Ergens loopt hij rond (of zij natuurlijk). Die geschikte kandidaat voor de openstaande functie in uw bedrijf. Hoe vindt u hem en hij u, in een tijd waarin zoveel werkgevers op zoek zijn naar personeel? De Zaak geeft een aantal zoektips waarmee u zeker scoort.

1 Via het UWV WERKbedrijf
Het UWV WERKbedrijf biedt werkgevers een gratis service voor het vinden van geschikt personeel. U kunt een vacature aanmelden bij een vestiging van UWV WERKbedrijf of door een vacature te plaatsen op werk.nl. De advertentie verschijnt dan landelijk of regionaal. Binnen 72 uur zal een adviseur contact met u opnemen en u adviseren over de procedure. In het meest gunstige geval geeft hij ook al een voorselectie van geschikte kandidaten.

2 Met een advertentie in de krant
De personeelsbijlage wordt – zeker op zaterdag – aandachtig gelezen door werkzoekenden. Zorg voor een opvallende en volledige advertentie. Hoe duidelijker u de functie en de functie-eisen omschrijft, hoe kleiner de kans op sollicitatiebrieven van mensen die onvoldoende gekwalificeerd zijn.

In de database van de Zaak vindt u een checklist voor een goede personeelsadvertentie »

3 Via een vacaturesite
Plaats uw advertentie op een erkende vacaturesite zoals Megajobs of Jobtrack en deze wordt geheid door honderden werkzoekenden bekeken. Het grote voordeel van het internet is de snelheid ervan. Met een beetje geluk heeft u binnen een paar uur al reacties binnen. Zodra de vacature is vervuld, kunt u de advertentie direct weer verwijderen. De website SpotAJob motiveert bezoekers om werkgevers te helpen aan een geschikte kandidaat. Wordt de vacature vervuld, dan betaalt de werkgever de tipgever een geldbedrag.

4 Via uw eigen website of weblog
Op uw eigen website kunt u een tabblad maken met de tekst ‘vacatures’ of ‘personeel gezocht’, waarop geïnteresseerde bezoekers kunnen klikken. Het kost u of uw webmaster alleen even tijd en u bereikt er mensen mee die al interesse hebben in uw bedrijf. Zij bezoeken de website immers al. Een businessblog of weblog, waarop u de ontwikkelingen binnen uw bedrijf beschrijft, is ook een goede manier om mensen regelmatig naar uw website terug te laten keren. Toekomstige sollicitanten leren het bedrijf zo op een informele manier kennen.
Maak solliciteren via uw website gemakkelijk: plaats een sollicitatieformulier »

5 Online
Via de sociale netwerken Hyves en LinkedIn hebben al veel bedrijven personeel gevonden. Maakt u een eigen Hyve van uw bedrijf aan en sluiten uw medewerkers zich bij u aan, dan maken zij gratis reclame voor u. Uw bedrijfsnaam –en logo én die ene vacature zijn dan namelijk ook op hun pagina’s te zien. LinkedIn is voornamelijk een zakelijk netwerk waar ook headhunters actief zijn. Ook hier kunt u vacatures plaatsen die vervolgens wereldwijd door belangstellenden te zien zijn.

6 Dankzij uw eigen personeel
Vergeet uw eigen personeel niet. Een op de vier medewerkers kent wel iemand die hij direct zou aanbevelen (bron: onderzoek van het Britse Capital Consulting). Vrienden en kennissen van eigen personeel blijken vaak goed bij het bedrijf en de functie te passen. Ook voelen ze zich sneller thuis omdat ze er al iemand kennen. Het grootste voordeel is dat u bespaart op kosten voor werving en selectie.

7 Via collegabedrijven
Voor een collegabedrijf dat een stille periode doormaakt, kan het aantrekkelijk zijn om tijdelijk een medewerker aan u uit te lenen. Gaat u zo’n constructie aan, dan is het natuurlijk wel noodzakelijk om goede afspraken te maken over de termijn, de werkzaamheden, de betaling en hoe de medewerker omgaat met vertrouwelijke informatie.

8 Via het uitzendbureau
U belt vandaag en morgen staat er een uitzendkracht bij u op de stoep. Zo snel kan het gaan. U kunt een uitzendkracht zo kort of lang inhuren als u wilt en betaalt alleen voor effectief gewerkte uren. De uitzendkracht blijft in dienst van het uitzendbureau. U hoeft daarom geen sociale verzekeringspremies af te dragen of ziekte -en vakantiedagen door te betalen. Daar staat tegenover dat een uitzendkracht iets duurder is dan een vaste medewerker.
Lees ook het artikel Snel inzetbaar personeel »

9 Via een detacheringsbureau
Op zoek naar hoger opgeleid personeel met specifieke kennis voor een bepaald project of bepaalde periode? U vindt ze via een detacheringsbureau. Net als bij een uitzendbureau blijft de detacheringskracht in dienst van het bureau. Vaak zijn detacheringsbureaus gespecialiseerd in bepaalde branches.

10 Via een werving- en selectiebureau
Personeel voor kader -en hoge managementfuncties vindt u bij een werving en selectiebureau. Deze bureaus gaan met uw zoekprofiel aan de slag en vinden een kandidaat in hun eigen netwerk of maken gebruik van headhunting. Sommige bureaus spreken van te voren een vaste prijs met u af, andere werken op no cure no pay-basis.

11 Via scholen
De werknemers van de toekomst zitten nu nog in de schoolbanken. Ze zijn gemotiveerd en niet duur. Er zijn talloze manieren om een werkplek binnen uw bedrijf te creëren voor scholieren en studenten. Denk aan een stageplek of een leerbaan waarbij een scholier deels studeert en deels beroepservaring opdoet bij u op de werkvloer.

12 Op een banenmarkt
De Landelijke Banenmarkt, het Sp!ts-careerevent, het Volkskrant Banen Event , het zijn allemaal grote evenementen waarbij werkgevers en sollicitanten elkaar ontmoeten. Helaas worden ze maar één keer per jaar gehouden. Maar wat houdt u tegen om uw eigen banenmarkt te organiseren met andere bedrijven in uw branche? Of om mee te liften op andere regionale evenementen waar u mogelijk kunt adverteren of flyeren? Aan initiatieven geen gebrek.

13 Op uw eigen open dag
Stel uw bedrijf een dag open voor belangstellenden. Niet alleen familie en vrienden van uw medewerkers kunnen zo zien hoe en waar deze hun werkende leven precies doorbrengen, ook voor werkzoekenden is de drempel laag. Zij kunnen zo vrijblijvend de sfeer komen proeven. Zorg voor een aanspreekpunt en leg een stapel sollicitatieformulieren klaar. Zo kunt u ook voor functies die nu vervuld zijn, maar in de toekomst misschien vrijkomen alvast kandidaten werven.

14 Op een creatieve manier
Ondernemer Jean-Luc van Hulst werft personeel met zijn persoonlijke website “Mag ik je baas zijn?” . ICT-dienstverlener Wisdom uit Groningen trok landelijk de aandacht door sollicitanten per minuut te betalen voor een sollicitatiegesprek. En zo zijn er talloze originele wervingsmethoden te bedenken. Beloon bijvoorbeeld degene die u aan de perfecte kandidaat helpt met een weekendje weg. Deel flyers uit op de juiste plekken of breng uw zoektocht op een ludieke manier in het nieuws. Succes verzekerd.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…