Controverse vraag versus uitzendaanbod

Vraag naar flexibel personeel is veelal acuut. Projecten blijven uit of komen plotseling binnen. Daarentegen starten uitzendbureaus pas met werven van kandidaten na ontvangst van de opdrachtbevestiging.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Wisselende vraag

Bedrijven hebben wisselend succes in het aantrekken van nieuwe projecten. De aanvraag van morgen is vandaag nog niet te voorzien. De personele invulling daarvan is hierdoor per week een uitdaging. Om hierop in te spelen wordt steeds meer een flexibel personeelsbestand gevraagd. De uitzendmarkt groeit automatisch mee. De afgelopen kwartalen continu 6 procent.
Desondanks zien we een groeiende tegenstelling in verwachtingen van inlenende bedrijven ten opzichte van de werkwijze van uitzendbureaus. Het is opvallend dat intermediairs pas starten met werven op het moment dat de samenwerking definitief is. In aanloop hiervan gaan talloze telefoontjes en mails heen en weer over oa. tarief, leveringsvoorwaarden, kredietwaardigheid, uurlonen, bonussen, reiskosten etc. terwijl het project met rasse schreden op de inlener afkomt. De tijdige invulling van de extra personeelsbehoefte is voor het mkb essentieel. Adequaat handelen van uitzendbureaus ondersteunt succes, terwijl treuzelen omtrent randzaken of halfslachtig aanbod groei blokkeert. De uitzendbranche is zich te weinig bewust dat het mkb pas een uitzendbureau inschakelt op het moment dat het écht niet anders kan.

Direct beschikbaar

Uit een rondvraag onder de mkb leden van Felixwerkt.nl komt een opvallende reden naar voren waarom zij hun nieuwe uitzendpartner zoeken via dit onafhankelijke inleenportal. Direct inzicht in passende kandidaten die nú beschikbaar zijn, is boven prijs en merknaam de belangrijkste aanleiding om voor een aanbieder te kiezen. Ondernemers zitten niet te wachten op tijdverspilling binnen hun bedrijf. Zij gaat ervan uit dat uitzendbureaus hun flexpool goed onderhouden en door en door kennen. Dus ook de beschikbaarheid van hun mensen.

Omgekeerd model

Door de aanvraag automatisch te verspreiden onder alle lokale uitzendbureaus stellen inleners uitzendbureaus in staat om de actueel beschikbare flexkrachten à la minute voor te stellen. Zo is een van de gebruikers van Felixwerkt.nl recentelijk verrast doordat een voor haar nog onbekend uitzendbureau exact aan haar verwachtingen voldeed, terwijl de nieuwe uitzendpartner slechts 3 straten verderop kantoor houdt. Het profiel van de uitzendkracht was doorslaggevend, niet de prijs.
Het mkb ontdoet zich door dergelijke aanpak van afhankelijkheid van de vastgeroeste werkwijze van uitzendbureaus. Pas starten met werven als de deal rond is behoort tot het verleden. Voor uitzendbureaus is het voortaan eenvoudig om met nieuwe klanten in contact te komen. Daarnaast zijn zij nu in staat vooruit te kijken en toekomstige opdrachten aan te trekken om zo hun flexpool continue aan het werk te houden.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Heel wat bedrijven kampen met krapte op de arbeidsmarkt. Een vacature die wordt opengesteld kan lang niet altijd rekenen op tientallen reacties van…
In de dynamische wereld van magazijnbeheer worden efficiëntieverbeteringen steeds crucialer. Elektrische heftrucks, vooral die van het gerenommeerde…
Vitaliteit vormt een steeds belangrijker thema binnen organisaties. Niet alleen zetten ondernemers in op de fysieke gezondheid van medewerkers; ook aan…
Wanneer je lekker in je eentje op kantoor zit, dan hoef je je geen zorgen te maken om wat een ander prettig vindt qua warmte. Zet jij in de zomer de…
Voorheen waren fysieke vergaderingen en vaste telefoonlijnen de…
Het vergroten van de naamsbekendheid van een bedrijf is van groot belang voor het aantrekken van nieuwe klanten en het versterken van de band met…