Er zijn sectoren waar het bijzonder lastig is om aan goed personeel te komen. Zo is er op dit moment een fors tekort aan horecapersoneel en bestaat het personeelstekort in het onderwijs en in de zorg al veel langer.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Nu het steeds lastiger is om goed personeel te vinden, is het van nog meer belang om je eigen personeel te behouden. De kans bestaat dat andere bedrijven en organisaties graag medewerkers van je over willen nemen. Dat wil je natuurlijk en daar is wat aan te doen met de volgende tips.

Vergroot de betrokkenheid

Om te voorkomen dat personeel vertrekt naar een andere werkgever is het belangrijk om je aandacht te richten op het vergroten van de betrokkenheid. Het voordeel daarvan is dat een toename van de betrokkenheid de loyaliteit eveneens vergroot. Een goede en open communicatie is daarbij van belang net als het geven van inspraak aan personeel en het serieus nemen van de inbreng. Ook een collegiale werksfeer draagt bij aan de betrokkenheid van personeel.

Beloon inzet en uit je waardering

Het uiten van waardering is belangrijk om personeel aan boord te houden. Een blijk van waardering is op meerdere manieren vorm te geven. Het welbekende schouderklopje is daar een voorbeeld van, maar ook het tevoorschijn toveren van een taart voor het personeel om een succes te vieren, is een blijk van waardering.

Uiteraard is een blijk van waardering in de vorm van een financiële prikkel ook welkom onder het personeel. Het is verder mogelijk om de waardering te uiten door simpelweg belangstelling te tonen in werkbeleving van medewerkers en te vragen hoe het gaat.

Bied mogelijkheden voor ontwikkeling

Het is voor een groot aantal medewerkers belangrijk dat zij de mogelijkheid krijgen om zich door te ontwikkelen. Als je als bedrijf de optie biedt om medewerkers zich te laten ontwikkelen, zijn zij minder snel geneigd om naar een andere organisatie over te stappen.

Bij ontwikkeling valt er te denken aan het aanbieden van scholingsmogelijkheden en cursussen om hogerop te komen of om kennisverdieping in een bepaald onderwerp te krijgen. Geef medewerkers ook binnen het eigen bedrijf de ruimte om de horizon te verbreden, zoals met de optie van een snuffelstage op een andere afdeling. Daarmee creëer je ook meteen meer betrokkenheid en loyaliteit.

Zorg voor een goed inwerktraject

Er zijn genoeg bedrijven waar nieuwe medewerkers het al snel weer voor gezien houden. Om dat te voorkomen, is het van belang om in een goed inwerktraject te voorzien. Onboarding van medewerkers is succesvol, omdat je daarmee direct al voor verbinding en toewijding zorgt. Bovendien zorgt een gedegen inwerktraject voor betere prestaties.

Laat nieuwe medewerkers dan ook kennismaken met de cultuur en organisatie en zorg voor goede begeleiding. Door vanaf het begin energie te steken in het inwerktraject blijft personeel doorgaans langer aan je bedrijf verbonden. Laat je nieuw personeel alles zelf maar uitzoeken en gooi je de medewerkers in het diepe dan zijn er voor hen wel betere werkgevers te vinden.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Op zakelijk gebieden streven bedrijven er steeds meer naar om hun medewerkers een werkomgeving te bieden die niet alleen comfortabel is, maar ook de…
Het dak van je bedrijfspand is van essentieel belang voor de bescherming van je activa en werknemers. Het proactief nemen van preventieve maatregelen…
Als ondernemer of zzp’er wil je natuurlijk altijd op zoek naar manieren om kosten te besparen en je winst te vergroten. Een gebied waar je vaak…
Transportwielen zijn essentieel voor elk magazijn. Ze maken het gemakkelijk om zware objecten van de ene naar de andere plaats te verplaatsen. Het…
Kerst is het feest van de verbinding. Met familie en ook anderen. Misschien vier jij de kerst in een ander land? Of ben je hier en is met kerst de…
Streef jij naar een diepere verbinding met jouw doelgroep en duurzame groei? Alleen maar een product of dienst aanbieden is vandaag de dag niet meer…