Sinds de corona uitbraak zijn er meer webwinkels geopend en hebben veel fysieke winkels hun service uitgebreid naar online. Ben jij ook van plan je eigen webshop op te zetten? Dan zetten wij een aantal zaken voor je onder elkaar waar je misschien niet direct aan zou denken.

Inhoudsopgave

Overzichtelijke webwinkel

Een goede en heldere template en layout is belangrijk, zodat de webwinkel overzichtelijk is en klanten er makkelijk door kunnen navigeren. Denk dus aan een overzichtelijk menu en productpagina’s die snel laden. Niets is namelijk zo vervelend als vijf minuten moeten wachten op een pagina of zoeken naar het juiste product. En je potentiële shoppers hebben nooit zo veel geduld.

Denk na over verzenden

Zonder verzending kan de verkoop natuurlijk niet worden afgerond. Maar hoe krijg je het pakket in goede staat bij je klant? Tip: Goed verpakkingsmateriaal is hierbij essentieel.

Om de kans op schade te beperken, is het verstandig om je producten in kartonnen verzenddozen te verpakken, met zo min mogelijk ruimte tussen het product en de verpakking. Verstuur je kwetsbare producten, zoals tijdschriften of kaarten? Dan kan je ook denken aan extra productverpakking in cellofaan zakjes. Zo weet je zeker dat je product netjes aankomt.

Bedrijfsgegevens

Vermeld altijd duidelijk jouw telefoonnummer op de website. Het klinkt oubollig, maar in de praktijk vinden veel consumenten het prettig om even te bellen om persoonlijk advies in te winnen bij bijvoorbeeld het aanschaffen van een product. Dit zijn zeer belangrijke leads en het is daarnaast een mooie mogelijkheid voor klantbinding.

Klantenservice & contact

Zorg dat de klantenservice goed werkt. Behandel vragen en e-mails direct of zo snel mogelijk. Laat (potentiële) klanten in ieder geval weten dat hun vraag, verzoek is gelezen of gehoord.

Ook verwachtingsmanagement is belangrijk. Denk aan een bevestigingsmail die verstuurd wordt na een aankoop, eventueel een track and trace code bij verzending en een melding wanneer er vertraging optreedt. Klanten waarderen die benadering enorm.

Maak duidelijke afspraken met een websitebouwer

Maak vooraf duidelijke afspraken met een websitebouwer om niet achteraf voor verrassingen te komen te staan. Wat zijn jouw verwachtingen? Welke ervaring heeft hij al met webwinkels? Op wie rust uiteindelijk het intellectuele eigendom van de website? Kan je na livegang zelf ook pagina’s toevoegen?

Productafbeeldingen

What you see is what you get! Productafbeeldingen zijn dé eyecatcher van je productpagina, besteed hier dus genoeg aandacht aan. Zorg er verder ook voor dat de foto’s waarheidsgetrouw zijn en van hoge kwaliteit / resolutie. Mocht de kleur van een product afwijken op het computerscherm, vermeld dit dan ook op de website. Hiermee voorkom je later negatieve ervaringen en reacties.

Mobielvriendelijk

Websites worden in toenemende mate via smartphones en tablets bezocht. Hiervoor moet jouw website “responsive” zijn, oftewel meeschalen met de afmetingen van het scherm. Dit zorgt voor een goede gebruikerservaring op alle apparaten en uiteindelijk een betere vindbaarheid in Google.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Lees ook…
Gorillas, de Berlijnse flitsbezorger die inmiddels niet meer weg te denken is uit het stadsbeeld, slaat de handen ineen met DOCKR. Samen gaan zij…
Niet iedere PC is geschikt voor zakelijk gebruik. Je werkt vaak met zware en bijzondere software, waar een zware rekenkracht voor nodig is. Om te…
Een relatiegeschenk hoeft helemaal niet duur te zijn. Wat vooral telt is de attentiewaarde. Met het juiste cadeau blijf je langer in beeld en versterk…