Categorieën

Wil je groeien met je bedrijf, dan is marktpenetratie een effectieve manier. Met de marktpenetratie strategie leg je de focus op je bestaande product of dienstverlening en richt je je op de bestaande markt. Het doel van deze strategie is om producten of diensten gericht te verkopen aan kansrijke potentiële klanten. Om de strategie doeltreffend in te kunnen zetten, bepaal je aan de hand van een marktpenetratieanalyse (MPA) hoeveel potentiële klanten er zijn en waar zij zich bevinden. Op basis daarvan kun je gericht en succesvol sales- en marketingacties doen.

Inhoudsopgave

Maak je kansen inzichtelijk

Jouw concullega’s bedienen een deel van de markt waarin je actief bent. Met de MPA krijg je inzichtelijk hoe groot dat deel van de markt is en waar jouw kansen liggen. Bij een MPA wordt allereerst het marktpotentieel berekend. Door het berekenen van het marktpotentieel weet je hoe groot de totale markt voor je product of dienst precies is. Dit wordt afgezet tegen jouw marktaandeel; het deel van de markt dat al klant bij je is. Binnen het restpotentieel kunnen vervolgens op basis van specifieke kenmerken de meest kansrijke potentiële klanten gesignaleerd worden. Hiermee heb je een prospectlijst in handen waarbij de kans van slagen groot is. Je kent immers je doelgroep en de markt en sales- en marketingacties die in het verleden succes hadden, zullen ook bij deze prospects doeltreffend zijn. Kortom, de MPA is een doeltreffende methode om je positie op de markt te versterken.

Effectief je markt uitbreiden

De MPA laat zien waar je verkoopkansen en groeimogelijkheden liggen. Dit gebeurt met een nauwgezet en betrouwbaar beeld van o.a. de locatie, het segment, de branche en de bedrijfsgrootte van je meest kansrijke potentiële klanten, gebaseerd op de informatie van je huidige klanten waarmee je reeds succesvol bent. Dit is noodzakelijk om zo efficiënt mogelijk nieuwe klanten te winnen. Met een gedetailleerd inzicht in je marktpotentieel kun je je namelijk beter richten op de prospects die het meest geïnteresseerd zijn in jouw aanbod om zo je markt effectief uit te breiden.

Een marktpenetratieanalyse online

Met behulp van geavanceerde analysesoftware kun je tegenwoordig een MPA online uitvoeren en de resultaten zijn snel in je bezit. Zo kun je bijvoorbeeld bij Mijndoelgroep.nl je bestand uploaden in het dashboard. Je klantenbestand wordt met de totale B2B database vergeleken en jouw gegevens worden aan de juiste organisaties gekoppeld. Eventueel dubbele gegevens en failliete en vervallen organisaties worden uit je bestand gehaald om tot betrouwbare analyseresultaten te komen. Je ontvangt de inzichten in je vertegenwoordiging in de markt per werknemersklasse, per provincie en je top 10 marktsegmenten kosteloos. De inzichten geven al direct weer waar eventuele uitbreidingsmogelijkheden en kansen liggen. Wanneer je besluit om de complete MPA aan te kopen, dan kun je vanuit het dashboard de gegevens van interessante prospects binnen je doelgroep selecteren en bestellen.

Wil je meer weten over de MPA? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Een bedrijf aan huis is geschikt voor iedereen. Het eerste voordeel is dat je niets uitgeeft om een ​​kantoorruimte te huren of te kopen. Het…
Harvard Business Review Analytic Services publiceerde samen met Payhawk een rapport dat stelt dat finance teams die IT maximaal inzetten van…
De komst van de laptop heeft geleid tot een aantal veranderingen in de manier waarop wij zaken doen. Laptops hebben gebruikers de mogelijkheid gegeven…