Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
Last van wanbetalers? "Er zijn goede oplossingen"

Last van wanbetalers? “Er zijn goede oplossingen”

18 juli 2014
Te laat of niet betaald krijgen. Het is een groot probleem in Nederland. Jaarlijks kost dit het bedrijfsleven zo'n 10 miljard euro, berekende ING. Hoe kunt u vechten tegen wanbetalers? Een incassobureau inschakelen? Een interview met Aziz Al-Harazi, mede-oprichter van Payt.

Al-Harazi vond dat er meer keuze moest zijn voor ondernemers in de wereld van traditionele incassobureaus. Daarom heeft hij anderhalf jaar geleden samen met zijn compagnon Merijn Stapert incassoplatform Payt opgezet. Een van de dingen waarin Payt zich volgens hem onderscheidt is dat u als schuldeiser de regie volledig zelf in handen heeft. “U heeft altijd inzicht en invloed op het incassotraject. Daarnaast bepaalt u welke communicatiemiddelen er gebruikt worden en kunt u het traject altijd stoppen of pauzeren”, aldus Al-Harazi.

Relatiebeheer
“Ik had een accountantskantoor en merkte dat het niet altijd gewenst is om een incassobureau in te schakelen. Die gaat dan met jouw klant communiceren op een manier die misschien wel helemaal niet bij je past”, vertelt Al-Harazi. “Juist voor accountants is relatiebeheer heel belangrijk. Je bent een vertrouwenspersoon voor je klant en je ziet precies waarom ze jou niet kunnen betalen. Maar je hebt wel je geld nodig. Het voelt dan dubbel om een incassotraject te starten en je klant nog meer op kosten te jagen. Ik vond het heel belangrijk dat dat op een goede manier werd aangepakt.”

Standaard 20 euro
In tegenstelling tot traditionele incassobureaus werkt Payt niet op een ‘no cure no pay’ basis. “U betaalt 20 euro per incassotraject en de incassokosten mag u zelf houden.” Kennis van incassotrajecten hoeven mensen die Payt gebruiken niet te hebben. “Binnen twee minuten heeft u een account aangemaakt en de rest wijst zichzelf.”

Zelfs schuldenaars onder de indruk
Het bedrijf bestaat nu anderhalf jaar en bedient inmiddels bijna 3.500 klanten. “Veel ondernemers komen in de problemen doordat hun eigen klanten niet betalen. Het is zonde als bedrijven failliet zouden gaan, terwijl er gewoon goede oplossingen zijn”, weet Al-Harazi, die in de praktijk een opvallend fenomeen ziet: “Wat we veel zien is dat schuldenaren uiteindelijk zelf schuldeiser worden bij Payt om hun eigen facturen betaald te krijgen. Dit zegt iets over hoe wij werken.

Meer weten over incasso’s via Payt? Bezoek de actiepagina van Payt en De Zaak.

Lees ook…