Je website is natuurlijk het online uithangbord van je bedrijf. Het is belangrijk dat deze goed en fijn werkt zodat bezoekers niet afhaken, maar juist iets doen. Hoe zorg je voor een goede website en waar moet deze absoluut aan voldoen? In dit artikel sommen we de belangrijkste tips voor je op.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Technisch zit je website op en top in elkaar

Allereerst is het belangrijk dat je website snel laadt en goed vindbaar is. Als je website sloom is dan haken bezoekers namelijk af en als ‘ie niet vindbaar is dan belanden ze überhaupt niet op je website. Maar, hoe zorg je dan dat je website snel en vindbaar is?

Door betrouwbare webhosting te regelen, niet te grote bestanden op je website te plaatsen en via Google Insights te checken hoe snel je website laadt, zorg je voor een snelle website. Daarnaast is het voor de vindbaarheid belangrijk dat je website over de juiste zoekwoorden beschikt, dat er goede content op staat, dat het geen zogeheten 404-pagina’s bevat en dat de navigatiestructuur duidelijk is.

Zoals je leest blijft het goed functioneren van een website een technisch verhaal. Het inschakelen van een professional is daarom geen overbodige luxe. Deze zorgt dat je site optimaal werkt zodat jij je kunt focussen op hetgeen waar je goed in bent.

Geen goede content betekent geen goede website

De content op jouw website is minstens zo belangrijk als het design van jouw website. Onder content vallen alle teksten, afbeeldingen en video’s die op je website staan. Het is belangrijk dat de content is afgestemd op je klanten. Dus vraag jezelf eerst af wat zij willen lezen en waar ze naar op zoek zijn en zorg dat je met jouw content het antwoord op hun vraag geeft.

De route op je website is easy

Het allerbelangrijkste is dat je klanten op jouw website kunnen vinden wat ze zoeken. Dit kan alleen als de website duidelijk en overzichtelijk is. Niet teveel poespas dus. Hierdoor zien potentiële klanten waar ze moeten zijn om bijvoorbeeld meer informatie te krijgen over een bepaald onderwerp of om een aankoop te doen.

Als ze niet direct kunnen vinden wat ze zoeken of de zoektocht wordt te ingewikkeld dan haken mensen af. Zorg dus dat er een duidelijke navigatiestructuur is. Wees kort en bondig en maak duidelijke kopjes op de pagina’s. Zo zijn ze binnen een handomdraai bij hetgeen waar ze naar op zoek waren.

Op maat gemaakt voor mobiele devices

Het is belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je website responsive is. Hiermee wordt bedoeld dat de website er op alle schermformaten optimaal uitziet en zich daarop aanpast.

Vroeger was het nog wel eens zo dat je een website opende op je telefoon en dat alle afbeeldingen en teksten versprongen of door elkaar stonden. Dat kan, nu ruim de helft van alle bezoekers een website op hun mobiel bekijkt, echt niet meer. Als je een website ontwikkelt is dus het belangrijk dat je deze ook direct passend maakt voor mobiele apparaten, zodat bezoekers net zo’n mooie layout krijgen op hun mobiel als op hun laptop.

Benieuwd of jouw website mobielvriendelijk is? Google heeft het antwoord!

Online moet aansluiten op je bedrijf offline

Uniek is altijd beter dan standaard. Dat geldt ook voor een website. Zorg dat je online aansluit bij jouw offline bedrijf. Kies dus niet voor een standaard website met teksten met een formele tone of voice als dat totaal niet past bij je bedrijf. Spreek jij je klanten altijd aan met je en jij? Kies dan dus niet ineens voor u.

Zorg dat de website ook qua design volledig aansluit bij de rest van de uitstraling. Alleen dan kloppen de look-and-feel van je website en kun je jouw product of dienst goed verkopen.

Bereik je doel met een call to action

Je wilt natuurlijk niet voor niks mensen naar jouw website trekken. Je doet dit met een bepaald doel. Maar wat is dat doel dan precies? Wat wil je dat klanten gaan doen? Wil je dat ze contact met je opnemen voor een kennismakingsgesprek? Wil je dat ze een bestelling plaatsen? Of wil je dat ze zich abonneren? Wat je doel ook is, zorg dat de call to actions op je website duidelijk zijn.

De website van 2022

Dus: zin om te shinen met een goed werkende website en hiermee je doel te bereiken? Maak dan in 2022 een goede start en doe je voordeel met bovenstaande tips. Zorg dat je website snel laadt en vindbaar is, over goede content beschikt, een duidelijke navigatiestructuur heeft, mobielvriendelijk is, aansluit bij jouw offline bedrijf en een duidelijke call to action bevat. Op deze manier zorg je met je website voor een stralend online visitekaartje voor jouw bedrijf.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Heb jij als ondernemer grip op je bedrijfsprocessen? Enterprise resource planning (ERP) is een softwaresysteem dat je helpt bij het runnen van je…