Natuurlijk wil je dat de grootste talenten ervoor kiezen om zich in te zetten voor jouw bedrijf. In 2021 vormen de millennials zo'n 35 procent van de beroepsbevolking en een groot gedeelte van deze groep is recent afgestudeerd. Hoe maak je jouw bedrijf interessant voor deze generatie van ondernemende 20-plussers? Wij geven je drie tips voor het aantrekken en behouden van talent.

Interessante secundaire arbeidsvoorwaarden

Voor het aantrekken van jong talent is het belangrijk dat de primaire arbeidsvoorwaarden, zoals salaris en werktijden, aantrekkelijk zijn. Minstens zo belangrijk zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden. Om een beeld te krijgen van wat jonge sollicitanten belangrijk vinden, kun je ze hier naar vragen. Zo vindt jouw personeel het wellicht belangrijk om zich te kunnen ontspannen op de werkvloer, een auto inclusief verzekering voor deze auto van de zaak te krijgen of om meer vakantiedagen dan het wettelijk minimum te krijgen.

Door te weten waar jouw sollicitant waarde aan hecht, kun je deze over de streep trekken. Voor millennials is werkplezier een van de belangrijkste factoren, terwijl de jongere generatie Z meer gericht is op salarishoogte.

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden?

Talent zal niet alleen geïnteresseerd zijn in de baan die jij vandaag aanbiedt, maar ook willen weten wat de doorgroeimogelijkheden zijn. Zo wordt er veel belang gehecht aan een betekenisvolle baan met carrièreperspectief. Een baan waarin jouw sollicitant genoeg wordt uitgedaagd en waar ontwikkel- en groeimogelijkheden aanwezig zijn.

Als ondernemer kan jij werken aan een duidelijke bedrijfscultuur door het formuleren en naleven van heldere gezamenlijke kernwaarden. Niet alleen geeft dit jezelf een rode draad, maar ook motiveert dit jouw personeel en geeft dit het gevoel dat jullie gezamenlijk aan iets groters bijdragen dan alleen het draaien van een zo hoog mogelijke omzet. Die omzet komt vanzelf als het goed zit met de intrinsieke motivatie van je werknemers.

Blijven leren

Jongeren vinden het belangrijk om zich te blijven ontwikkelen in hun werkzame leven. Door opleidingsmogelijkheden aan te bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een uitgebreid opleidingsbudget, kan jij waardevol talent aantrekken en behouden. De coronacrisis zorgt ervoor dat organisaties korten op hun opleidingsbudget, waardoor jij jezelf kunt onderscheiden van je concurrenten. Creëer een cultuur waarin educatie en ontwikkeling centraal staan. Dit is een win-win situatie, omdat jij zeker weet dat jouw mensen op de hoogte zijn van bijvoorbeeld de nieuwste (management)technieken.

Ook kun je een traineeprogramma oprichten. Hiermee trek je jong talent aan dat net is afgestudeerd. Zo kunnen zowel jij als de trainee kijken op welke plek in de organisatie deze persoon het best tot zijn recht komt. Nieuwe vormen van leren, bijvoorbeeld door gamification, worden ook in steeds meer bedrijven toegepast. Door de vorm af te stemmen op de wensen van jouw medewerkers houd je ze gemotiveerd en brengen jullie samen de organisatie voorwaarts.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter