Wil je jouw naamsbekendheid vergroten? Dan moet je eerst weten wat én wie je wilt bereiken, voordat je er de middelen voor inzet. Deze vier stappen helpen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Naamsbekendheid: werk planmatig

Onbekend maakt onbemind. Alle reden om na te denken over het vergroten van jouw naamsbekendheid. Grote bedrijven investeren miljoenen om hun naam tussen de oren van consumenten te krijgen. Een dergelijk budget heb je als mkb’er niet, maar als je vooraf goed nadenkt en daarna planmatig te werk gaat, kun je veel bereiken met minder geld.

Creatieve middelen verzinnen is pas de volgende stap.

De kracht van de herhaling

Bij naamsbekendheid draait het vooral om de kracht van de herhaling. Kijk maar hoe dat werkt. Soms kom je een naam voortdurend tegen. Je leest hem in de krant, ziet hem langs het sportveld of vangt hem op in een gesprek. Als je een bepaalde naam vaak hoort, is het net of het over een bekende gaat. Hij begint vertrouwd te klinken. Of het nu om een goed of een slecht bedrijf gaat, ergens wordt de naam opgeslagen in jouw geheugen.

Op het moment dat je een bepaalde dienst nodig hebt, bijvoorbeeld een schilder, herken je de naam in de gemeentegids of op internet. Je bent dan sneller geneigd dat bedrijf te bellen.

Maak een plan aan de hand van deze vier stappen:

In het wilde weg advertenties plaatsen kost veel geld en heeft weinig zin. Denk eerst zorgvuldig na en werk planmatig. Dat kan aan de hand van de volgende stappen.

Stap 1: Bepaal jouw uitstraling

Het verhogen van jouw naamsbekendheid begint met het in de markt zetten van je merk. Bij een merk horen bepaalde gevoelswaarden. Wat wil je uitstralen? Is jouw merk warm of chique? Duur, of juist voor iedereen bereikbaar? Is het hip, of wil je juist degelijk overkomen?

Zorg dat wat je wilt uitstralen in al je uitingen verweven is. Een goede huisstijl is daarbij essentieel voor de herkenbaarheid. Gebruik hem daarom altijd en overal: op de website, op visitekaartjes, folders en advertenties.

Jouw huisstijl straalt de waarden uit die je belangrijk vindt en zorgt – mits goed ontworpen – voor een professionele uitstraling. Een goede vormgever kan helpen bij het ontwikkelen ervan. Bezuinig daar niet op.

Stap 2: Bepaal de doelgroep

Bij wie wil je jouw naamsbekendheid vergroten? Wie zijn jouw mogelijke klanten: particulieren of bedrijven? Hoe bereik je ze? Wat lezen ze, waar komen ze en waar zijn ze in geïnteresseerd?

Een handig middel om een doelgroep te definiëren is de ‘ijkpersoon’. Dat is jouw ideale klant. Je kunt hem zelf inkleuren: is het een man of een vrouw, welke leeftijd heeft hij, waar woont hij, wat leest hij, welke tv programma’s kijkt hij, welke communicatiemiddelen gebruikt hij, welke sites bezoekt hij, hoe brengt hij zijn vrije tijd door? Hoe wil hij aangesproken worden? Wat vindt hij belangrijk?

En ga zo maar door. Een ijkpersoon wijst de weg naar de meest voor de hand liggende middelen om uw naamsbekendheid te vergroten.

Stap 3: Bepaal uw budget

Bepaal van te voren wat een grotere naamsbekendheid waard is. Een aantal middelen kost geld, maar er zijn ook veel dingen die je kunt doen met een kleine portemonnee en soms ook nog effectiever zijn.

Stap 4: Bepaal de middelen

Er zijn tal van manieren om een naam bekender te maken. Zoals gezegd: het gaat om de kracht van herhaling. De truc is meerdere middelen tegelijkertijd in te zetten, waarbij je ervoor zorgt dat de boodschap steeds hetzelfde is.

Er zijn een heleboel bestaande middelen die weinig kosten, of zelfs gratis zijn, en toch heel effectief. Laat je inspireren door deze lijst met 19 middelen om je naamsbekendheid te vergoten.

Als je eenmaal hebt gekozen, onderzoek dan ook voortdurend wat effectief is. Vraag nieuwe klanten altijd hoe ze ertoe zijn gekomen om naar jouw bedrijf te komen, dat geeft een schat aan informatie.

Over de auteur:

Deze checklist komt uit het praktische handboek ‘Zelfstandig ondernemer’, geschreven door Nicolette Elenbaas. Het boek staat bomvol handige tips en checklists over wat elke zelfstandige ondernemer moet weten om succesvol te worden én te blijven.

Je wilt een eigen bedrijf opzetten. Hoe pak je dat aan? Wat moet je weten en waar moet je rekening mee houden? Van ondernemingsplan tot financiële administratie, van verzekering tot pensioen. Een must voor iedere starter!

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Ondernemer een doorlopend proces vol valkuilen, uitdagingen en uitglijders. Fouten maken is onvermijdelijk, maar gelukkig zijn veel ongelukken te…
Als franchisenemer stap je in een beproefd concept. Je maakt gebruik van de naamsbekendheid, marketing en inkoop van een bestaande formule. Mooi…
Het starten van een eigen handelsonderneming is de laatste jaren erg in trek. De handelssector is namelijk zeer toegankelijk en biedt diverse…
Je hebt een geniaal concept bedacht en wilt starten als ondernemer. Het plan ligt er en je bent klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel….