk van experts heeft. Dit maakt dat er vaak al op een relatief korte termijn successen worden geboekt. 

Desinvestering van tijd en geld 

Jezelf verdiepen in de verschillende componenten van SEO kost niet alleen veel tijd. Ook is de kans op fouten zeker de eerste maanden relatief groot. Mogelijk investeer je in linkbuilding, zonder hierbij goed te kijken naar de meerwaarde van het toevoegen van een link aan je linkprofiel. Een extra link voegt lang niet altijd waarde toe; het kan de kwaliteitsscores van je website schaden. Het leidt er niet alleen toe dat de schade hersteld moet worden, maar ook dat je geld verspilt. 

Nadelen van SEO uitbesteden aan een externe partij 

Zitten er dan ook nadelen aan het uitbesteden van SEO aan een externe partij? Als nadeel zou je kunnen noemen, dat je door voortdurend goede content toe te voegen uiteindelijk ook op natuurlijke wijze hogere posities zal behalen. De investering in het uitbesteden van SEO gaat ten koste van de winst van je organisatie. Het op organische wijze behalen van hogere posities zal vaak echter veel langer duren. Daar waar de concurrentie wel kiest voor het uitbesteden van SEO. 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Als eigenaar van een bedrijf weet je als geen ander hoe belangrijk het is om je producten op een efficiënte manier op te slaan. Of het nu gaat om…
In PowerPoint kunt u sinds kort gebruikmaken van de volgende nieuwe…
Ethanol is een veelgebruikt chemisch product dat wordt gebruikt voor allerlei toepassingen, zoals als oplosmiddel of in alcoholische dranken. Als je…
Bij het hebben van een eigen zaak komt veel kijken. Zo zul je er als bedrijfsleider voor zorgen dat de processen van het bedrijf op rolletjes lopen….
Dit jaar telt Nederland voor het eerst meer dan 2 miljoen bedrijven. Dat is deels te danken aan een explosieve groei in webwinkels: sinds 2020 is het…
De kosten stijgen overal. In de supermarkt, bij de benzinepomp en hebben we het nog niet over de nieuwe energietarieven gehad. En de torenhoge inflatie…