Je salesafdeling is natuurlijk een van de belangrijkste afdelingen binnen jouw organisatie. Deze afdeling zorgt namelijk voor nieuwe opdrachten. De opdrachten zijn vervolgens weer nodig om financiële gezondheid van de organisatie te beïnvloeden. Nu zal de salesafdeling over het algemeen tijdens het binnenhalen van een klant de strijd aan moeten gaan met de salesafdeling van een andere organisatie. Bedrijven gaan namelijk vaak met verschillende partijen om tafel om zo de perfecte match te vinden. Het is dan ook zaak dat jouw salesafdeling beter uit de verf komt dan de salesafdeling van de concurrent. Benieuwd hoe je dit doet? Lees dan snel verder. In deze blog geven we je namelijk enkele tips die je hierbij kunnen helpen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Tijdens de gesprekken

Tijdens een salesproces vinden er vaak verschillende gesprekken plaats. Deze kunnen zowel plaatsvinden bij jouw organisatie als bij de organisatie aan wie je jouw product/dienst wilt verkopen. Het is in beide gevallen belangrijk om een professionele indruk achter te laten.

Komt de potentiële klant bijvoorbeeld bij jou langs? Zorg dan voor een lekkere versnapering in de vorm van koffie, thee of een glas water. Als de potentiële klant bijvoorbeeld van ver moet komen, dan kun je zelfs bijvoorbeeld een lunch regelen.

Bij gesprekken op locatie bij de potentiële klant is het belangrijk om een nette indruk te maken. Die doe je onder andere door je netjes te kleden, altijd op tijd te komen en door je altijd formeel en netjes te gedragen tijdens een gesprek. Dit zal misschien wat overdreven voelen en niet voor iedere potentiële klant nodig zijn, maar het kan in ieder geval nooit kwaad. Voor de potentiële klant die dit niet nodig vindt zal het namelijk niet als storend worden ervaren. Voor de klant die dit wel belangrijk vindt, zal dit misschien wel hetgeen zijn dat ze over de streep trekt!

Professionaliteit

Hoe professioneler jouw salesafdeling zich gedraagt, hoe professioneler jouw bedrijf ook zal overkomen. Zorg er dan ook voor dat de salesafdeling van alle werkzaamheden en/of producten goed op de hoogte is. Zo kan iemand tijdens een gesprek altijd alle vragen van de potentiële klanten beantwoorden. Deze professionaliteit zit hem overigens niet alleen in de kennis, maar ook in de uitstraling. Denk hierbij aan de kledingkeuze en het design van bijvoorbeeld jouw visitekaartjes.

Wil je echt een onuitwisbare indruk achterlaten? Ga dan voor het gepersonaliseerde visitekaartjes drukken. Hier kun je bijvoorbeeld het logo of een groepsfoto van jouw bedrijf op laten drukken. Leads zullen de gepersonaliseerde visitekaartjes veel minder snel weggooien. Het zal in dit geval voelen alsof je iets veel waardevollers weggooit dan bij een gepersonaliseerd visitekaartje. Hierdoor blijf je gemakkelijker top of mind bij de potentiële klant en wordt de kans op een sale aanzienlijk groter.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
In de digitale wereld van vandaag is de eerste indruk vaak visueel. Het belang van een professionele uitstraling kan daarom niet worden onderschat,…
De cashflow of kasstroom is de belangrijkste graadmeter om te zien hoe jouw bedrijf ervoor staat. Het is in principe belangrijker dan winst. Wat is de…
Een printer is nog altijd heel belangrijk op kantoor, samen met je telefoon vormt deze namelijk de ruggengraat van je bedrijf. Maar het is niet…
De ene ondernemer slaat het liever helemaal over, de ander organiseert er jaarlijks met veel plezier wel een paar: het bedrijfsuitje. Een moment waarop…
Als ondernemer ben je voortdurend op zoek naar manieren om je bedrijf te laten groeien en succesvol te (laten) worden. In de moderne wereld van vandaag…
In de snelle en competitieve wereld van vandaag is het behouden van goed personeel een hele uitdaging. Het is niet alleen belangrijk om talent aan te…