Het grootste misverstand over communicatie: u denkt dat wat u bedoelt, door de ander ook zo begrepen wordt. Met deze tips gaat het beter.

Het kan anno 2024 toch niet zo zijn dat jij je ambitie als ondernemer niet waar maakt. Kom naar het webinar → Groeiplan 2024

Inhoudsopgave

1. Slecht nieuws vergt een aparte aanpak

Bij slecht nieuws gaan de luiken dicht. U kunt iemand dan overladen met argumenten waarom hij geen promotie krijgt of iets dergelijks, maar het zal op dat moment volledig langs hem heen gaan. Laat hem eerst stoom afblazen en kom er later op terug.

2. Gebruik het juiste medium

De boodschap bepaalt het medium. Een promopraatje om een nieuwe strategie te ‘verkopen’, lukt bijvoorbeeld het best vanaf de zeepkist, een werkinstructie in een één op één werkoverleg. Kleine bedrijven kiezen vaak voor persoonlijke communicatie. Hou dat er altijd in, ook als je groeit en een intranet begint.

3. Zet geruchten (strategisch) in

Een gerucht kan helpen de scherpe randjes van een ‘zware’  boodschap te halen. Mensen ‘hebben al iets opgevangen’ en zijn niet meer helemaal onvoorbereid. Maar kom tijdig met het volledige verhaal.

4. Management by walking around

Dat kan geen werken zijn, zegt ons calvinistische innerlijke stemmetje, maar toch is een uurtje rondhangen in de rookruimte, bij de koffieautomaat en niet te vergeten op het secretariaat qua communicatie een prima besteed uurtje.

Onderschat nooit het belang van aselecte, informele, toevallige communicatie. Wees zichtbaar, snap hoe het informele circuit werkt en maak er tijd voor vrij!

5. Werf managers met sociale intelligentie

Kijk bij het aanstellen van een nieuwe chef naar de communicatieve vaardigheden van de kandidaat. Middle management moet een informatieknooppunt zijn, geen informatiebottleneck.

6. Wees niet bang voor hiërarchie

Als u een opdracht wilt geven, doe dat dan ook duidelijk. Een kamer binnenvallen en tegen niemand in het bijzonder iets vaags roepen zal niet werken. Doe niet te krampachtig over hiërarchie.

7. Ken de beperkingen

Veel interne communicatie streeft gedragsveranderingen na waar psychotherapeuten alleen maar van durven dromen. Wil je veel bereiken op dat gebied, dan is er meer nodig, zoals training en coaching.

Het is tijd voor een nieuw idee over groei. Meld je aan voor het webinar ‘Groeiplan 2024’

Lees ook…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…
Efficiënt voorraadbeheer bereik je met de perfecte balans. Aan de ene kant wil je geen nee verkopen aan je klanten. En aan de andere kant wil je je…
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…