24 October 2011
De werkkostenregeling: sinds 1 januari 2011 kunt en vanaf 1 januari 2015 moet u ermee gaan werken. Wat heeft dit voor gevolgen? Op Prinsjesdag 2014 worden de maatregelen uitgewerkt aangeboden in het Belastingplan 2015.

De werkkostenregeling
Het traditionele kerstpakket, een laptop of mobiele telefoon van de zaak, de representatievergoeding of bedrijfsfitness; het zijn wat voorbeelden van extra’s die u uw personeel fiscaalvriendelijk mag verstrekken.

De talrijke huidige regelingen houden op te bestaan. Daarvoor in de plaats komt de overkoepelende werkkostenregeling, waarmee u sinds 1 januari 2011 kunt en vanaf 1 januari 2015 móet gaan werken.

Belastingvrije ruimte
In de nieuwe werkkostenregeling krijgt u een belastingvrije ruimte van 1,2% (was 1,5%) van uw totale loonsom, waarbinnen u uw personeel toch bepaalde vergoedingen en verstrekkingen kunt bieden. Komt u boven dat bedrag uit, dan moet u over het meerdere een eindheffing betalen van 80%.

Overgangsregeling
U mag de huidige regels nog tot 2015 blijven toepassen. Wanneer u gebruik gaat maken van de nieuwe regeling, hoeft u dat niet kenbaar te maken bij de Belastingdienst. Dit blijkt wel uit uw administratie. U heeft dus nog even de tijd om de arbeidsvoorwaarden, arbeidscontracten en uw loonadministratie aan te passen.

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…