Onze doelstelling is voedselverspilling tegengaan door van reststromen nieuwe innovatieve producten te maken. We hebben al verschillende partners waarmee wij optrekken om hun reststromen te verwaarden.

Om impact te maken is het van belang kennis te delen met andere MKB bedrijven. Daarom is Junion Hanenberg, CEO van IntelligentFood, begin dit jaar gestart het het schrijven van zijn visie om voedselverspilling te verminderen. Dit doet hij niet alleen, maar met co-auteur Annemarie Oord. De titel: ‘Zo onderneem je circulair in food – Op weg naar een duurzame samenleving’.

Door zijn visie en kennis op te tekenen in een boek wil hij anderen motiveren dezelfde modellen en technieken te gebruiken. Een belangrijke schakel in de voedselverspillingsproblematiek, is de verspilling bij productiebedrijven.

Volgens schattingen van de The Food and Agricultural Organization, een onderdeel van de Verenigde Naties, wordt wereldwijd 14% van alle voedselverspilling veroorzaakt bij voedselproductiebedrijven en het transport daar naar toe. Dit is moeilijk te onderzoeken. Bedrijven zijn helaas niet scheutig met het delen van dit soort informatie. Wie loopt ermee te koop dat ze duizenden kilo’s voedsel weggooien omdat dat goedkoper is? Imagoschade is één van de belangrijkste oorzaken voor bedrijven om dit soort informatie geheim houden.

De uitgever van dit boek, Noordhoff Business, heeft Junion Hanenberg gevraagd een lezing te geven over het onderwerp food waste. Op het Grootste kennisfestival van Nederland dat op 16 september in Deventer heeft plaatsgevonden, vertelt Junion zijn visie over hoe je MKB bedrijven kunt motiveren om hun reststromen niet klakkeloos aan diervoederbedrijven te verkopen (Wat door de VN ook als verspilling wordt gezien).

Het nieuwste anti food waste concept waar IntelligentFood zich mee bezig houdt, is het ontwikkelen van het duurzaamste kerstpakket van Nederland. Want ook met Kerst wordt er bij de consumenten, een andere belangrijke schakel in de voedselverspillingsproblematiek, meer dan gemiddeld voedsel verspild. ”We willen consumenten een duurzamere manier bieden om voedsel te consumeren door ze te verrassen met een kerstpakket waarin lekkere producten zitten op basis van reststromen”, zegt Junion Hanenberg. 

Deze Kerst kan er impact worden gemaakt met de kerstpakketten van IntelligentFood, want helaas wordt er in Nederland met Kerst veels te veel voedsel verspild. De helft van de Nederlanders koopt teveel eten in met Kerst. Als gevolg daarvan wordt voor €124 miljoen aan eten weggegooid.

Op de website van IntelligentFood vind je meer informatie over de initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan. Wil je meer weten mail naar [email protected] of bel naar 010 – 200 20 90

IntelligentFood

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Zakelijke financiering
Geen papierwinkel of businessplannen. Regel je zakelijke financiering nu volledig online en zonder gedoe.
Crypto
Starten met crypto’s?
Wil je ook starten met het kopen, verkopen en bewaren van cryptovaluta? Maak nu gratis een account aan bij het grootste handelsplatform van Nederland: Bitvavo, en handel de eerste €1000 zónder transactiekosten. Al meer dan 1 miljoen tevreden gebruikers.
Lees ook…
De winter is begonnen. Dat betekent ook dat de wintersport weer voor de deur staat. Vaak is een skireis een dure aangelegenheid. Veel wintersporters…
Nu onlangs het nieuwe thuiswerkadvies van kracht is gegaan zal het weer belangrijk zijn om er voor te zorgen dat werknemers nog steeds optimaal thuis…
Het wordt langzamerhand steeds eerder donker, wat betekent dat de winter in aantocht is. Dit is het moment waar vele ondernemers zich bekommeren over…