Zeker in een tijd van groeiende personeelstekorten staan MKB-ers te trappelen om medewerkers. Met grote organisaties en gelikte wervingsprocedures zijn er veel kapers op de kust. Niet alleen ten aanzien van medewerkers die beschikbaar komen, maar ook ten aanzien van medewerkers die je net met veel moeite hebt binnen gehaald. Uit onderzoek blijkt dat een tiende deel van medewerkers al na enkele dagen vertrekt en in de maanden daarna komt er een vergelijkbaar percentage bovenop. Kijken we op jaarbasis, kan het verloop oplopen tot 40%. Het eerste jaar, maar vooral de eerste dagen en weken, zijn daarom cruciaal om de medewerker te behouden. In andere woorden: de kwaliteit van het onboardingsproces is cruciaal om net geworven medewerkers tot duurzame medewerkers te maken. Maar ook een doorgroei naar een andere afdeling is in feite een 'onboardingsproces'.

Inhoudsopgave

Onboarding is een breder begrip dan alleen een goed georganiseerde start

Zeker in organisaties die sterk op de operationele processen gericht zijn, kan de fout gemaakt worden dat met ‘onboarding’ enkel ‘inwerken in de functie’ wordt verstaan. Iemand ontvangt de facilitaire middelen om de functie uit te kunnen oefenen, er wordt een inhoudelijk programma opgesteld en de medewerker wordt zo snel mogelijk ‘klaargestoomd’ om zelfstandig werk te kunnen verrichten. Inzicht op de niet-instrumentele behoeften van de nieuwe medewerker is minstens zo belangrijk. Een onpersoonlijke werksfeer schrikt vaak af. Iemand moet zich letterlijk ‘welkom voelen’.

Het begint bij een goede preboarding

Je mag blij zijn dat een medewerker een contract tekent, als deze nog niet precies weet waar hij of zij terecht komt. Dat levert onzekerheid op. Zit er tijd tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag, kan ‘geen contact’ overkomen als desinteresse. Begin daarom niet op de eerste werkdag, maar bied de medewerker na het tekenen van het contract direct de mogelijkheid de organisatie beter te leren kennen: maak een rondgang door de organisatie en laat de medewerker al kennismaken met het bedrijf, zonder hem/haar het gevoel te geven dat het werk al begonnen is. Met andere woorden: is het contract getekend, smeed een band met hem of haar, zodat deze ‘uitkijkt’ naar de eerste werkdag. Dit proces noemen we preboarding, en kan naast sociale voordelen ook nog eens administratieve voordelen bieden. Door een preboarding tool te gebruiken in je HRM programma kunnen de benodigde gegevens voor de start (NAW-gegevens en d kopie identiteitsbewijs bijvoorbeeld) op één plek veilig verzamelt worden.

Niet stoppen na de eerste werkweek

Een onboarding is een langer proces dan slechts een inwerkweek. In sommige organisaties kun je gerust een jaar rekenen voor de medewerker in alle situaties zelfstandig uit de voeten kan. Ga dus regelmatig met de medewerker in gesprek en merk op wat hij of zij ‘nodig heeft’ om zich het werk goed eigen te maken op een voor hem of haar prettige manier. Merk op dat daarin culturele verschillen kunnen bestaan die op het eerste oog niet ziet. Zorg dat de medewerker altijd een aanspreekpunt heeft, waar hij of zij met vragen terecht kan. 

Het team betrekken is minsten zo belangrijk

Een onboardingsproces kun je misschien het beste zien als een ‘succesvolle integratie’ in een reeds bestaande groep, team of bedrijf. Daar zijn meerdere mensen bij betrokken. Ga dus na waar de al bestaande behoefte binnen het bedrijf bestaat als het gaat om een nieuwe medewerker: wat voor een nieuwe collega hopen zij te krijgen? Niet alleen qua werk, maar ook als persoon. 

Onboarding kan het verloop binnen de organisatie van nieuw en doorstromend personeel aanzienlijk verkleinen, als je het maar serieus neemt. 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Pensioen Scan 2022
Bouw jij al op een slimme manier je pensioen op? Check nu in 2 minuten welke van de 8 pensioenopties voor jou een zorgeloze oude dag oplevert, met maximaal rendement én inzet van al je belastingvoordeel.
Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Lees ook…
De 7 wereldwonderen zijn plekken die zeker de moeite waard zijn om te bezoeken. Het zijn namelijk unieke plekken, waar je prachtige herinneringen kunt…
Cryptocurrency lijkt tegenwoordig een snel stijgende trend in de financiële sector en het lijkt in de loop van de tijd in bedrijven te worden…
Een entrepreneur heeft te maken met allerlei risico’s: van financiële dompers tot vertraagde leveringen en van personeelstekorten tot…