27 June 2016

Fonds helpt ondernemers bij internationale droom

Amsterdam, 21 juni 2016 - Voor het vierde jaar kunnen ondernemers met een internationale droom zich inschrijven voor het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF).

Tot 30 september aanstaande kunnen ondernemers met een exportwens zich aanmelden via www.ohmf.nl. De uiteindelijke tien winnaars worden op 23 november bekendgemaakt tijdens het feestelijke finale-event.
Het fonds is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Elk jaar helpen zij tien middelgrote bedrijven bij het opzetten van een internationaal netwerk.

MKB doe mee
De afgelopen drie edities zijn zeer succesvol geweest. Dertig mkb-bedrijven waaronder Tony’s Chocolonely, Milestone™, StyleShoots, Oesterij, Tropicare en Difrax, zijn op weg geholpen bij het opzetten en uitbreiden van hun internationale netwerk en het sluiten van contracten. Er deden winnaars mee aan een handelsmissie of ze bezochten een internationale beurs in steden wereldwijd; Beijing, Bogota, Hannover, Houston, Miami, Praag, Rio de Janeiro, Taipei, Tokio, San Francisco, Santiago, Shanghai, Singapore, Toronto en Warschau.

Nederlandse export stimuleren
De initiatiefnemers willen Nederlandse ondernemers stimuleren en inspireren om over de eigen landgrenzen heen te kijken. Minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking): “Met het Oranje Handelsmissiefonds hebben wij de afgelopen jaren een aantal bijzondere ondernemers ondersteund bij hun activiteiten over de grenzen. Ons ambassadenetwerk speelt daarbij een belangrijke rol: met een groot netwerk, kennis van de lokale markt en economische ontwikkelingen zijn zij de ideale partner voor ondernemers met internationale ambities. In Nederland wordt deze ondersteuning gegeven door onze Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.”

Ralph Hamers, CEO ING Groep: “We ondersteunen ondernemers die zakendoen over de grens met kennis, financiële producten en een uitgebreid netwerk. Juist bedrijven met een omzet tussen 2 en 30 miljoen euro hebben meestal een solide basis voor expansie, maar missen in veel gevallen netwerk, kennis en armslag om succesvol de stap naar een nieuwe markt te maken. Die bedrijven helpen we met het Oranje Handelsmissiefonds om buitenlandse markten te verkennen en te veroveren.”

Pieter Elbers, CEO KLM: “KLM staat voor pionieren, ondernemen, innovatie en Nederlands. KLM draagt daarom graag bij om Nederlandse mkb-bedrijven hun vleugels internationaal te laten uitslaan. Daar stellen wij onze vluchten en ons internationale netwerk voor beschikbaar. Ook dit jaar staat KLM weer klaar om haar kennis en ervaring met tien Nederlandse ondernemingen met een internationale ambitie te delen.”

Michaël van Straalen, voorzitter MKB-Nederland: “De ervaring leert dat ondernemers die internationaal actief zijn, beter presteren dan collega’s die alleen actief zijn op de Nederlandse markt. Zij creëren meer banen en toegevoegde waarde en investeren meer in innovatie. Het blijft voor kleinere bedrijven echter lastig om de stap te zetten, want je moet immers alles zelf doen en uitvinden. Met het OHMF helpen we jaarlijks tien ondernemers letterlijk op weg en bieden we hen het netwerk dat zij nodig hebben.”

Ervaringen winnaars
De overheid ondersteunt het fonds door ondernemers de best passende marktintroductie te bieden. Afhankelijk van het exportplan gaan winnaars mee met een geplande handelsmissie of wordt via de ambassade een programma op maat opgezet. Hieronder de ervaringen van drie winnaars van het afgelopen jaar:
 

  • Rob Marcus van Arte Viva, specialist op het gebied van kinderveiligheid, zoals strippen op de deur tegen vingerbeknelling, had zich ingeschreven omdat hij graag zaken wilde doen in Chili, waar binnenkort vierduizend kinderdagverblijven hun deuren openen. “Dankzij het fonds kunnen wij in Chili om de tafel gaan zitten met het Ministerie van Educatie, eigenaren van kinderdagverblijven en peuterspeelzalen, sommigen met wel duizend vestigingen. De ambassade verzorgt een uitgebreide lunch, ING koppelt ons daar aan handelsattaches, KLM regelt de tickets en via een KLM-relatie krijgen we aansluitend een introductie in Peru. We verwachten er veel van.”
  • Emile Stuy van Anker Stuy, gespecialiseerd in lichtgevende verfproducten, wil graag voet aan wal krijgen in Duitsland en Argentinië: “Het winnen van het fonds is een boost voor mijn netwerk, want tijdens een handelsmissie doe je veel interessante contacten op. En in september krijg ik via de ambassade een marktintroductie in Argentinië.”
  • Peter Heule van travel & stay concept, YAYS, wil graag uitbreiden elders in Europa en ging mee op missie naar Parijs: “We hebben in Frankrijk zeer goede gesprekken gehad, waardoor we nu zelfs in Barcelona interessante contacten hebben. Parijs en Barcelona stonden bovenaan onze wensenlijst; de internationale droom is geen droom meer, maar is werkelijkheid geworden.”

Schrijf je nu in!

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…