Het is eindelijk rond: voor het eerst in 25 jaar start een nieuwe zorgverzekeraar. Initiatiefnemer Rob Adolfsen van ANNO12 ging na zijn pensioen uit onvrede over het huidige verzekeraarslandschap aan de slag met dit idee. Adolfsen: "Een immens grote, lastige klus is geklaard, mede dankzij velen. Ik ben erg blij en opgelucht." ANNO12 kreeg gisteren toestemming van De Nederlansche Bank (DNB).

Zzp’er Rob Adolfsen (59) had het goed voor elkaar: vier jaar geleden kon hij met pensioen. Toch werkt hij de afgelopen jaren harder dan ooit tevoren. Hij wilde iets doen dat niemand de afgelopen 25 jaar durfde: een nieuwe zorgverzekeraar opzetten.

Een paar jaar bezig
Als alles volgens plan was verlopen, was ANNO12 een jaar geleden al gestart. Adolfsen: “In januari 2011 ben ik begonnen. Een paar maanden nadat ik stopte als bestuurder bij zorgverzekeraar Agis. ‘Na mijn 55ste is het leven van mij’ riep ik.”

Motivatie
Adolfsen werkte bijna twintig jaar als interim-manager, onder andere bij diverse zorgverzekeraars. Na zijn pensioen bleef hij wel interviews en adviezen geven. Tijdens die gesprekken kreeg hij regelmatig de vraag hoe het komt dat vier grote partijen 90 procent van de markt in handen hebben. Waarom komen er geen nieuwe verzekeraars bij? Adolfsen antwoordde dat concurreren moeilijk was en dat het niet eenvoudig is om zo’n verzekeraar op te zetten. “Maar hoe vaker ik antwoord gaf, hoe meer het mij aan het denken zette. Als een vraag zo vaak terug komt, dan leeft er iets,” vertelt hij.

Coöperatie
Op basis van zijn jarenlange ervaring en brainstorms met oud-collega’s kwam hij met een nieuw plan: een coöperatieve verzekeraar, geschoeid op klassieke leest. De klanten zijn de baas en delen mee in de winst. “Het doel is mensen bewust maken en zo besparen,” vertelt hij. “Iedereen wordt een keer ziek. Maar door bewust te leven, op tijd naar de dokter gaan maar niet onnodig, kun je een hoop kosten voorkomen. Bewust omgaan met zorg en gezondheid: daar draait het om in de coöperatie. Denk ook aan op tijd premies betalen en geen onnodige second-opinions laten uitvoeren. Zo wordt de winst voor ons allemaal hoger.”

Meer dan genoeg animo
Adolfsen dacht een plan uit en zette het online. Dankzij social media ontdekte hij dat er meer dan genoeg animo was: meer dan drieduizend geïnteresseerden meldden zich. “ANNO12 maakt veel gebruik van online media,” vertelt de initiatiefnemer. “Niet alleen om met crowdfunding het startkapitaal op te halen, maar ook om te crowdsourcen. Als je een verzekering voor en door de klanten wilt opzetten, moet je weten wat die klanten willen.”

Gelijktijdig met bekendheid genereren zocht Adolfsen grote investeerders. Inmiddels had hij ook een mede-oprichter: Michiel Alkemade. Tot halverwege 2012 leek het allemaal goed te gaan: de bekendheidscampagne slaagde, er waren investeerders en Alkemade en Adolfsen investeerden samen nog een miljoen euro in ANNO12. Klaar voor de start? Toch niet.

Investeerders
Een grote investeerder trok zich terug. Als antwoord daarop hield ANNO12 een succesvolle crowdfundingcampagne (Adolfsen: “twee maanden keihard aan de bak”) , maar ook toen kon de verzekeraar niet van start. ANNO12 moest een vergunning krijgen van De Nederlandsche Bank (DNB) en die doorlooptijd is lang. Tegelijkerijd kwamen gevestigde zorgverzekeraars in 2013 met extreem lage premies, waarmee ANNO12 nooit zou kunnen concurreren. Dus besloten Adolfsen en Alkemade te stoppen. Daarmee vertrokken investeerders: 15 procent van het startkapitaal.

“Ik heb tig keer op het punt gestaan de stekker eruit te trekken”, zegt Adolfsen. “Maar keer op keer betuigde de crowd steun. Niet alleen via Twitter, maar ook door mede-investeerder te worden of geld te doneren. Dan werd ik met mijn team toch maar weer creatief.”

ANNO12 gaat van start
In april 2014 had Adolfsen met behulp van zijn achterban weer genoeg kapitaal opgehaald. Genoeg om het traject met DNB te vervolgen. Op 25 september 2014 kwam dan eindelijk het verlossende antwoord: de vergunning is rond. Daarbij is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) akkoord is gegaan met de modelpolis voor de basisverzekering. Adolfsen: “Een geweldig opluchting, maar ook een adrenalinestoot. Nu moeten we in totaal 20.000 verzekerden werven voor onze coöperatie. Maar ik ben ervan overtuigd dat wij die samen met onze achterban kunnen overtuigen.”

Dit interview is onderdeel van Crowd Expedition.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…