Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Financiële tips voor starters

Financiële tips voor starters

24 oktober 2011
Niet iedereen is even ervaren op het gebied van financiën. Hoeft ook niet. Met de tips in deze checklist komt u een heel eind.

 

Breng uw financiën in kaart
Als u weet hoe uw bedrijf er uit gaat zien, moet u de benodigde financiële middelen verzamelen. Waarin moet u investeren en hoeveel geld heeft u daarvoor nodig? Maak een prognose van de omzet, de bedrijfskosten en de winst die u denkt te maken. Ook als u geen financier nodig heeft, is het verstandig te berekenen hoe hoog uw omzet minimaal moet zijn om uw privé-uitgaven te dekken.
 
Eigen vermogen inbrengen
Hoe meer eigen geld in een nieuw bedrijf wordt gestopt, hoe groter de kans op snelle groei. Het wordt dan namelijk makkelijker om krediet te verkrijgen bij banken en het bedrijf grootschaliger op te zetten. Overigens hebben starters die een veilige buffer aanhouden en het geld dat ze verdienen waar mogelijk in de zaak stoppen veel betere papieren om te slagen. (Bron: ING).
 
Inventariseer de risico’s
Veel risico’s zijn te verzekeren, zoals bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid, juridische geschillen, ziekte- en arbeidsongeschiktheid. Beoordeel welke risico’s u als ondernemer loopt en bepaal welke risico’s u wilt afdekken.
 
Sturen op cijfers
Ondernemers die dagelijks zicht houden op geldstromen die in en uit gaan, hebben sneller in de gaten waar geld wordt verdiend en waar het wordt verspild. Zorg er daarom voor dat uw financiële adminstratie altijd up-to-date is.  
 
Fiscale zaken
Zorg ook dat u op de hoogte bent van al uw rechten en plichten op fiscaal gebied. In het geval van een eenmanszaak of VoF heeft u in ieder geval te maken met inkomstenbelasting (IB) en btw (omzetbelasting); bij een BV draagt u vennootschapsbelasting (Vpb) af.
 
Uitbesteden
Heeft u er wel eens aan gedacht de administratie uit te besteden? Dit kan in z’n geheel of gedeeltelijk, en eventueel online. Wie graag cijfert of weinig geld wil uitgeven, doet het inboeken zelf; een administrateur stelt de jaarstukken op en is stand-by voor ingewikkelde vragen. Kiest u voor een uitgebreider pakket, dan maakt hij ook periodiek rapportages van omzet, winst en btw, en verzorgt hij belastingaangiften en eventuele bezwaarschriften.
 
Omgaan met lastige klanten
Als u veel last heeft van klanten die hun rekening niet op tijd betalen, dan kunt u het debiteurenbeheer – inclusief anmaningen en lastige telefoontjes – uitbesteden door middel van factoring. Scheelt veel tijd, geld en energie. En de kans dat u uw geld krijgt, is groter.
 

Lees ook…