Er spelen namelijk meer factoren mee behalve de cijfers op de kilometerteller en het aantal getankte liters brandstof. Er is nogal een verschil tussen kennis van het gemiddelde verbruik en inzicht in het gebruik van een voertuig. Laatstgenoemd inzicht kan je flink wat voordeel opleveren.
Welke factoren zijn er allemaal van invloed?
1. Hoe hard rijdt iemand? De cijfers bewijzen het: rijden op de snelweg met een snelheid van 130 per uur in plaats van 120 kan het brandstofverbruik met wel 25% verhogen.
1. Hoe hard rijdt iemand? De cijfers bewijzen het: rijden op de snelweg met een snelheid van 130 per uur in plaats van 120 kan het brandstofverbruik met wel 25% verhogen.
2 Hoe snel trekt iemand op? Snel optrekken kost meer brandstof dan rustig wegrijden. Vervolgens hard remmen betekent verspilling van bewegingsener gie. Met anticiperend rijgedrag ga je zuiniger met die energie om.
3. Hoe neemt iemand de bochten? Over het algemeen valt het brandstofverbruik tot 15% hoger uit bij slecht rijgedrag. Daartegenover staat dat een ‘slim me’ bestuurder tot wel 20% kan besparen (bij een gemiddelde van 800 kilometer per week).
4.Hoe lang laat iemand de motor stationair draaien? Dat heeft een negatieve invloed op het verbruik. Elk uur dat een voertuig stationair draait, staat gelijk aan het verbruik van 40 km rijden.
Meten is weten
Een bedrijf als Fleetmatics kan met apparatuur en door samenwerking met tankpasaanbieders als MultiTankcard een accuraat beeld geven van brandstofverbruik. Met parameters als toerental, gebruik van cruisecontrol, de CO2-emissie lees je uit hoe er wordt gereden. En wat beter kan. Wat overblijft, is stuurinformatie waarmee je naar de berijder kunt gaan. Met driver scorecards en rapportages bied je inzicht in het rijgedrag van de bestuurder. Via live alerts kun je hem of haar zelfs direct confronteren met negatief rijgedrag.
Een bedrijf als Fleetmatics kan met apparatuur en door samenwerking met tankpasaanbieders als MultiTankcard een accuraat beeld geven van brandstofverbruik. Met parameters als toerental, gebruik van cruisecontrol, de CO2-emissie lees je uit hoe er wordt gereden. En wat beter kan. Wat overblijft, is stuurinformatie waarmee je naar de berijder kunt gaan. Met driver scorecards en rapportages bied je inzicht in het rijgedrag van de bestuurder. Via live alerts kun je hem of haar zelfs direct confronteren met negatief rijgedrag.
MEER WETEN?
Mail of bel vrijblijvend met Fleetmatics Sales voor een korte online demonstratie van twintig minuten, gewoon op de eigen werkplek.
Mail of bel vrijblijvend met Fleetmatics Sales voor een korte online demonstratie van twintig minuten, gewoon op de eigen werkplek.
Fleetmatics Sales
030-2982274
fleetmatics.nl