Wil je als zzp'er of starter echt succes hebben en in één jaar je inkomen verdubbelen? Besteed je tijd en energie dan aan de juiste zaken en zorg dat niets je belemmert. Werk zwakke schakels weg, haal de handrem eraf. Acht punten waar je direct mee aan de slag kan.

Inhoudsopgave

Succes = potentie min belemmeringen

Succes gaat over de juiste kennis en vaardigheden hebben, de juiste dingen belangrijk vinden, jouw tijd en energie aan de juiste zaken besteden en je belemmeringen overwinnen. Jouw succes = je potentie min je belemmeringen. Doe je dit, dan verdubbel je gegarandeerd jouw inkomen in één jaar.

Wie als kleine zelfstandige een succesvol bedrijf wil hebben, moet de volgende vier zaken belangrijk vinden. Anders heb je geen bedrijf, maar een hobby.

1. Vrijheid/autonomie; 2. Geld; 3. Een bijdrage leveren; 4. Persoonlijke groei.

Wat verder van belang is, is de juiste instelling: 1. Optimistisch zijn en het eindresultaat visualiseren. 2. Volhouden en doorgaan. Wie er halverwege tussenuit stapt, begint weer van voren af aan. 3. Bereid zijn om fouten te maken. Maak er zoveel mogelijk, dan groeit u. 4. Bereid zijn om de prijs te betalen, letterlijk en figuurlijk.

Benieuwd wat jij later nodig hebt? Vraag gratis een pensioenberekening op maat aan via onze partner Brand New Day en krijg inzicht in jouw pensioenopties en fiscale voordelen.

Werk aan de zwakke schakels

Er zijn verschillende oorzaken waardoor een ondernemer met zijn bedrijf niet in de vaart der volkeren opstoomt. Er staat een handrem op, ergens zit een zwakke schakel. Vraag je af welke dat is.

Werk daaraan, zodat je in volle vaart vooruit kan. Want jouw succes is je potentie min je belemmeringen.

8 handremmen om mee aan de slag te gaan

De 8 bekende zwakke schakels, ofwel handremmen, van kleine bedrijven zijn:

1. Je bedoelingen niet kennen

Weet wat jouw bedoelingen met je bedrijf zijn. Waar is het je om te doen? Om succes te hebben, moeten de volgende bedoelingen deel uitmaken van jouw strategie:

  • Een heel goed inkomen verwerven;
  • Een groot passief inkomen verwerven;
  • De waarde van het bedrijf laten groeien.

Bepaal eerst het doel en pas daar jouw strategie op aan, niet andersom. Veel mensen willen gewoon brood op de plank. Maar dat is een veel te kleine drijfveer.

2. Niet voldoen aan het basisprincipe van een bedrijf

Namelijk iets kopen of creëren, en verkopen tegen een hoger bedrag dan wat het je gekost heeft.

3. Jouw aandacht niet op de juiste zaken richten

De juiste zaken, dat zijn er vier: hoge inkomsten, hoge cashflow (die stelt je in staat met je bedrijf te groeien), hoge winsten en lage kosten.

Alle vier hebben jouw aandacht nodig. Veel ondernemers zijn goed in het een of het ander: óf hoge inkomsten óf lage kosten. Wil je succes hebben, dan moet je in beide goed zijn.

Een gemiddelde zzp’er verdeelt zijn aandacht als volgt: 30% gaat naar het product, 50% naar de organisatie/administratie en 20% naar de marketing/sales. Maar in de marketing/sales, daar zitten de verdiensten! Meer succes boek je als je ze respectievelijk 20%, 20% en 60% van jouw aandacht schenkt.

Inkomsten laten groeien kan op drie manieren:

  1. Meer klanten;
  2. Meer inkomsten per klant;
  3. Frequentie van afname verhogen.

Zet op alle drie in, niet op slechts één. Dan bewerkstellig je een veel snellere groei.

4. Gebrek aan focus

Zorg voor focus:

  • Stel grenzen: focus op wat essentieel is. Doe maximaal zes dingen op een dag.
  • Bepaal je prioriteiten.
  • Doe minder, bereik meer. Als je minder doet, maak je betere keuzes.
  • Zorg dat je niet steeds wordt afgeleid door e-mail, telefoon, etc. Gemiddeld worden mensen elke elf minuten een keer onderbroken. Tel daarbij op hoeveel tijd het kost om de draad weer op te pakken, en de uitkomst is: je komt tot niets. Beperk het checken van de e-mail bijvoorbeeld tot twee keer per dag.

5. Niet weten wie je klant is

Zorg dat je jouw markt bepaalt en kent. Wie is jouw doelgroep? Dat zijn diegenen van wie je verwacht dat ze jouw product gaan kopen/afnemen. Wat weet je van die klant? Schrijf het op. De meesten weten meer van een bekende televisiester dan van hun eigen klant. Als je veel van ze weet, dan weet je ook wat ze nodig hebben. Zorg ervoor geen kleine vis in een groot meer te zijn (dan ben je voedsel), maar een grote vis in een kleine vijver (niche).

6. Te kleine vrienden- en kennissenkring

Word vrienden met vreemden. Maak van vrienden je klanten. Maak je klanten tot ambassadeurs van jouw bedrijf. Als je iets wilt, vraag er dan om. Laat je niet leiden door de angst voor afwijzing. Des te vaker je vraagt, des te gemakkelijker het wordt.

7. Verouderde marketingstrategieën

Marketingmethodes waarbij je mensen als het ware ‘overvalt’ zijn niet meer van deze tijd. Wat dan wel?

  • Maak je product opvallend. En maak dat tot jouw marketingmiddel. Hoe? Dat kan door eerst te kijken waar de markt behoefte aan heeft en daar je product op aan te passen.
  • Databasemailing (klanten en geïnteresseerden). Geen communicatie meer richting de klant, maar mét de klant. Ga in dialoog.
  • Mond-tot-mondreclame. Maak jouw klanten tot ambassadeurs. Dat is gemakkelijker als je met een opmerkelijk product komt. Als iemand je aanbeveelt, bedank diegene dan. Vraag om die reden aan nieuwe klanten hoe ze je hebben gevonden.
  • Sociale media. Daar gebeurt de meeste communicatie tegenwoordig. Zorg dat je deel van de gesprekken gaat uitmaken. Focus op drie vormen van sociale media. Dat is voldoende.
  • In volgorde van belangrijkheid worden aanbevolen: een weblog (ga de dialoog aan met jouw lezers), LinkedIn (zorg voor een aansprekend profiel) en Twitter (gebruik het zakelijk).
  • Netwerken met een doel. Bouw relaties op. Investeer in de contacten, en geef altijd eerst. Wat je kan geven, is je kennis en contactgegevens van anderen. Door te netwerken vergroot je jouw netwerk enorm snel. Want gemiddeld heeft iemand 250 relaties, en die hebben ook weer veel zakelijke relaties.

8. Geen team

Zorg dat je een team krijgt. De meeste zzp’ers doen het helemaal alleen. Maar je concurrenten hebben ook een team om zich heen. In een team zit bovendien meer energie.

BrandNewDay

Brand New Day, partner van De Zaak

Brand New Day is een online pensioenbank van deze tijd, onze klanten beleggen en sparen voor later. En net als bij de oprichting in 2010 houden we ervan om ouderwets hard te rennen voor onze klanten én om een prijsvechter te zijn. Calvinistisch in kosten, bourgondisch in service. Dat zijn we in een notendop.

Bekijk alle artikelen van Brand New Day>

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Pensioen opbouw

Benut jij je vrije jaarruimte maximaal? En hoeveel pensioen moet je eigenlijk opzij zetten? Vraag nu gratis een pensioenberekening, inclusief alle belastingvoordelen, en stel direct al je overige vragen aan onze pensioenexpert.

Lees ook…