Stel: een opdrachtgever bepaalt op eigen houtje dat hij uw rekeningen standaard later gaat betalen. Kan dat zomaar? En: hoe kunt u hier het beste mee omgaan?

Nieuwe voorwaarden opleggen
Onze adviseurs worden vaak gebeld met de vraag of het wel toegestaan is dat een opdrachtgever zomaar nieuwe voorwaarden ‘oplegt’. Lees hieronder of dat zomaar mag en wat precies onder ‘opleggen’ wordt verstaan. En: wat u ertegen kunt doen.

Wijziging oorspronkelijke afspraken
Als een opdrachtgever een brief stuurt over het oprekken van betalingstermijnen, stelt hij in feite een wijziging voor in de oorspronkelijke afspraken.

Deze kwestie valt uiteen in een juridisch en een bedrijfseconomisch aspect. Wat de juridische kant betreft, moet u zich als ontvanger afvragen of u een duurovereenkomst met de verzender heeft of dat er bij een bestelling of opdracht telkens een nieuwe overeenkomst ontstaat. Dat heeft gevolgen wanneer een wijziging in de voorwaarden juridisch in kan gaan.

Ook is van belang of de verzender een voorstel doet over het moment waarop de nieuwe betalingstermijn ingaat: direct, met terugwerkende kracht of met ingang van een nieuwe overeenkomst. Juridisch is het alleen mogelijk met ingang van een nieuwe opdracht of overeenkomst een dergelijk voorstel te doen, omdat de voorwaarden voor de vorige overeenkomsten al uitonderhandeld zijn.

Voor krediet naar de bank
Het is ook goed om u te realiseren dát de verzender een voorstel doet, ook al lijkt dat niet zo. Dat wil zeggen dat u als ontvanger altijd moet reageren als u het er niet mee eens bent, en wel met een afwijzing of een – enigszins tegemoetkomend – alternatief voorstel.

Doet u dat niet (zo snel mogelijk) en accepteert u de volgende opdracht of overeenkomst, dan zijn de nieuwe voorwaarden van de verzender van kracht!

Als de verzender reageert op uw voorstel en u bent het er nog steeds niet mee eens: weer reageren. Dit heet ook wel ‘the battle of forms’. Een argument dat u kunt inbrengen tegen de langere betalingstermijn is natuurlijk dat u geen professionele kredietverstrekker bent, en dat de verzender voor krediet beter naar de bank gaan gaan.

Wilt u wel zo’n klant?
U kunt ook een aantal bedrijfseconomische afwegingen maken. Vraag uzelf af: hoe belangrijk is deze klant voor mij? Of: wílt u wel klanten die zich zo opstellen? Besef dat het waarschijnlijk gaat om een standaardbrief, dus een schot voor de boeg! De soep wordt wellicht niet zo heet gegeten…

Tips

  • Ga na of uw brancherorganisatie iets voor u kan doen. Bent u actief in een tak van sport die nog niet georganiseerd is? Ontplooi dan initiatieven om tot een dergelijke vereniging te komen. Maar dat is uiteraard iets voor de langere termijn.
  • Houd in gedachten dat u een juridisch gevecht tegen een (veel grotere?) opdrachtgever niet altijd wint, of het moet zijn tegen zeer hoge kosten. Er is verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…