Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
"Winst maken? Je personeel heeft vaak heel andere motieven”

“Winst maken? Je personeel heeft vaak heel andere motieven”

6 juni 2016
De minimalist, de roddelaar, het ongeleide projectiel… Lastige medewerkers zijn er in alle soorten en maten. In zijn boek "Wat moet ik toch met Gerard" typeert Wim Geerts de belangrijkste lastpakken. Daarnaast levert de auteur het gereedschap om met elk type effectief om te gaan.

U schrijft dat veruit de beste remedie tegen lastige medewerkers is: zorgen dat je ze niet krijgt. Waarom lukt dat zo zelden?
“In de praktijk zie je dat één grote selectiefout vaak wordt gemaakt: je wilt op korte termijn een functie invullen, maar je verzuimt om te kijken of een nieuwe medewerker wel op lange termijn bij je bedrijf past. Komen zijn drijfveren en behoeften overeen met de missie en het doel van je onderneming, is er sprake van een gezamenlijke ambitie? Dat moet je serieus onderzocht hebben als je iemand voor langere termijn in dienst neemt.”

U geeft 17 voorbeelden van ‘lastige’ medewerkers. Wat is volgens u de lastigste? 
“Voor mij persoonlijk is dat ‘de verteller’, de medewerker die overenthousiast begon en nu uitgeblust is. Maar dat zal voor iedere baas weer anders zijn. Het ligt er maar aan voor welk gedrag je allergisch bent en voor welk juist niet. Ik nodig de lezer dus ook uit te onderzoeken wat zijn eigen aandeel in een lastige samenwerking is.”

‘Ik wens u veel personeel’ luidt de bekende joodse verwensing. Veel bazen lijden immers aan hun medewerkers. Hoe komt het toch dat de ondernemer vaak gemotiveerder is dan zijn personeel?
“Ondernemers ondernemen omdat dat hen motiveert en lol geeft. Ze zijn ambitieus en resultaatgericht. Daarom beginnen ze hun eigen zaak. Maar medewerkers hebben vaak heel andere motieven, bijvoorbeeld ‘in een leuk team werken’ of ‘lekker met techniek bezig zijn’. Of de zaak winst boekt vinden ze soms helemaal niet zo belangrijk, als ze maar bezig kunnen zijn met wat hen interesseert. Wederzijds onbegrip is in zo’n situatie genoeg om het dan lastig te laten worden.”

WAT MOET IK TOCH MET GERARD?
Uitgeverij Thema, Zaltbommel,
ISBN 978-90-587-14176

Lees ook…