Als ondernemer moet je de aandacht trekken en houden. Soms volstaat een keurige website en nette visitekaartjes, maar sommige ondernemers gaan verder. Marketing dus. Maar welke marketing? Buzzmarketing, gunmarketing, guerillamarketing? Plak zelf een etiket op de volgende praktijkvoorbeelden.

‘Zwerm’ interimprofessionals
Arnd-Jan Blok, creative director van reclame- en vormgevingsbedrijf Echelon Creations, hielp een klant een uniek concept te realiseren. “Op een beurs in Den Bosch wilde mijn klant zich onderscheiden ten opzichte van zijn collega’s. Hij maakt deel uit van een netwerk, dat zichzelf als een ‘zwerm’ professionals neerzet: zij vormen samen een zwerm, met daarbinnen zelfstandige ‘vogels’. Samen met de klant ben ik toen gaan brainstormen hoe wij een uniek product konden maken.”
Omdat Blok de huisstijl en website al had gemaakt voor de klant, was het doorzetten van de lijn naar een totaal nieuwe vorm ook makkelijker.
“Wij hebben een vogelhuisje gemaakt, waar een tablet in paste. Op de tablet draaide de presentatie van de klant. In de nok van het huisje was ruimte voor het plaatsen van visitekaartjes.” Het resultaat was totaal anders dan wat andere deelnemers op de beurs lieten zien.

Bij Juwelier Van den Bosch in de Voorstraat in Woerden zien ze dat de winkelstraat steeds leger wordt. Dat verleidde hen ertoe om op het leegstaande pand naast hun zaak een ludieke boodschap neer te zetten: “Hier komt: geen idee, maar hiernaast op nummer 16 verkopen ze mooie zelfgemaakte sieraden”. Niet alleen in de winkelstraat zelf werd de slogan opgepikt, maar ook op Twitter kreeg de ludieke actie de nodige aandacht.

Ludiek
Het idee is afkomstig van eigenaar Ron van den Bosch. “De slogan hangt er nu al zeker twee jaar en nog steeds krijgen we er veel positieve reacties op”, vertelt de verkoopster in de juwelierszaak. “We zitten in de belangrijkste winkelstraat van Woerden en het valt de mensen wel op. Dit was een spontane, ludieke actie, maar hij blijkt behoorlijk succesvol. Hierdoor komen nieuwe klanten onze zaak binnen.”

De wens om als ondernemer op te vallen was voor freelancefotograaf Mark van Oostveen mede de reden om een bijzondere tweede auto te kopen. “Dat heeft zeker meegeholpen in de aanschaf van mijn Lomax. Dat is een kleine sportwagen op basis van een Citroen 2CV, het ‘lelijke eendje’. Een lang gekoesterde wens: 15 jaar geleden wist ik dat ik ooit zo’n auto wilde kopen. Daarop heb ik mijn website laten zetten, Markfotografeert.nl. Die is makkelijk te onthouden en laat niets aan het toeval over.”

Unieke Lomax
De unieke Lomax levert hem veel positieve reacties en zelfs opdrachten op. “Mensen van de basisschool hiernaast hebben hem gezien en vroegen me om voor hen te fotograferen. Een jogger zag het en daaruit vloeide een afspraak voort voor de fotografie bij een bruiloft. Recentelijk scoorde ik een opdracht bij een apotheek, waar iemand mijn auto gezien heeft. Zelfs meisjes van 17 jaar vinden het een vertederende auto. En behalve leuk is het ook nog eens een geweldig goed ding. Voor 4500 euro heb ik hem 5 jaar geleden gekocht. Met 10 euro per maand aan wegenbelasting, verzekering van 100 euro per jaar en een brandstofverbruik van 1:23 heb ik er nauwelijks kosten aan.”
 

Arnd-Jan Blok heeft namens Echelon Creations drie tips voor ondernemers op het gebied van reclame en marketing:

  • Presenteer jezelf of onderneming als persoonlijk merk. Dit stelt je in staat om je te onderscheiden van je concurrenten. Ondernemingen kunnen namelijk veel op elkaar lijken. Als je jezelf echter als uniek persoon of in combinatie met je bedrijf presenteert, wordt alles een stuk origineler.
  • Het is gemakkelijk om bij je reclame-uitingen de nadruk te leggen op je producten of diensten. Probeer echter meer de nadruk te leggen op de positieve resultaten van je producten of diensten. Als je dat dan combineert met de voordelen die jij biedt ten opzichte van de concurrent dan zal jij of je onderneming zich veel sterker onderscheiden van de concurrent.
  • De marketing van je onderneming hoeft niet om verkopen te draaien, maar om het beter leren kennen van je doelgroep en daar een band mee opbouwen. Dan gaan ze je meerwaarde vanzelf zien en willen ze bij je gaan afnemen.
Lees ook: 
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…