Je salesafdeling is natuurlijk een van de belangrijkste afdelingen binnen jouw organisatie. Deze afdeling zorgt namelijk voor nieuwe opdrachten. De opdrachten zijn vervolgens weer nodig om financiële gezondheid van de organisatie te beïnvloeden. Nu zal de salesafdeling over het algemeen tijdens het binnenhalen van een klant de strijd aan moeten gaan met de salesafdeling van een andere organisatie. Bedrijven gaan namelijk vaak met verschillende partijen om tafel om zo de perfecte match te vinden. Het is dan ook zaak dat jouw salesafdeling beter uit de verf komt dan de salesafdeling van de concurrent. Benieuwd hoe je dit doet? Lees dan snel verder. In deze blog geven we je namelijk enkele tips die je hierbij kunnen helpen.

Tijdens de gesprekken

Tijdens een salesproces vinden er vaak verschillende gesprekken plaats. Deze kunnen zowel plaatsvinden bij jouw organisatie als bij de organisatie aan wie je jouw product/dienst wilt verkopen. Het is in beide gevallen belangrijk om een professionele indruk achter te laten.

Komt de potentiële klant bijvoorbeeld bij jou langs? Zorg dan voor een lekkere versnapering in de vorm van koffie, thee of een glas water. Als de potentiële klant bijvoorbeeld van ver moet komen, dan kun je zelfs bijvoorbeeld een lunch regelen.

Bij gesprekken op locatie bij de potentiële klant is het belangrijk om een nette indruk te maken. Die doe je onder andere door je netjes te kleden, altijd op tijd te komen en door je altijd formeel en netjes te gedragen tijdens een gesprek. Dit zal misschien wat overdreven voelen en niet voor iedere potentiële klant nodig zijn, maar het kan in ieder geval nooit kwaad. Voor de potentiële klant die dit niet nodig vindt zal het namelijk niet als storend worden ervaren. Voor de klant die dit wel belangrijk vindt, zal dit misschien wel hetgeen zijn dat ze over de streep trekt!

Professionaliteit

Hoe professioneler jouw salesafdeling zich gedraagt, hoe professioneler jouw bedrijf ook zal overkomen. Zorg er dan ook voor dat de salesafdeling van alle werkzaamheden en/of producten goed op de hoogte is. Zo kan iemand tijdens een gesprek altijd alle vragen van de potentiële klanten beantwoorden. Deze professionaliteit zit hem overigens niet alleen in de kennis, maar ook in de uitstraling. Denk hierbij aan de kledingkeuze en het design van bijvoorbeeld jouw visitekaartjes.

Wil je echt een onuitwisbare indruk achterlaten? Ga dan voor het gepersonaliseerde visitekaartjes drukken. Hier kun je bijvoorbeeld het logo of een groepsfoto van jouw bedrijf op laten drukken. Leads zullen de gepersonaliseerde visitekaartjes veel minder snel weggooien. Het zal in dit geval voelen alsof je iets veel waardevollers weggooit dan bij een gepersonaliseerd visitekaartje. Hierdoor blijf je gemakkelijker top of mind bij de potentiële klant en wordt de kans op een sale aanzienlijk groter.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

.
Beleggen in vastgoed is een langetermijnbelegging. Benieuwd wat jouw opties zijn? Lees meer in de brochure. Prognose gemiddeld jaarrendement over 7 jaar: 8,1%.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Zakelijke autoverzekering
Uitgebreide dekking, een uitstekende service en extra exclusieve collectieve korting via De Zaak. Benieuwd hoeveel jij kan besparen?