Laten we wel zijn: de angst om stil te vallen met een elektrische auto zit vooral tussen de oren. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik zelf ook geen groot liefhebber ben van het effect alsof je met tien liter benzine in je tank op pad gaat. Nou ja, vertaald in elektrische energie dan.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Terecht? Bij doorsnee gebruik feitelijk niet. Gemiddeld rijden ‘we’ pakweg 50 kilometer per dag en slechts in twee op de honderd gevallen maken ‘we’ een langere rit dan 170 kilometer. Tot zover de theorie. Tijd om de ietwat softe fobie eens met – laten we zeggen – ballen aan te pakken. Range anxiety heet dat probleem met een mooi term. De angst om stil te vallen, in gewoon Nederlands. In je visioenen gebeurt dat dan natuurlijk net op een snelweg zonder vluchtstrook. Of midden op de Promenade des Anglais van Nice. Met veel te hoge stoepranden en drie rijen dik auto’s in de achteruitkijkspiegel.

Elektrotank leeg rijden

Je voelt, dat laatste voorbeeld is niet toevallig gekozen. Bij wijze van range anxiety therapie gaan we tijdens de perspresentatie van de nieuwe Nissan LEAF op pad met het vooropgestelde doel om de elektrotank leeg te rijden. Dat is iets meer werk in dit geval, want hij haalt bij doorsnee gebruik 250 kilometer.

No worries, want in het achterland hebben ze hier berglandschap en daar trek je het accupakket natuurlijk veel sneller leeg. Die rit is een verhaal apart, maar wat gebeurt er allemaal wanneer we met één energiestreepje (van de twaalf) op de terugweg Nice naderen? De navigatie weet het dan al: het wordt krap. Met 22 kilometer te gaan meldt de Leaf ‘battery low.’ We rijden vanzelfsprekend door en krijgen bij 16 kilometer resterende actieradius de boodschap ‘battery very low.

Je komt verder dan je denkt

Op het beeldscherm vraagt het systeem: “Zal ik het dichtstbijzijnde laadpunt zoeken?” Die zijn er best, maar we tikken op ‘nee’. Nog weer een paar kilometer verder besluit de techniek ons duidelijk te maken dat het menens is en geeft niet langer aan hoeveel kilometer de auto nog kan rijden. Genoeg kennelijk, want we halen het. Nipt. De boordelektronica meldt dat alles op nul staat. We hebben dan ook als een kip zonder kop gereden met alle energie slurpers aan, inclusief de airco.

Maar wat gebeurt er als je dan nóg verder gaat? Op pad maar weer. Een rondje vlak bij het laadstation van de Nissan organisatie. Even later volgt een geruststellende ontdekking: zelfs ‘leger dan leeg’ val je niet meteen stil. De auto zet zichzelf in turtle mode – een schildpadje verschijnt tussen de meters – en accelereert nog maar zeer traag. Een veiligheidsmodus om altijd een veilig plekje of laadpunt te kunnen zoeken. Goed voor een paar kilometer, naar het schijnt. Doe ik niet, maar ik turtle terug naar de reddende laadpaal een kilometertje verderop. Angsthaas! Maar wel twee lessen geleerd: je komt een stuk verder dan je denkt en je moet echt een aardige kluns zijn om op een ongewilde plek stil te vallen. 

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Naast meubilair voor binnen zal een horecagelegenheid vaak over terrasmeubilair willen beschikken. Vaak is dit andere meubilair dan binnen wordt…
Nederland kampt momenteel met een groot personeelstekort. Hierdoor is het ontzettend lastig geworden om als werkgever geschikte kandidaten te vinden…
Moderne magazijnen staan voor de uitdaging om snel en kostenefficiënt te opereren in een steeds veranderende logistieke omgeving. Intralogistieke…
We kennen allemaal James Bond wel, de ultieme spion en meester in het onopgemerkt observeren van zijn doelen. Hij zou waarschijnlijk een flink stuk…
In het huidige zakelijke landschap is de perceptie van klanten als absolute ‘koning’ of ‘koningin’ aan het verschuiven. Hoewel klanten van het…
Als je een eigen bedrijf hebt, kan het lonen om je zo goed mogelijk in te dekken tegen eigen (of door medewerkers gemaakte) fouten. Je zit namelijk…