Onze doelstelling is voedselverspilling tegengaan door van reststromen nieuwe innovatieve producten te maken. We hebben al verschillende partners waarmee wij optrekken om hun reststromen te verwaarden.

Om impact te maken is het van belang kennis te delen met andere MKB bedrijven. Daarom is Junion Hanenberg, CEO van IntelligentFood, begin dit jaar gestart het het schrijven van zijn visie om voedselverspilling te verminderen. Dit doet hij niet alleen, maar met co-auteur Annemarie Oord. De titel: ‘Zo onderneem je circulair in food – Op weg naar een duurzame samenleving’.

Door zijn visie en kennis op te tekenen in een boek wil hij anderen motiveren dezelfde modellen en technieken te gebruiken. Een belangrijke schakel in de voedselverspillingsproblematiek, is de verspilling bij productiebedrijven.

Volgens schattingen van de The Food and Agricultural Organization, een onderdeel van de Verenigde Naties, wordt wereldwijd 14% van alle voedselverspilling veroorzaakt bij voedselproductiebedrijven en het transport daar naar toe. Dit is moeilijk te onderzoeken. Bedrijven zijn helaas niet scheutig met het delen van dit soort informatie. Wie loopt ermee te koop dat ze duizenden kilo’s voedsel weggooien omdat dat goedkoper is? Imagoschade is één van de belangrijkste oorzaken voor bedrijven om dit soort informatie geheim houden.

De uitgever van dit boek, Noordhoff Business, heeft Junion Hanenberg gevraagd een lezing te geven over het onderwerp food waste. Op het Grootste kennisfestival van Nederland dat op 16 september in Deventer heeft plaatsgevonden, vertelt Junion zijn visie over hoe je MKB bedrijven kunt motiveren om hun reststromen niet klakkeloos aan diervoederbedrijven te verkopen (Wat door de VN ook als verspilling wordt gezien).

A box filled with different types of vegetables

Het nieuwste anti food waste concept waar IntelligentFood zich mee bezig houdt, is het ontwikkelen van het duurzaamste kerstpakket van Nederland. Want ook met Kerst wordt er bij de consumenten, een andere belangrijke schakel in de voedselverspillingsproblematiek, meer dan gemiddeld voedsel verspild. ”We willen consumenten een duurzamere manier bieden om voedsel te consumeren door ze te verrassen met een kerstpakket waarin lekkere producten zitten op basis van reststromen”, zegt Junion Hanenberg. 

Deze Kerst kan er impact worden gemaakt met de kerstpakketten van IntelligentFood, want helaas wordt er in Nederland met Kerst veels te veel voedsel verspild. De helft van de Nederlanders koopt teveel eten in met Kerst. Als gevolg daarvan wordt voor €124 miljoen aan eten weggegooid.

Op de website van IntelligentFood vind je meer informatie over de initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan. Wil je meer weten mail naar [email protected] of bel naar 010 – 200 20 90

IntelligentFood

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Bereken autoverzekering besparing
Altijd met een gerust gevoel de weg op, met de uitgebreide autoverzekering van Allianz voor personenauto’s en bestelwagens. En met de onlangs verlaagde tarieven kan je nu tot €500 per jaar besparen.
Bereken autoverzekering besparing
Altijd met een gerust gevoel de weg op, met de uitgebreide autoverzekering van Allianz voor personenauto’s en bestelwagens. En met de onlangs verlaagde tarieven kan je nu tot €500 per jaar besparen.
Lees ook…
Er zijn meerdere redenen om je auto uit Duitsland te laten importeren, maar het meest voorkomende antwoord op de vraag “waarom zou je je auto uit…
In deze tijd is het lastig om effectief te werken. Het punt is namelijk dat je elektronische apparaten je snel af kunnen leiden. Daarom is het vaak…
Je wilt als freelancer zeker weten dat je het juiste aantal uur factureert aan het eind van de maand. Aan de ene kant wil je voorkomen dat hier…