Veel oprichters van bedrijven komen uiteindelijk de vraag tegen: "Moet ik mijn bedrijf blijven runnen of verkopen?" Redenen voor de verkoop van je bedrijf kunnen talrijk zijn, variërend van nieuwe gezinsverplichtingen, pensioenplannen, een verlangen om een nieuw project te starten of gewoon de liefde voor het bedrijf kwijtraken. De beslissing is in ieder geval nooit gemakkelijk. Er zijn een paar vragen die elke oprichter moet beantwoorden om de juiste beslissing te nemen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Is er een uitdaging die het bedrijf momenteel niet aankan? 

Elke industrie ervaart op een of ander moment een moment van cruciale verandering. Deze verandering brengt veel nieuwe bedrijven voort, maar stelt ook de gevestigde exploitanten voor serieuze uitdagingen. Als ze de verandering niet goed beheren, kunnen ze ten onder gaan. Een voorbeeld hiervan is de e-commerce revolutie. Veel kleine winkeliers die boeken verkochten gingen ten onder, terwijl internetwinkels als Amazon de markt overnamen. Als je bedrijf zich in een vergelijkbare situatie bevindt en niet over de capaciteiten beschikt om zich aan deze veranderingen aan te passen, overweeg dan om een ​​strategische partner in dienst te nemen om het bedrijf te helpen transformeren of om te verkopen aan een koper die dat wel kan.

Kun je een deel van het bedrijf verkopen? 

Een alternatief voor een volledige bedrijfsovername is een gedeeltelijke exit. Dit houdt in dat een deel van het bedrijf wordt verkocht aan een belegger die een deel van zijn aandelen koopt, terwijl de oprichter de rest behoudt. In dit geval kopen private equity-bedrijven meestal een meerderheidsbelang (51% eigen vermogen of meer), terwijl andere investeerders, zoals vermogende particulieren, meestal meer geneigd zijn om een ​​minderheidsbelang te kopen (49% eigen vermogen of minder). Een gedeeltelijke exit stelt een oprichter in staat om liquiditeit uit zijn eigendom te halen terwijl hij geïnvesteerd blijft in het bedrijf dat hij heeft opgebouwd.

Kan het bedrijf volgehouden worden op de lange termijn? 

Bezet het bedrijf een niche met weinig verandering of concurrentie? Een voorbeeld hiervan is een hoveniersbedrijf. Een beetje te simplistisch, een eigenaar van een landschapsbedrijf hoeft alleen zijn activiteiten draaiende te houden, maar hoeft zich niet constant zorgen te maken dat hij te slim af is. Aan de andere kant, als het bedrijf opereert in een meer snelle markt, moeten er strategieën zijn om gelijke tred te houden met de veranderende omgeving. Een voorbeeld hiervan kan een software-as-a-service (SaaS)-bedrijf zijn.

Is de timing van de markt juist? 

Het is belangrijk om rekening te houden met de timing tijdens de verkoop van je bedrijf. Meestal is het het beste om een ​​bedrijf te verkopen in de expansiefase van een conjunctuurcyclus. Dit betekent dat de economie groeit, investeerders gemakkelijk toegang hebben tot goedkoop kapitaal om bedrijven uit te kopen en dat de waarderingsmultiples hoog zijn. Verkopen in deze fase betekent dat je meer voor het bedrijf kunt verwachten dan wanneer je hetzelfde bedrijf zou verkopen tijdens een recessie- of depressiefase van de cyclus. Andere marktfactoren kunnen ook van invloed zijn op het juiste moment van een verkoop, bijvoorbeeld als een grote concurrent de markt consolideert en bereid is hoge premies te betalen. Een ander mogelijk scenario is dat de totale markt buitengewoon groeit en strategische kopers de markt willen betreden door een bestaande speler over te nemen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Voetbalkleding heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld, zowel op het veld als daarbuiten. Naast het bieden van comfort en prestatievermogen, is…
In de wereld van architectuur, bouw en infrastructuur is BIM een term die steeds vaker wordt gehoord. Maar wat betekent BIM precies en hoe kan het…
In een wereld die steeds bewuster wordt van het milieu en klimaatverandering, is duurzaam ondernemen geen optie meer, maar een noodzaak….
Een bedrijfswagen is voor veel ondernemers en werknemers in diverse branches onmisbaar. Of je nu als monteur, schilder of timmerman werkt, je…
Ondernemen is een avontuur op zichzelf, maar wat als je het ondernemersavontuur naar een hoger niveau kunt tillen? Steeds meer ondernemers ontdekken de…
Moet jij steeds meer zakelijke kilometers afleggen met je auto waarin je ook privé rijdt? Of wil jij weten of je voertuig zakelijk goed verzekerd is?…