Jong talent vinden
Jongeren van nu zijn zelfbewust, kritisch en zich bewust van hun marktwaarde. Uitzendbureau Manpower onderzocht hoe deze jongeren (18 tot en met 25 jaar) naar werk zoeken, hoe ze daar tegen aan kijken en wat zij verwachten van een baas.
De onderstaande tips komen uit het onderzoek en bevatten een paar opmerkelijke conclusies. Doe er uw voordeel mee.
1) Zij vinden u
Een opvallende uitkomst: de helft van alle jongeren zoekt proactief naar een baan. Ze zoeken niet alleen naar vacatures, maar bedenken en benaderen zélf het bedrijf waar ze willen werken. Geef dus, ook als u geen vacatures heeft, de kans om (online of via uw telefoniste) een open sollicitatie te sturen.
2) Plaats actuele vacatures altijd online
Jongeren zoeken veel via internet naar een baan. Zet vacatures op uw website, liefst op een aparte wervingspagina. Laat hier ook een aantal medewerkers hier aan het woord, bijvoorbeeld over de cultuur van uw bedrijf. Zo krijgt uw organisatie veel meer gezicht.
3) Sociale media
Opmerkelijk: jongeren zoeken wel naar werk via internet, maar zetten daarbij social media nog niet zo vaak in. Hoogopgeleiden doen dit iets meer, net als bij jongeren uit de grote steden. Zij gebruiken ook hun eigen netwerk meer in hun zoektocht naar een baan.
4) Laat u online zien
Maak een bedrijfspagina aan op Facebook en LinkedIn en zorg dat ze actueel blijven. Uw nieuws of vacatures kunt u dan ook daar verspreiden, naast uw eigen site.
5) Hoog of laag opgeleid?
Zoekt u een hoog- of lager opgeleide werknemer? De manier waarop zij naar een baan zoeken, verschilt namelijk. Zo schakelen hoger opgeleiden vaker social media in en plaatsen ze sneller hun cv op online vacaturesites. Lager- en middelbaargeschoolden kijken sneller in de krant.
6) Gebruik ambassadeurs
Heeft u al jongeren in dienst? Geef ze de ruimte om actief te zijn op sociale media en contact te leggen met jongeren die interesse hebben in uw organisatie.
7) Vraag het de junior
Eigenlijk heel simpel, maar ook effectief: vraag de jongeren in uw bedrijf waarom ze voor u hebben gekozen. Wat doet u volgens hen het beste? Wat maakt u voor hen een goede werkgever? Handig om te weten voor uw wervingscampagne.
Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsv