Als ondernemer weet je waarschijnlijk als geen ander hoeveel soorten programma's en software er bestaan om je te helpen bij de ondersteuning van je bedrijf. Het ene programma is waarschijnlijk passender voor je onderneming dan het andere.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Kwaliteitsmanagement

Een systeem dat in ieder geval voor ieder bedrijf handig is, is een systeem omtrent kwaliteitsmanagement. Wat dat precies is en waarom het een goede keuze zou zijn voor je bedrijf lees je in dit artikel.

Wat is kwaliteitsmanagement precies?

Er zijn verschillende takken van management binnen een onderneming, waarvan kwaliteitsmanagement er eentje is. Deze tak houdt zich bezig met het continu verbeteren van de kwaliteit van een organisatie of onderdeel van een bedrijf. Om de kwaliteit eenvoudig en efficiënt te waarborgen, wordt er veelal gebruik gemaakt van een logisch en op maat gemaakt kwaliteitsmanagementsysteem. 

Dat systeem is geautomatiseerd en dient als hulpmiddel om de kwaliteit van je bedrijfsvoering te monitoren. Ideaal, want zo hoeft dit niet handmatig worden gedaan wat veel tijd, energie én geld scheelt. Toch zit zo’n systeem niet voor ieder bedrijf exact hetzelfde in elkaar. Het is maatwerk dat bestaat uit een organisch systeem dat vóór de organisatie werkt. Er zijn nog veel meer voordelen te vinden aan een kwaliteitsmanagementsysteem.

Kwaliteit verhogen met behulp van kwaliteitsmanagement

Het grootste voordeel van kwaliteitsmanagement en aan de slag gaan met zo’n systeem is dat je de kwaliteit van je bedrijfsvoering kunt verhogen. Door bijvoorbeeld kwaliteitscontroles te automatiseren worden er minder fouten gemaakt. Hiermee wordt gestreefd naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een dienst, product of algeheel bedrijf. Daarom kan het voor verschillende soorten bedrijven worden ingezet, aangezien geen enkele organisatie graag fouten maakt die hun bedrijfsvoering belemmert.

Kwaliteitsmanagement is probleemoplossend en klantgericht

Wat hierbij prettig is, is dat fouten vaker en sneller kunnen worden voorkomen wat weer een positieve invloed heeft op de ervaringen van je klanten. Dat maakt dit systeem erg klantgericht. Eventuele klachten kunnen in één keer worden afgehandeld als je kwaliteitsmanagementsysteem zo is ingericht. Dat leidt tot een grotere klanttevredenheid en een beter bedrijf; of je nu als zzp’er aan de slag bent of wanneer je werkt met werknemers.

Verkrijgen van een kwaliteitscertificaat voor je bedrijf

Een ander voordeel van een kwaliteitsmanagementsysteem is dat je hiermee een zogeheten kwaliteitscertificaat kunt verkrijgen, zoals het gewilde ISO 9001 certificaat. Hoewel bestaande klanten je bedrijf of organisatie al kennen, is zo’n certificaat bijvoorbeeld wel handig voor potentiële nieuwe klanten die nog geen idee hebben of je een betrouwbare zakenpartner of leverancier bent. Daarmee kun je dus nieuwe klanten en zo meer omzet scoren. Dat is in tijden van een stijgend aantal bedrijven in Nederland, en dus meer concurrentie, meer dan welkom.

Kwaliteitsmanagementsysteem geeft duidelijkheid in taken

Waar je misschien nog niet aan dacht maar wat eveneens een prettig bijkomend voordeel is, is dat een kwaliteitsmanagementsysteem duidelijkheid brengt in de verdeling van de onderlinge taken. In zo’n overzichtelijk systeem worden procedures en processen duidelijk beschreven zodat eventuele taken gemakkelijker kunnen worden overgedragen als dat nodig is. Dat is niet alleen handig voor tijdelijke overname van functies, maar ook voor groeiende bedrijven waarin steeds meer mensen nodig zijn.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Data verzamelen om bedrijfsvoering verder te ontwikkelen

Tot slot is het voor de bedrijfsvoering interessant om te beginnen met een kwaliteitsmanagementsysteem. Op deze manier kun je namelijk data verzamelen over je bedrijfsvoering waarbij je ziet welke kansen je misschien laat liggen en welke je nog zou kunnen pakken. De werknemers die met zo’n systeem werken plukken hier ook de vruchten van. De efficiëntie van die individuele mensen wordt namelijk óók verbeterd, evenals hun prestaties. Dat scheelt je uiteindelijk wederom veel tijd (en geld). Met dat extra geld en die extra tijd kun je je bedrijf verder ontwikkelen en dat allemaal dankzij kwaliteitsmanagement.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
In een steeds meer verbonden wereld zijn internationale zakenreizen een cruciaal onderdeel geworden van de wereldwijde handel en samenwerking. Canada,…
Nu de particuliere woningen al voor een groot deel van zonnepanelen zijn voorzien. Is de zakelijke markt voor zonnepanelen aan de beurt….
Een team managen of een afdeling aansturen is uitdagend, leuk en vooral alle dagen anders. Natuurlijk kan het kader van de dag aardig zijn aangegeven,…
Als ondernemer zijn er heel wat verzekeringen die handig zijn om afgesloten te hebben voor je onderneming. Wanneer je over een eigen bedrijf beschikt,…
Een vloer is een van de meest essentiële elementen van een gebouw. Het draagt niet alleen bij aan de algehele esthetiek, maar het moet ook bestand…
De markt van tattoo salons is een fascinerende wereld vol creativiteit, expressie en individualiteit. In tegenstelling tot veel andere markten, is er…