Hoogste tijd voor een website die voldoet aan uw doelstellingen. Hoe koopt u de juiste expertise in? En moet u de regie wel helemaal uit handen geven? Maak uw eigen plan van aanpak aan de hand van zes kostenbesparende vragen.

Wat wil ik met mijn website?
Deze allereerste stap wordt (te) vaak afgeraffeld of zelfs ten onrechte op het bordje van de ontwikkelaar gelegd. Al was het maar vanwege de druk snel online te zijn. Een doordacht antwoord is evenwel bepalend voor de resultaten die u online zult boeken. Is de voornaamste doelstelling nieuwe klanten via internet aantrekken? Dan is meer nodig dan alleen een ‘digitale folder’.

Tip: Stel uw doelstellingen scherp door op internet te zoeken naar concurrerende sites die u aanspreken. Schrijf op waarom deze websites u bevallen.

Kant-en-klaar of op maat?
Dankzij standaard software is een website met contentmanagementsysteem (CMS) tegenwoordig bijna in een handomdraai te realiseren. Die software is gratis (open source). Populaire CMS-productnamen zijn Joomla! en WordPress. Het enige wat u daarnaast nog nodig heeft om van start te kunnen gaan, is een template (sjabloon waarmee het uiterlijk van uw website vorm krijgt). Dat kost weinig – soms zelfs niets – en er kan op internet worden gekozen uit een schier oneindig aanbod.
Verdiep u enkele middagen in de keus van een pakket. Bekijke demo’s op internet en bepaal welk template het beste bij de uitstraling van uw bedrijf past. Bij een webbureau kunt u vervolgens enigszins op niveau meepraten als zij u adviseren over het pakket en welke aanpassingen nodig zijn.

Tip: Zoek een bureau dat bewezen ervaring heeft met het ‘omkatten’ van het cms-programma waarvoor u kiest. Vraag collega-ondernemers met wie zij hebben gewerkt en wat hun ervaringen zijn.

Kan ik mijn website laten keuren?
Een oordeel vragen aan deskundigen, kan u een heel eind op weg helpen. U kunt op het web al dan niet tegen betaling uw website laten testen op bereikbaarheid, maar dat is natuurlijk niet het enige criterium waarop uw site door bezoekers wordt beoordeeld. Bij een website komen o.m. de volgende vragen aan de orde: hoe duidelijk is ‘het verhaal’ wat u te vertellen heeft, hoe makkelijk navigeert een bezoeker naar uw (bestel)pagina’s, oogt de site eigentijds? Op die criteria kunt u uw site laten testen op www.webcheckonline.nl.   

Hoe omzeil ik beunhazen?
Het kan geen kwaad meerdere offertes op te vragen. Vraag webontwikkelaars voor welke klanten ze al gewerkt hebben en pleeg wat telefoontjes naar die mensen. Ga samenwerken met een bureau dat de taal van jouw bedrijf spreekt.

Tip: De naam van een bedrijf even checken op internet levert maar al te vaak waardevolle informatie op over de reputatie.

Moet ik verstand hebben van websoftware?
Ieder z’n vak, en als u een betrouwbare ontwikkelaar hebt gekozen, dan kunt u erop vertrouwen dat die een technisch goed werkende website levert. Controleer van tevoren wel of de website werkt op alle browsers en ook op mobieltjes te bekijken is.

Tip: Maak slim gebruik van bijvoorbeeld een weblog, filmpjes of een nieuwsbrieftool. Mits goed ingezet, zijn het goede klantenbinders. 

Zelf foto’s en tekst leveren. Goed idee?
Nee. Tenminste, als u niet zelf iemand in dienst heeft of kent die kan schrijven of fotograferen. Als het budget het echt niet toelaat, zorg dan in elk geval dat alle teksten door een corrector gezien zijn. Zoek op internet naar zogenoemde stockfoto’s (foto’s van een beroepsfotograaf of uit een beeldbank) die visueel onderstrepen waar uw bedrijf voor staat. Hoe moeilijk dit is, blijkt wel uit de hoeveelheid clichébeelden die veel sites ‘opsieren’.

Tip: Goede webbureaus hebben tekstschrijvers in hun netwerk.

Bezoekers komen vanzelf wel, toch?
Dat is een van de allergrootste misverstanden. Wanneer u verzuimt om via andere communicatiekanalen ruchtbaarheid te geven aan uw nieuwe site, dan is het naïef om te denken dat potentiële klanten u vanzelf zullen opzoeken. ‘Strooi’ uw bedrijf rond op internet. Maak gebruik van social media en plaats een advertentie op Marktplaats. Benut ook meer traditionele kanalen: deel visitekaartjes en flyers uit.

Tip: Van een webontwikkelaar mag u eisen dat deze voor u de zoekmachineoptimalisatie regelt, zodat u in Google goed gevonden wordt.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…