Categorieën

Wanneer je verschillende klanten hebt, kan het voorkomen dat zij andere nationaliteiten hebben en een verschillende taal spreken. Het kan ervoor zorgen dat de communicatie niet altijd helemaal soepel verloopt. Je wilt natuurlijk miscommunicatie voorkomen.

Wij hebben wat tips op een rij gezet zodat je de taalbarrière met jouw klanten kan overbruggen. Met aandacht en geduld kom je namelijk al een heel eind. Je wilt natuurlijk dat je klanten zich helemaal prettig voelen bij jou. Je kunt alvast kijken op www.languagelab.nl om inspiratie op te doen voor een vertaalbureau. Ben je benieuwd naar nog meer tips? Lees dan snel verder! 

Hoe kun je het beste spreken? 

Het is belangrijk dat je zo eenvoudig mogelijk probeert te praten. Gebruik geen moeilijke woorden en zorg ervoor dat je een taal vindt waarbij jullie je allebei verstaanbaar kunnen maken. Je kunt het beste korte zinnen gebruiken en vooral niet harder praten. Wanneer je harder gaat praten, kan dat namelijk alleen maar averechts werken. Je moet goed luisteren naar wat je klanten graag willen en wat hun wensen zijn. Observeren is daarbij ook goed om te doen. Voor klanten is het vervelend wanneer je dingen gaat invullen voor ze of zinnen gaat afmaken. Ze krijgen dan een gevoel dat ze het zelf niet goed weten. De klanten moeten het gevoel krijgen dat ze helemaal vertrouwd worden. 

Het gezamenlijke doel is begrip 

Het doel is natuurlijk dat je elkaar goed begrijpt. Je wilt samen tot nieuwe ideeën en plannen komen. Het kan dan fijn zijn om een professioneel vertaalbureau in te huren. Wanneer jullie geen gezamenlijke taal kunnen vinden of als dat een moeilijke optie is, dan is dat zeker de oplossing! Het vertaalbureau brengt de woorden over zoals je ze bedoelt. Het is goed om hier aandacht aan te besteden zodat de klanten zich echt begrepen voelen. 

Non-verbale communicatie kan goed helpen

Het is belangrijk om jezelf in de ander in te leven. Lichaamstaal is namelijk niet in elke cultuur hetzelfde. Eenvoudige woorden kunnen in een andere taal juist een hele andere betekenis hebben. Wanneer je klanten hebt van een andere nationaliteit, zorg er dan voor dat je je in die taal en cultuur verdiept. Met de juiste begroeting kan jouw nieuwe klant zich namelijk welkom voelen. Het is dus belangrijk dat je niet alleen op verbale communicatie, maar ook op non-verbale communicatie let. Je zorgt dan sowieso voor een fijne samenwerking!

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Het klimaat gaat alle kanten op, van een lekker zonnetje in de ene week tot aan een sneeuwval een week later. Hierdoor is het belangrijk dat we…
Voor veel bedrijven is het hebben van een webshop erg belangrijk. Gelukkig zijn er verschillende aanbieders die jou van een geweldige webshop kunnen…
Nu de winter weer voor de deur staat, en experts verwachten dat het een heel koud seizoen gaat worden, is het weer tijd om je zakelijke auto…