Als ondernemer is het belangrijk om te netwerken. Met goede connecties kun je als ondernemer namelijk meer bereiken. In de eerste plaats is het belangrijk om goede connecties met andere ondernemers te maken. Misschien kunnen jullie partners worden en jullie ondernemingen naar een hoger niveau tillen. Daarnaast kun je met netwerken ook nieuwe klanten ronselen. Netwerken klinkt vrij simpel, maar toch vinden veel ondernemers het lastig. Om die reden geven we in dit artikel enkele tips.

Inhoudsopgave

Een goede voorbereiding is essentieel

Ben je uitgenodigd voor een zakelijke bijeenkomst die voor jou relevant is? Dan is het in de eerste plaats belangrijk om je goed voor te bereiden. Lees de uitnodiging dan ook goed door en kijk wat de dresscode is. Moet je bijvoorbeeld in nette kledij verschijnen? Koop dan een mooi gala pak. Met een krachtig uiterlijk maak je een goede eerste indruk en juist die onthouden mensen.

Uiteraard komt er nog meer bij de voorbereiding kijken. Bekijk de gastenlijst en kijk welke mensen voor jou relevant zijn. Wie kan iets voor jou betekenen en voor wie kun jij iets betekenen? Wat is het doel van het gesprek en wat ga je doen als een bepaalde persoon er niet is? Zoek ook achtergrondinformatie op. Dan verloopt het gesprek namelijk soepeler.

Het belang van de eerste indruk

Heb je de nodige voorbereidingen getroffen? Dan is het tijd voor het feest! Probeer je tijdens het feest zo normaal mogelijk te gedragen. Het is niet erg om een beetje nerveus te zijn en dit aan te geven. Zeker wanneer je net ondernemer bent en voor de eerste keer op een dergelijk feest aanwezig bent. Probeer wel een goede eerste indruk te maken. Uit verschillende onderzoeken is namelijk gebleken dat vooral de eerste dertig seconden van een gesprek relevant zijn. In die tijd vormt iemand namelijk een beeld van je.

Wat is je precieze doel?

Wanneer je eenmaal in gesprek bent met een interessant persoon, dan is het belangrijk om een doel te hebben. Je bent er immers niet om een beetje te kletsen. Je bent er om jezelf of je bedrijf in de spotlight te zetten. Iedereen gaat naar een bijeenkomst met een ander doel. In de eerste plaats zijn er startende ondernemers die gewoon hun gezicht willen laten zien. Ze zijn nog niet helemaal bekend in die wereld en daarom gaan ze naar een bijeenkomst. Daarnaast zijn er ook ondernemers die recentelijk een nieuw product hebben gelanceerd. Ze willen meer aandacht voor dit product en komen om die reden naar een zakelijke bijeenkomst. Daarnaast kan je als ondernemer ook een informatief doel hebben. Misschien wil je vertellen wat je als ondernemer kunt betekenen voor andere ondernemers.

Signalen herkennen

Veel ondernemers gaan naar een borrel met het idee om zichzelf te promoten. Ze focussen zich dan vooral op de boodschap die ze willen overbrengen. Aan de ene kant is dit natuurlijk positief, maar tegelijkertijd kan dit ook voor een tunnelvisie zorgen. Het is ook van belang om signalen van je gesprekspartners te herkennen. Op die signalen kun je namelijk inspelen en dat is goed voor de algehele indruk.

Dit klinkt misschien een beetje vaag, dus laten we even een leuk voorbeeld geven. Stel dat je in gesprek bent met iemand, maar je merkt na enkele minuten dat hij steeds op zijn horloge kijkt. Of zijn aandacht verslapt op een andere manier. Dan is het verstandig om het gesprek te staken of een ander onderwerp aan te snijden. Signalen kunnen natuurlijk ook positief zijn. De eerste minuut van een gesprek is nog ietwat ongemakkelijk, maar soms ontstaat er daarna een klik. Misschien hebben jullie een gedeelde interesse en dan kunnen jullie over dat onderwerp doorpraten. Je merkt ook duidelijk wanneer iemand het fijn vindt om met jou in gesprek te zijn. De aandacht wordt dan versterkt en je merkt het ook aan de houding van je gesprekspartner.

Contactgegevens uitwisselen

Na een succesvol gesprek met een ondernemer is het vervolgens belangrijk om contactgegevens uit te wisselen. Anders is het immers zonde van de tijd geweest. Wees dan ook assertief en vraag de contactgegevens. Dankzij het platform LinkedIn is dit overigens een fluitje van een cent. Je hebt al genoeg aan de naam en op LinkedIn kun je vervolgens een berichtje sturen.

Nog enkele slotwoorden

Veel ondernemers onderschatten nog steeds de kracht van een succesvol netwerk. Zeker in dit digitale tijdperk is het relevant. In deze tekst hebben we enkele tips gegeven. Je weet nu hoe je alles uit een zakelijke bijeenkomst kunt halen. 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Bereken autoverzekering besparing
Altijd met een gerust gevoel de weg op, met de uitgebreide autoverzekering van Allianz voor personenauto’s en bestelwagens. En met de onlangs verlaagde tarieven kan je nu tot €500 per jaar besparen.
Lees ook…
Personeel is de motor van je bedrijf. Maar hoe houdt je je werknemers tevreden? Heb je bijvoorbeeld ooit nagedacht over hoe belangrijk het is om goed…
Als professional is een veilige werkplek een must. Valbeveiliging voor als je aan de slag gaat op het dak is, daarom ook meer dan belangrijk. Je werkt…
Mettom kondigt vandaag de lancering van haar werkgeverswijzer voor marketingbureaus aan. De reden is het 10-jarig bestaan van het payrolling bedrijf ….