Categorieën

Het is maandagochtend en het kantoorleven is weer begonnen. Je zit elke dag op dezelfde plek en dat voor 40 uur per week. De schoonmaakster heeft het pand net verlaten en komt volgende week pas terug. Je voelt de problemen al aankomen. Voordat je het weet is het kantoor weer een grote bende. Overal liggen spullen. Pennen, eten, gebruikte mokken en dan hebben we het nog niet over de koffie en etensresten in de spoelbak. Als manager ben jij verantwoordelijk voor de werkomgeving, maar hoe houd je deze werkomgeving nou schoon?

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Huisregels

Laten we beginnen bij het belangrijkste: de huisregels van het bedrijf. Bij een kantoor horen regels. Zeker als het bedrijf in korte tijd enorm groeit en er steeds nieuwe werknemers bijkomen is het handig om een aantal regels vast te stellen. Denk bijvoorbeeld aan wie er aan welk bureau zit, waar iedereen zijn eten en drinken in de koelkast kwijt kan en hoe je werknemers na de werkdag het bureau moet achterlaten. Deze regels zullen een groot verschil maken op de werkvloer en een hoop rommel schelen. Zorg dat deze regels makkelijk vindbaar zijn zodat nieuwe werknemers hier ook op gewezen kunnen worden.

Maak het persoonlijk

Niemand vindt opruimen leuk, al helemaal niet na een lange werkdag. Maar om de volgende werkdag te starten met een kantoor vol rommel, daar zit ook niemand op te wachten. Een leuke manier om het kantoor netjes te houden is om je werknemers te verrassen met geschenken die ze op het kantoor kunnen gebruiken. Denk aan een nieuwe laptopcase, zodat de laptop minder snel beschadigd en vies wordt, een pennenbakje waar iedereen zijn eigen spullen pennen en potloden in kan stoppen of aan mokken met bedrukking. Zet er bijvoorbeeld een leuke foto op van de werknemer. Zo weet je direct wie zijn mok niet schoonmaakt en opruimt! Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Ben je opzoek naar een leuke gift? Relatiegeschenken van Maxilia bieden veel opties aan als je opzoek bent naar leuke en handige producten met bedrukking.  

Take it easy, make it easy

De technologie van tegenwoordig blijft zich ontwikkelen. Dit maakt het makkelijker om het kantoor netter te houden. Denk aan draadloze stofzuigers, of zelfs robotstofzuigers, papierversnipperaars, het scheiden van afval en recyclen. Zorg voor genoeg opbergruimte zodat alle producten die gebruikt worden een vaste plek hebben. Hierdoor vermijd je overvolle opbergkasten. Door afval te scheiden zijn prullenbakken minder snel vol en help je mee aan een beter milieu. Maak diverse schema’s zodat werknemers wat klusjes tussendoor kunnen uitvoeren, zo hou je het kantoor elke dag van de week schoon! Vergeet ook niet om de spullen die dagelijks gebruikt worden goed schoon te maken. Hiermee doelen we natuurlijk op de laptops en computers die gebruikt worden. Aangezien je werknemers acht uur per dag achter de laptop zitten, zijn hier aardig wat bacteriën te vinden. Zorg voor speciaal schoonmaakmiddel om de schermen optimaal te kunnen reinigen en vergeet het toetsenbord niet mee te nemen. Als er veel viezigheid onder het toetsenbord komt kan dit invloed hebben op de werking hiervan. 

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Ben je eigenaar van een bedrijf en stuur je zelf jouw team aan? Dan zijn goede managementvaardigheden onmisbaar. Niet alleen bij het aansturen en…
Het sollicitatieproces kan een stressvolle en uitdagende periode zijn. Of je nu net bent afgestudeerd of op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, het is…
Een eigen kantoor als ondernemer, helemaal voor jezelf. Wat een luxe, toch? Geen vergaderingen met klanten of spontane bezoekjes van zakenpartners. Dus…
Ieder bedrijf probeert ziekteverzuim zoveel mogelijk te voorkomen. Dit is natuurlijk niet voor alle oorzaken van verzuim ook daadwerkelijk mogelijk….
Veel ondernemers zijn echte doeners. Dit is ongetwijfeld een goede eigenschap, maar heeft ook minder positieve gevolgen. Zo hebben ze nogal de neiging…
Als ondernemer weet je het maar al te goed. Er zijn een aantal kostenposten die iedere maand weer hoger uitvallen dan je eigenlijk had gehoopt. De huur…