ADVERTORIAL - Toen hij als veertienjarige aan de afwas stond kon John van Ham nog niet bevroeden dat hij 26 jaar later al zijn tweede restaurant zou runnen op een prachtige zichtlocatie in Zuid-Limburg. De ervaren horeca-ondernemer kreeg zelfs de bank enthousiast om de overname van zijn gehuurde bedrijfspand te financieren.

Naam: John van Ham
Bedrijf: Buitenlust
Sector: Horeca
Aantal medewerkers: 13
Opgericht in: 2010
Gevestigd in: Vijlen, Zuid-Limburg
Financiering voor: overname gehuurd bedrijfspand

Wie is John van Ham?
Hij begon 26 jaar geleden met afwassen in het weekend en tijdens zijn vakanties. “Ik kreeg steeds meer plezier in het prachtige horecavak”, vertelt John van Ham. Ook leerde hij de kneepjes van het ondernemersvak. “Het verkrijgen van financiering heeft weinig te maken met een kopje koffie zetten”, weet hij. “Maar ook dat vind ik mooi om te doen. Ik heb bij mijn eerste werkgever geleerd hoe ik een goed managementplan moest maken en kon meekijken achter de schermen van het ondernemerschap.” Ruim twaalf jaar geleden nam hij al een restaurant over en sinds 2010 is Van Ham, samen met zijn businesspartner en kok Bram Savelberg, eigenaar van het schitterend gelegen Buitenlust in Vijlen. “Ik ben gemiddeld 60 uur per week bezig met ondernemen, maar ik zie het niet als werk.”

Dat is nou typisch Buitenlust
“We zitten op een droomlocatie. Een prachtige plek met één van de mooiste uitzichten van Nederland.” Van Ham is trots op zijn restaurant tussen de Limburgse heuvels. “We hebben een terras met 180 zitplaatsen en in de zomer zit het bomvol.” Tussen april en oktober boekt Buitenlust dan ook 75 procent van zijn omzet. “Nadat we het restaurant overnamen hebben we flink geïnvesteerd om de omzet te laten stijgen. We hebben zo’n beetje alle bedrijfsmiddelen vervangen, een nieuwe keuken ingebouwd en ook veel klein onderhoud gedaan. Het bedrijf heeft daardoor weer een frisse uitstraling. Ook hebben we de openingstijden aangepast.” En het resultaat mag er wezen. Buitenlust heeft zijn omzet sinds de overname verdubbeld en krijgt veel enthousiaste reacties van de vele toeristen en gasten uit de regio.

De dagelijkse realiteit
“Op jaarbasis hebben we zo’n 100.000 gasten. Alles en iedereen is welkom. Veel gasten komen alleen voor een kopje koffie of een kleine hap, maar ook uitgebreid dineren is mogelijk. Er zijn veel fietsers en wandelaars die even komen zitten om van het uitzicht te genieten.” De heuvel is mede beroemd vanwege de Amstel Gold Race, waarbij de wielrenners twee keer langs Buitenlust razen. “Er komen veel toeristen en dagjesmensen uit de weide omgeving. Vooral als de zon schijnt is het druk in het heuvelland, en dus bij ons ook. Op een zonnige zondag hebben we regelmatig wachttijden voor een zitplaats op het terras.”

Financiering gevraagd en gekregen
Van Ham: “We wisten bij de overname al dat we het pand en de grond over wilden nemen. Daar waren al afspraken over gemaakt. Het was onze uitdaging om het financieel voor elkaar te krijgen. Onze eigen investeringen wierpen vrucht af, waardoor we nu de stap konden nemen en op zoek konden naar een extra financier. We hebben met verschillende banken gesproken en gekozen voor de ING, omdat zij de meest aantrekkelijke offerte hadden. De relatiemanager van de ING, Mark Knops, zag direct heil in ons verhaal en heeft zich erin vast gebeten. In twee en een halve maand was alles rond.” Doorslaggevende factoren waren volgens Van Ham ‘de basisingrediënten’ in combinatie zijn ervaring als horeca-ondernemer. “Banken zijn voorzichtig met het financieren van bedrijven in de horeca. Ze willen extra zekerheden om dat veel horeca-bedrijven onstabiel blijken. Naast onze goede cijfers uit het verleden was er veel vertrouwen in onze kwaliteiten als ondernemers. Ik ben trots dat het ons gelukt is.”

Tip voor andere ondernemers
“Zorg dat een financier vertrouwen in je heeft. Heel belangrijk is daarbij je ervaring”, weet Van Ham. “Veel horeca-ondernemers gaan aan de start en denken: dat doen we wel even. Zorg dat je geen eendagsvlieg wordt. Kijk niet alleen naar het geld dat in je kassa ligt, maar denk ook goed na over je uitgaven. Dat is je winst. Zorg dat je eerst je tent op orde hebt en denk daarna pas aan een dikke auto. Eerst zaaien, dan oogsten.”

De Zaak Magazine is terug
Ter ere van ons 30 jarig jubileum brengen we het vertrouwde De Zaak Magazine weer tot leven, mits 2000 ondernemers zich aanmelden. Doe jij ook mee?
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Pensioen Scan 2022
Bouw jij al op een slimme manier je pensioen op? Check nu in 2 minuten welke van de 8 pensioenopties voor jou een zorgeloze oude dag oplevert, met maximaal rendement én inzet van al je belastingvoordeel.
Lees ook…
ADVERTORIAL – De 7 wereldwonderen zijn plekken die zeker de moeite waard zijn om te bezoeken. Het zijn namelijk unieke plekken, waar je prachtige…
ADVERTORIAL – Veel ondernemers denken dat het succes van de verkoop van hun bedrijf wordt bepaald aan de onderhandelingstafel. Ze zoeken dan ook vaak…
ADVERTORIAL – Een locker kent veel voordelen. De belangrijkste drie voordelen voor het aanschaffen van een locker zal ik hieronder verder…