Heb jij jouw droom gerealiseerd en ben je gestart met een eigen webshop? Daarmee heb je de eerste stap naar succes al gezet. Het aantal webshops is de afgelopen jaren enorm gestegen. Dat wil zeggen dat je automatisch ook te maken krijgt met meer concurrentie. Het is daarom ontzettend belangrijk om te zorgen dat jij je kunt onderscheiden van de rest van de kudde. Hoe zorg je er nu voor dat jouw website aantrekkelijk is voor klanten en dat je een goede omzet behaalt. Wij geven je een aantal tips om jouw webshop naar een hoger niveau te tillen.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Duurzaamheid is de norm

Duurzaamheid is een ontzettend belangrijk onderdeel van elk bedrijf. Mensen worden zich steeds bewuster van hun gedrag en de effecten hiermee op het milieu. Het is daarom ontzettend belangrijk om na te denken over wat jij als bedrijf kunt doen aan duurzaamheid. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor duurzaam verpakkingsmateriaal zoals kartonnen verzenddozen. Maar je kunt nog verder gaan en kijken naar andere opties waarbij je verpakkingsmateriaal kunt hergebruiken. Laat klanten hun lege verpakkingen via de post terugsturen naar jou in ruil voor een kortingscode. Op deze manier zet jij in op duurzaamheid en vergroot je de kans dat klanten in de toekomst bij jouw terugkomen doordat ze kunnen bestellen met een kortingscode.

Een goede marketingstrategie

Marketing is essentieel bij het realiseren van een succesvolle webshop. Je kunt de mooiste producten verkopen en de beste prijzen aanbieden. Wanneer klanten jouw niet kennen of niet kunnen vinden, zal je weinig omzet realiseren. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over een goede marketingstrategie. Hiervoor hoef je overigens niet meteen diep in de buidel te tasten en een marketingbureau in te schakelen. Denk eens aan social media. Via deze platformen kun jij duizenden mensen bereiken. Ga samenwerkingen aan met influencers en zorg ervoor dat je zelf actief bent. Laat zien wat jouw bedrijf te bieden heeft en waarom iedereen bij jou zou moeten kopen.

Snelle verzending

Zoals hierboven al even kort benoemd is duurzaamheid ontzettend belangrijk. Het versturen van pakketjes is helaas nog altijd een van de vervuilendste industrieën. Toch willen consumenten graag dat hun pakketjes zo snel mogelijk bezorgd worden. Het is daarom belangrijk om op zoek te gaan naar de beste, snelste en duurzaamste pakketdienst. Probeer pakketten zo klein mogelijk te verpakken. Brievenbusdoosjes zijn een goede optie voor het versturen van kleine pakketjes. Gaat ook nog eens lekker snel!

Zet in op SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. Waarschijnlijk heb je veel werk gestoken in het bouwen van een prachtige website en webshop. Je wil dan natuurlijk ook dat deze goed vindbaar is via zoekmachines zoals google. Zorg ervoor dat je SEO op de juiste manier inzet. Denk hierbij altijd aan de drie belangrijkste onderdelen van SEO; content, linkbuilding en technische SEO.

Een snelle & responsive website
Een snelle website is essentieel om het vertrouwen van de consument te winnen. Google hanteert een richtlijn van 2 tot 3 seconden waarin een website geladen moet zijn. Duurt het bij jouw website langer om te laden? Grote kans dat potentiële klanten dan al wegklikken. Waarom zou je immers wachten als er genoeg andere webshops te vinden zijn? Je kunt de laadsnelheid van jouw website versnellen door de website technisch te optimaliseren. Verklein afbeeldingen en beperk het aantal artikelen per pagina. Met de tool pagespeed insights van google kun jij de snelheid van jouw website nagaan. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen voor een responsive website. Dit wil simpelweg zeggen dat jouw website op alle apparaten goed leesbaar is en goed functioneert. Veel mensen maken tegenwoordig gebruik van een telefoon of tablet. Wanneer jouw website alleen goed werkt op een computer of laptop is dat een enorm nadeel waarmee je veel klanten kunt verliezen.

Shoppable feed

Je kunt onderscheid maken tussen klanten die gericht aan het zoeken zijn en klanten die nog geïnspireerd wil worden en nog niet zeker weten wat zij willen gaan kopen. Het is natuurlijk ontzettend interessant om deze tweede groep te inspireren en over de streep te trekken om bij jou te bestellen. Dit kun je doen door een shoppable feed te creëren. Creëer een inspiratiepagina zodat mensen kunnen zien wat jouw product precies is en hoe andere tevreden klanten hun voorgingen. Probeer deze groep over te halen tot het aankopen van items via jouw webshop.

Zoals je ziet zijn er genoeg manieren om jouw webshop naar een hoger niveau te tillen! Door bovengenoemde tips toe te passen zal jouw business binnen no time een succes worden. 

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Je kent het wel: bellende collega’s, gesprekken die je vanuit de andere kamer kunt horen of muziekoverlast van de verdieping boven. Niks is zo…
Contentstrategie, wat is dat eigenlijk en wat komt hier precies bij kijken? Een contentstrategie is een onmisbaar onderdeel van jouw…
Een bedrijf starten kan een spannende en lonende onderneming zijn, maar het gaat vaak gepaard met aanzienlijke financiële uitdagingen. Een kostenpost…
De ene ondernemer slaat het liever helemaal over, de ander organiseert er jaarlijks met veel plezier wel een paar: het bedrijfsuitje. Een moment waarop…
Valentijnsdag, de dag van de liefde, is niet alleen een gelegenheid om je affectie voor je geliefde te tonen, maar het is ook een perfect moment om je…
Duurzaamheid staat hoog op de agenda van bedrijven, en de transitie naar een fossielvrij wagenpark is voor veel bedrijven een logische stap. Onderdeel…