Het is misschien overduidelijk dat het land een levendige economie, aantrekkelijke opties en vriendelijke mensen heeft, dus is het geen wonder dat Tsjechië veel buitenlandse ondernemers aantrekt. Voordat u de sprong waagt en een avontuur begint in Tsjechië, zijn er echter eerst verschillende zaken waar u rekening mee moet houden om uw eigen bedrijf te beginnen in Tsjechië. Elk aspect van wat er nodig is voor het runnen van een bedrijf in Tsjechië wordt door de autoriteiten gereguleerd en beschouwd als zelfstandige arbeid. Dit houdt in dat ondernemers volledige controle hebben over hun bedrijf, kunnen bepalen wat hun bedrijf doet en de unieke kwaliteit extra benadrukken die hun bedrijf boven anderen uittilt. In dit artikel hopen we iets meer inzicht te geven over hoe buitenlanders een bedrijf kunnen starten in Tsjechië.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Wilt u gaan ondernemen in Tsjechië?

Dan heeft u als Nederlands ondernemer twee belangrijke opties voor het starten van uw onderneming:

  • Het openen van een filiaal of een SRO (vergelijkbaar met de Nederlandse BV).
  • De oprichting van een A.S (vergelijkbaar aan een NV) of KS (vergelijkbaar aan een C.V), afhankelijk van welk doel u wilt bereiken.

     

Wanneer u bijvoorbeeld “fysieke persoon”, freelancer of zzp’er bent, kunt u vergelijken met de Nederlandse eenmanszaak en kunnen extra documentatie en formulering nodig zijn.

Wilt u meer weten over mogelijkheden en vereist om te starten in Tsjechië, informeer dan en vraag advies bij gespecialiseerde instanties.

Bestaat er in Tsjechië een Kamer van Koophandel?

Waar in Nederland het Handelsregister wordt beheerd door de Kamer(s) van Koophandel, is dit in Tsjechië anders. In plaats van door kamers of gemeenten, moet u uw als ondernemer bij een regionale rechtbank inschrijven (Hospodářská komora). In tegenstelling tot Nederland is alles wat in het Tsjechische Handelsregister staat gratis toegankelijk, maar helaas is alle informatie uitsluitend beschikbaar in het Tsjechisch. 

Waar schrijft u zich in? De websites van de regionale rechtbanken staan vol met informatie en instructies over hoe u zich aanmeldt voor het register. Als u uw bedrijf wilt oprichten, moet u hier het benodigde papierwerk invullen en alle kosten voor de registratie betalen. 

Houd er dan rekening mee dat het enkele weken kan duren. Zorg er daarom voor dat u al uw documenten klaar hebt voordat u aan het proces begint.

Een filiaal (een organisatiedeel) van uw Nederlandse B.V. openen

Dit kan lastig zijn, maar het is zeker mogelijk. In dit geval betekent dat de benaming hetzelfde moet zijn als die van de buitenlandse (Nederlandse) rechtspersoon met de toevoeging “organizacni slozka” (organisatiedeel). Dit deel van de organisatie is zelfstandig, heeft zijn eigen vermogen en is gevestigd in het buitenland, net als een bedrijf dat bij de Kamer van Koophandel geregistreerd staat. Er moet ook een correspondentieadres worden opgegeven op het grondgebied van Tsjechië of het Tsjechische adres van de gevolmachtigde m.b.t. ontvangstpost.

De voordelen van een filiaal of B.V. zijn:

  • Het gaat sneller, minder moeite
  • Tijdbesparend
  • Kostenbesparend
  • Geen oprichtingsakte (statuten) moeten worden opgesteld
  • Geen notaris nodig
  • Geen benoeming van een bestuurder nodig (jednatel)

     

Echter, het nadeel is dat dit organisatiedeel geen subjectiviteit heeft en bevoegd is om te handelen, daarom blijft de buitenlandse rechtspersoon hiervoor volledig verantwoordelijk. Als u zich goed voorbereidt, kunt u uw B.V. zeker een succesvolle procedure laten verlopen!

Welke documenten heeft u nodig voor een filiaal of B.V. in Tsjechië:

  1. Het besluit van de oprichter om een organisatorische eenheid in Tsjechië op te richten is afgerond.
  2. Om het bestaan van een oprichter te bewijzen moet een uittreksel uit het Nederlandse handelsregister worden verkregen en voorzien van een apostille, evenals de bijbehorende officiële vertaling.
  3. Verkrijg een Verklaring van Goed Gedrag van de Nederlandse overheid, waaruit blijkt dat u betrouwbaar bent.
  4. Zoals de Tsjechische Republiek vereist, moet een fysiek persoon worden aangewezen als beheerder van elke organisatorische eenheid. Deze persoon is enkel verantwoordelijk voor de vertegenwoordiging van een bepaald deel van de organisatie, maar hij heeft geen bevoegdheid namens de hoofdorganisatie op te treden.
  5. Het kan nodig zijn een vergunning te verkrijgen om de primaire activiteiten van het bedrijf uit te voeren, tegen een kostprijs van 1000 Kc.
  6. Een bewijs dat het adres geschikt is voor de nieuwe SRO, toestemming van de eigenaren van het pand waarin de SRO komt te zitten en een uittreksel van het Tsjechische Kadaster (150 Kc) over het eigendom van het pand, niet ouder dan 3 maanden. U kunt ook een van onze Tsjechische adressen in Praag of Litomysl gebruiken.
  7. Het ontvangen van toestemming van de geregistreerde personen om hun informatie in het Tsjechische handelsregister te registreren.
  8. Het invullen van de verplichte documenten voor inschrijving in het Handelsregister van Tsjechië. Tegen de prijs van- 6000 CZK.
  9. Aansluiting bij de belastingdienst belangrijk voor de naleving van de plaatselijke voorschriften.

     

Oprichting van een SRO, een Tsjechische BV, in Tsjechië

Oprichten van een Tsjechische BV is niet iets om lichtvaardig aan te beginnen. Ondanks dat alles regelen vanuit Nederland een stuk gemakkelijker is geworden, duurt het proces van oprichting toch langer en is het wat duurder dan de oprichting in Nederland. Dit komt voornamelijk door de manier waarop post in Tsjechië verloopt; veel verplichte post met instanties en overheden volgt door “datova schranka”, de elektronische Tsjechische postbus.

Wat houdt het oprichten van een SRO in:

  1. Oprichting en statuten van het bedrijf opstellen bij een notaris is nodig voor een succesvolle bedrijfsoprichting.
  2. Om een Tsjechische bankrekening te openen moet u het minimumbedrag van 1 Kc storten. Het is ook mogelijk om in Tsjechië een naamloze vennootschap op te richten zonder bijbehorende bankrekening en met een startkapitaal van maar 10.000 CZK. Als u dit wilt doen, moet u de hulp inroepen van een notaris. U heeft hierbij twee mogelijkheden: de reis naar Tsjechië maken of iemand anders in uw plaats een volmacht geven.
  3. Een vergunning aan te vragen voor het uitvoeren van u gewenste bedrijfsactiviteit. (kosten 1000 Kc)
  4. De formele goedkeuring van de directeur van zijn benoeming.
  5. Voor alle bestuurders is een Verklaring van goed gedrag (VOG) nodig.
  6. Voor het opzetten van een nieuwe SRO moet u een bewijs hebben van het bedrijfsadres. Dit omvat toestemming van de grondeigenaren en een uittreksel van het Tsjechische Kadaster (150 Kc) dat niet ouder is dan 3 maanden. 
  7. De juiste registratie in het Handelsregister, kosten van het Tsjechische Handelsregister.
  8. Aanmelden bij de belastingdienst is belangrijk!

     

De afstand van Nederland naar Tsjechië

Afstand maakt het natuurlijk iets lastiger om uw voet in de Tsjechische markt te krijgen, maar is geen onoverkomelijk probleem. Verschillende luchtvaartmaatschappijen bieden dagelijks vluchten vanuit Amsterdam of Brussel naar Praag, die slechts 856 km van Utrecht ligt. 

Gaat u met de auto naar Tsjechië vergeet niet uw Tsjechisch tolvignet te kopen voordat u afreist met uw auto naar Tsjechië, want voor de meeste snelwegen moet u tol betalen. Doet u dit niet dan kunt u fikse boetes krijgen. Dit geld kunt u beter besteden aan uw nieuwe onderneming in Tsjechië.

Eens gestart met uw onderneming in Tsjechië, geniet dan van alle voordelen die dit land met zich meebrengt. 

Alhoewel Afstand alleen niet altijd genoeg is voor een succesvolle opstart in een buitenlandse markt, moet er goed voorbereid worden om dat aantal verrassingen tot een minimum te beperken. Het is belangrijk om regelmatig aanwezig te zijn (of deel te nemen) aan beurzen binnen uw sector – Brno en Praag zijn grote organisatoren van dergelijke evenementen – om zo kennis op te doen en informatie over de marktkans te verzamelen. Zo bent u in staat beter voorbereid aan uw start op de Tsjechische markt.

Tsjechische taal

Taal is een belangrijk onderwerp als het gaat om contact leggen in Tsjechië. Hoewel er almaar meer Tsjechen Engels leren, blijft de taal toch nog vaak een hinderpaal, vooral buiten Praag. De kennis van het Duits gaat bovendien in het algemeen achteruit. In veel gevallen kan het een goede optie zijn om iemand binnen uw bedrijf aan te werven die Tsjechisch spreekt, tenzij die persoon ook over voldoende communicatie- en presentatievaardigheden beschikken. 

Voor andere contacten zult u echter moeten werken met tolken. Zorg ervoor dat u precies weet met welke taalkundige barrière u te maken krijgt tijdens uw verblijf in Tsjechië; dit zult u in staat stellen om betaalbare en betrouwbare tolkservices te vinden.

Aanpak bij onderhandelingen in Tsjechië

Onderhandelingen in Tsjechië vereisen een speciale benadering. Een onderhandelings-agent is hier ongekend, waardoor bedrijven hun nieuwe product introduceren via een private verdeler. Deze persoon werkt nauw samen met zijn buitenlandse leverancier om het product te passen aan lokale gewoontes. Ook moet de persoon een bewezen trackrecord van kennis van prijsstructuur, publiciteit en promotie door urgente concurrentie aantonen. 

Ondanks dat dit interessant klinkt, is er toch rekening te houden met cultuurverschillen wat tot gevolg heeft dat de procedure niet zo zal verlopen als gepland.

Hoe vindt en screent u uw partner of klant in Tsjechië

Als u overweegt zaken te doen in Tsjechië, dan kan het vinden en screenen van uw partner of klant een ontmoedigende taak lijken. Gelukkig kan FIT Praag helpen. Ze hebben uitgebreide databases van verschillende Tsjechische bedrijven en hun financiële informatie die regelmatig worden bijgewerkt.

Start met succes een bedrijf in Tsjechië

Een bedrijf starten in een ander land kan ontmoedigend zijn, maar tegelijkertijd lonend – vooral als het gaat om het starten van een bedrijf in Tsjechië. Nadat u zich heeft geregistreerd bij de diverse overheidsinstanties en de benodigde documenten, zoals vergunningen, hebt verkregen, zullen de verdere activiteiten waarschijnlijk soepel verlopen. 

Hopelijk heeft dit artikel wat waardevol inzicht gegeven in hoe buitenlanders een bedrijf kunnen beginnen in dit prachtige land. 

Veel succes!

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Harderwijk, een charmante stad aan het Veluwemeer, is de thuisbasis van een bruisende gemeenschap van lokale ondernemers. Wat opvalt, is hoe enkele van…
Hoe zorg je ervoor dat de mensen die bij je bedrijf werken betrouwbaar en integer zijn? Als werkgever wil je namelijk niet alleen het beste voor je…
Niets is zo veranderlijk als onze werkomgeving. Zeker nu. Net als een organisatie is een kantoor geen plek maar een omgeving in beweging. Omdat-ie…
Fietsen is gezond, dat is natuurlijk welbekend. Dat geldt net zo goed voor jouw personeel. Maar als je wilt dat mensen de fiets pakken om naar het werk…
AMSTERDAM, 3 mei 2023 – Na een jaar aanwezigheid op de Nederlandse markt signaleert Payhawk dat finance teams nog veel efficiencywinst kunnen boeken….
Ieder bedrijf probeert ziekteverzuim zoveel mogelijk te voorkomen. Dit is natuurlijk niet voor alle oorzaken van verzuim ook daadwerkelijk mogelijk….