Het valt nog niet mee om geschikte kandidaten te overtuigen om bijvoorbeeld administratief medewerker bij jouw bedrijf te worden. Waarom zouden ze? En dat is precies de vraag die jij jezelf moet stellen bij het opstellen van een vacaturetekst. Het administratieve werk dat gedaan moet worden is in basis niet zo heel veel anders dan het administratieve werk bij je concurrent. Ook het salaris zal elkaar niet veel ontlopen. Toch vissen jullie allebei in dezelfde vijver met werkzoekenden. Denk daarom eens goed na wat jouw bedrijf aantrekkelijker maakt dan een ander.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Beter uitzicht vanaf de werkplek? Leukere collega’s? Comfortabelere bureaustoel? Gezondere lunch? Meer doorgroeimogelijkheden? Hogere vergoeding voor reizen met het openbaar vervoer of voor de kinderopvang? In alle beroepen zijn het juist deze secundaire arbeidsomstandigheden die de doorslag geven om voor jouw bedrijf te kiezen. Benoem deze ook nadrukkelijk in je vacaturetekst en zorg ervoor dat deze om zoveel mogelijk platforms te zien is. Dus niet alleen op de welbekende vacaturesites maar ook op alle social media. Succes met werven!

Omschrijf duidelijk en to-the-point

Helaas zien we nog steeds dat veel omschrijvingen van werkzaamheden in een vacaturetekst te vaag, te onvolledig en te pretentieus zijn. Bedenk tegen wie je het hebt. Wees concreet, hou het simpel en gebruik gewone mensentaal. Ook leuk bedoelde woordgrapjes maken een tekst niet per se aantrekkelijker. Een administratief medewerker cijfertovenaar noemen of een plaatwerker aanduiden met heavy metal fan is niet alleen achterhaald en flauw, het leidt de aandacht af van wat je wil vertellen. Duidelijkheid is ook belangrijk gaat om primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Een ‘marktconform salaris’ kan echt niet meer, zeg gewoon wat het salaris is.

Verschillende functies, verschillende voorwaarden

Zoals we eerder constateerden is het belangrijk om je te realiseren dat je tegen mensen praat. Maar dat gezegd hebbende, mensen verschillen en datzelfde geldt uiteraard voor functies. Doe eens een klein onderzoekje bij mensen met dezelfde functie als die jij wil vervullen. Een redacteur zal prijs stellen op een mooie laptop van de zaak terwijl een junior medewerker graag voldoende doorgroeimogelijkheden ziet. Stem daar je vacaturetekst en secundaire arbeidsvoorwaarden op af.

Liever skills dan de juiste papieren

Natuurlijk wil je kandidaten binnen hengelen die hun werk goed doen. Maar motivatie, ervaring en collegialiteit zijn minstens zo belangrijk als opleidingsniveau. Je kunt bijvoorbeeld vragen om minimaal hbo, terwijl iemand met 2 jaar ervaring en mbo misschien wel beter past in je bedrijf en in je team. En is het werkelijk van groot belang dat een kandidaat ervaring heeft in je branche? Of gaat het er juist om dat iemand technisch inzicht heeft of goed kan verkopen? Hoe kritischer je bent, hoe minder werkzoekenden zullen reageren op je vacature en hoe groter de kans dat je net die ene perfecte match misloopt.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Gebruik je al zoekmachine marketing? In dit artikel bespreken we een aantal voordelen van SEA en hoe deze manier van adverteren jouw bedrijf kan laten…
Bedrijven worden steeds vaker het slachtoffer van cyberaanvallen. Vaak heeft dit als doel om de ondernemer af te persen. Die moet betalen om weer…
Heb jij er altijd al van gedroomd om je eigen onderneming te starten? Dan is dit natuurlijk het perfecte moment! Vooral aan vakmensen is er vandaag de…
Ondernemen is een avontuur op zichzelf, maar wat als je het ondernemersavontuur naar een hoger niveau kunt tillen? Steeds meer ondernemers ontdekken de…
Tegenwoordig wordt de online aanwezigheid van bedrijven meer dan ooit bepaald door hun zichtbaarheid in zoekmachines zoals Google. Terwijl veel…
De meeste ondernemers willen zich altijd representatief naar de buitenwereld opstellen. Maar hoe doe je dat en waar moet je als ondernemer beginnen met…