Dubbelinterview: ondernemers over de Tour, fouten maken en je bedrijf verkopen

In het dubbelinterview ditmaal Marco Peek en Pierre Hermans, ondernemers met een compleet verschillende business, maar allebei een band met hét sportevenement van deze zomer: de Tour de France! Een mooie aanleiding om, nu ze onder elkaar zijn, ervaringen uit te wisselen.

Pierre Hermans (55) verzamelde in 35 jaar ondernemerschap 35.000 visitekaartjes, vertelt hij meermalen, en niet zonder trots: je moet wel even laten zien wie je bent. Zo gaat dat nu eenmaal, ook onder ondernemers. En zoals Marco Peek (45) het zegt: je moet ‘continu zichtbaar blijven'. Zelf voegde hij onlangs een sterrenrestaurant toe aan zijn portefeuille met acht horecagelegenheden...

 
Marco Peek (45)
Bedrijf: Brothers Horeca Groep
In: Bunnik

Werknemers: 350

Samen met zijn broer begon Marco Peek achttien jaar geleden de prijswinnende discotheek Brothers in Bunnik. Inmiddels zijn ze eigenaar van negen horecabedrijven, waaronder sterrenrestaurant De Hoefslag in Bosch en Duin, studentenhotspot The Basket in Utrecht en strandlocatie Down Under in Nieuwegein, waar ook het gesprek met Pierre Hermans plaatsvindt.

Pierre Hermans (55)
Bedrijf: Ambassadeur bij Hahebo
Verder: Rondebaas Daags na de Tour

In: Boxmeer

Pierre is ambassadeur van zijn vroegere bedrijf Hahebo, een handelsmaatschappij die hij op zijn 21ste oprichtte en vijf jaar geleden verkocht via een management buy-out. Tegenwoordig is hij rondebaas van Daags na de Tour, de wielerronde die een dag na de Tour in Boxmeer plaatsvindt. De burgemeester benaderde hem daar persoonlijk voor. Hij was een trouwe bezoeker, zónder verstand van wielrennen. Pierre: "Maar hoe moeilijk kon het zijn, veertig wielrenners veertig rondjes om de kerk laten rijden?" De ronde kampte op dat moment met afnemende belangstelling: 6000 kwamen er in 2012. Maar zie, in 2015 zullen dat er naar verwachting zo'n 30.000 zijn.
 
De Tour...
Marco: "Ja, de Tour. Op 4 juli komt de Tour de France naar Utrecht. De stad verwacht tussen de 600.000 en 800.000 mensen. Het Business Peloton Utrecht, een zakelijk netwerk met ondernemers waar wij als bedrijf deel van uitmaken, trekt samen met de gemeente de kar om daar een grote happening van te maken. Onze bijdrage: wij maken hier aan de overkant een camping, speciaal voor bezoekers die met de camper komen. En in Utrecht regelen we de organisatie van twee ‘publiek-venues' in festivalsfeer langs het parcours: bij Rijnsweerd en op het universiteitsterrein Utrecht Science Park."
 
Pierre: "Aan Daags na de Tour doen bijna alle Nederlandse Tour-deelnemers mee, net als verschillende etappe- en truiwinnaars. Dit jaar hoop ik weer meer bezoekers te verwelkomen. De entreeheffing heb ik overboord gegooid zodra ik begon als rondebaas. Ik roep ook gerust op televisie: Iedereen is welkom, neem je koelbox mee. Daar heb ik ruzie over gehad met horecaondernemers, maar uiteindelijk is het bezoekersaantal wél naar 30.000 gegaan. Ja, dan zijn er een paar die een koelbox meenemen, maar nog veel meer mensen kopen een hamburger of een drankje aan de bar. Die inkomsten komen wel."
 
Marco: "En het geld voor de organisatie, sponsoring?"
Pierre: "Precies. Die is toegenomen, met 30, 40 procent in een jaar tijd. Een bierleverancier, een bedrijf in Boxmeer met 5000 man personeel: hun vraag ik rustig 10.000 euro in te leggen. Dat vind ik nogal wat, zeggen ze dan. Maar in ruil daarvoor kunnen hun mensen plezier maken en krijgen zij én Boxmeer naamsbekendheid. Kleine horecaondernemers moeten niet voor de kosten opdraaien, die hebben het al zwaar genoeg. Dankzij die wat agressievere aanpak loopt het, maar het blijft hard werken. Dat is inherent aan ondernemen."
Marco: "Dat geldt voor ons net zo goed. Je moet vol gas aan de bak blijven, continu zichtbaar zijn. Wij organiseren daarom jaarlijks een aantal relatie-evenementen bij onze verschillende zaken, zoals Wijn aan de Rijn in september op De Landgoederij en de Utrechtse Haringparty in juni bij restaurant Zuiver aan de A2. Het enige dat we onze contacten vragen, is hun beste relaties meenemen zodat we een interessante groep mensen bij elkaar kunnen zetten."
 
Fouten maakt iedereen
Pierre: "Altijd goed, jezelf laten zien. Ik wil gedurfd zijn. Spullen sneller verhandelen met een betere marge... En dat gaat wel eens mis. In 35 jaar ondernemerschap is heus niet alles wat ik heb aangeraakt in goud veranderd. Als ik dat zou roepen denken de lezers: wat een lulverhaal. Als je nooit verliest, win je ook nooit. Een voorbeeld, ik heb de concurrentie van Google onderschat. Ik hechtte veel waarde aan domeinnamen, kocht goede url's aan, terwijl die inmiddels niets meer waard zijn. Ja, ik heb geld verloren. Soms open je een verkeerde tent, investeer je in de verkeerde zaken."  
 
Marco: "Fouten... Hebben wij ook gemaakt. Geïnvesteerd in een bedrijf in kassasystemen. De eigenaar had Schiphol als referentie. Dat zit wel goed, dachten we. Het bleek een onbetrouwbaar persoon, iemand die niet te sturen was. Ja, dan mislukt het. Gelukkig zijn we er zonder al te veel kleerscheuren uitgekomen, maar het heeft in drie jaar veel tijd gekost. En zo hebben we nog twee van dat soort ervaringen. Ik heb ervan geleerd: gewoon bij je core business blijven, een restaurant, evenementen, festivals. Misschien ooit nog richting de hotelkant. Daar zijn voldoende uitdagingen in."
 
Pierre: "Sommige mensen kunnen het, veel verschillende activiteiten tegelijk. Maar dat zijn er weinig."
Marco: "Bewonderenswaardig, als je zo kunt schakelen. Neem zo'n Richard Branson. Die heeft een stuk of 300 verschillende bedrijven. Hoe kun je dat managen? Je kunt ze in een jaar nog net allemaal bezoeken. Dat vind ik bijzonder."
 
Pierre: "Maar daar hebben ook veel mensen aan getwijfeld hè. Toch heeft hij vertrouwen gehouden en het waargemaakt. Ik heb zelf ook zo'n vechtersmentaliteit. Toen ik begon, zei een concurrent tegen mij: Zulke bedrijven als de jouwe schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond, er is er geen één die het volhoudt. Zoiets tegen mij zeggen is de grootste fout die je kunt maken Ik dacht alleen maar: ik zal jou iets laten zien. Het heeft vijftien jaar geduurd, maar we zijn dat bedrijf van die man in volle vaart voorbij gestoven. Lang heb ik hem in de achteruitkijkspiegel gezien, nu is hij volledig uit zicht. Sommigen zeggen dat het niet goed is dat je je daardoor laat leiden. Maar ik kan er niks aan doen."
Marco: "Waarom is het verkeerd? Je hebt een drive nodig. Tegen mij heeft iemand ook wel eens zoiets gezegd. Uiteindelijk hebben we zijn locatie overgenomen."
 
Bedrijf verkopen
Marco: "Waarom heb jij eigenlijk je bedrijf verkocht?"
Pierre: "Het werd te groot. Ik moest een huishoudelijk reglement opstellen, de accountant was kind aan huis. Wat een ellende. Ik was alleen maar bezig met bedenken hoe ik zoveel mogelijk van kantoor kon zijn. Ik had veertig mensen in dienst. Die hoefde ik helemaal niet te zien."
Marco: "Dát herken ik. Steeds meer mensen in dienst en daardoor meer dagen op kantoor. Dan ben je bezig met dingen waar je geen zin in hebt. Gelukkig vindt mijn broer het operationele gedeelte leuk. Daardoor kan ik in de weer met nieuwe dingen, kansen in de markt zien. Viel jij niet in een gat toen je de keuze maakte je bedrijf te verkopen?
Pierre: "De nieuwe eigenaar had 100 procent van de aandelen gekocht, maar we hadden afgesproken dat ik betrokken zou blijven. Ik ken wereldwijd zoveel mensen... Ik heb 35.000 visitekaartjes, of had ik dat al gezegd? Ik maak nog steeds deals, regel overnames. Dus ik bezoek nog geregeld mensen die hun bedrijf te koop hebben staan, vaak eigenaren op leeftijd die geen kinderen hebben die het bedrijf over kunnen nemen. Dus geen gat, nee."
 
Marco: "In mijn omgeving ken ik veel ondernemers die hun bedrijf hebben verkocht en daar uiteindelijk spijt van krijgen. Zij hebben me gewaarschuwd: als je ooit denkt ermee te stoppen, ga dan eerst een paar maanden weg en ervaar hoe het is om geen bedrijf te hebben. Neem daarna pas de beslissing. Jij hebt dat gat zelf opgevuld, dat vind ik knap."

Pierre: "Ik zei tijdens de onderhandeling tegen mezelf: Als je nu eens vijf jaar wacht, tot je 55 bent... Maar dit was de kans om er in één keer uit te stappen. Sta je op zo'n tweesprong, dan zijn er vele oplossingen te bedenken. Ik spreek je dan wel weer."

Wil je het tijdschrift ontvangen? Maak dan een profiel aan op Mijn Zaak en ontvang het magazine bij je thuis.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!